BenQ FP767 (17", 12ms, D-sub) Review

brute51 25 april 2005, 415 views

BenQ FP767 (17", 12ms, D-sub)

Pluspunten

• Scherp en helder beeld
  • 12ms refreshtime
  • 500:1 contrastverhouding
  • Geen ghosting andere ongewenste effecten (mij nog niet opgevallen)
  • Redelijk mooi vorm gegeven
  • Goede Auto-adjust feature
  • Ziet er solide uit
  • Dunne rand om beeld heen (2cm L, R en B)

Minpunten

• 16,2M kleuren
  • Geen DVI
  • Waardeloze ingebouwde speakers
  • Nog waardelozere koptelefoon aansluiting
  • Prijs? (ik betaalde 269,-.. iets te duur naar mijn mening, maar voor niets gaat alleen de zon op...)

Ik heb dit beeldscherm pas een paar uur en het is zeker een verbetering ten opzichte van m'n 6 jaar oude Philips CRT beeldscherm. Deze twee staan nu naast elkaar in een dual monitor setup en de Benq laat toch een mooier beeld zien.

Ik heb ergens op GoT gelezen dat beeldschermen met 16,2M kleuren (zoals deze) niet altijd mooie kleuren weergeven tijdens bijvoorbeeld films maar daar heb ik tot nu toe nog niks van gezien. Ik heb dit scherm nog maar een paar uur en dus heb ik het scherm nog niet veel gebruikt. Ik heb wel weer Doom3 geinstalleerd en het eerste stukje gespeeld om te zien of er problemen waren (ik heb ook ergens gelezen dat TFTs problemen hebben bij een donker spel als Doom3). Ik kon eigenlijk gewoon alles zien, ook in echt hele donkere stukken. Verder heb ik ook nog geen spoor van ghosting gezien of andere effecten die ik nooit eerder (op m'n CRT) heb gezien.

Wat mij betreft een prima beeldscherm dus. Het uiterlijk is redelijk mooi, prestaties zijn (wat mij betreft, maar ik ben geen expert ofzo) goed tot zeer goed. Ook de antireflectie laag op het scherm is geweldig. Het raam dat ik altijd zo duidelijk zag (en nog steeds zie) op mijn CRT is op de Benq niet meer dan een hele wazige lichtvlek die zo goed als niet te zien is. Het enige minpunt dat ik tot nu toe heb gevonden zit in de speakers. De speakers zijn slecht tot matig. Ze zijn zoiezo al klein dus lage geluiden komen er niet uit. Daarnaast klinkt het niet zo lekker en bij wat meer volume (niet eens veel) kunnen de speakers het niet meer aan en dat begin je dan te horen. Ook heb ik nog oordopjes aangesloten op het beeldscherm. Het geluid uit de koptelefoon uitgang van het beeldscherm is zeer slecht. De muziek bij Warcraft 3 (human) wordt gewoon totaal vervormd. Ik heb daar verder geen testen mee gedaan want dat leek me zinloos. Overigens, m'n oordopjes geven wel prachtig geluid als ik ze rechtstreeks op mn computer aansluit.

Heb jij ook een BenQ FP767 (17", 12ms, D-sub)?