Nokia BH-112 Bluetooth Headset (Zwart) Review

Burtezz 8 november 2012, laatste update op 8 november 2012, 721 views

Nokia BH-112 Bluetooth Headset (Zwart)

Pluspunten

• Build
  • Gebruik

Minpunten

• Draagcomfort/fit

Besteld via Digitalsonline. Goede prijs, goede levertijd.

Aangevuld 9 mei 2013:
Na exact 6 maanden heb ik een keer een probleem gehad met dit apparaat (1 maand geleden). Tijdens het bellen ging de verbinding verloren. Door dubbel te drukken op de "bel"-knop werd er een nieuw gesprek gestart. Bij het opnieuw bellen had ik geen geluid en kon de andere kant van de lijn ook niks van mij horen. De accu was niet leeg. Enkele keren opnieuw verbinden met mijn mobiel hielp ook niet. Het opnieuw opstarten van mijn telefoon (nokia 820) werkte wel. Wat er nou technisch mis is gegaan; geen idee.

Extra specs:

Bluetoothprofiles:
Headset profile (HSP) 1.1, 1.2
Hands-free profile 1.5

"Unboxing"
Ik heb de headset ontvangen in een bubble-envelop. Toen ik de envelop opende schrok ik even van de verpakking; namlijk een ziplockbag met de headset, lader, boekjes en een zakje met extra oordopjes en twee kunststof beugeltjes. Deze vorm van verpakken was ik niet gewend van Nokia. Gelukkig levert deze verpakking minder vuilnis op, dus 't is ook "eco"!

Setup
Erg easy; er zit een grafische handleiding bij welke ik erg duidelijk vind. De headset heeft twee knoppen: een "1. power/connect" en een "2. hoorn". Door 1 ingedrukt te houden voor een dikke seconde wordt de headset gestart. Met de telefoon zoeken naar bluetooth devices, te verbinden met de headset en de link is daar. Vanaf deze eerste verbinding herkent de headset de telefoon en vica versa.

Gebruik
Ik gebruik de headset met het standaard (medium) oorstuk + de kleine kunststof beugel. De headset zit goed, als zeg ik niet conformtabel. Het oorstuk zit niet "gekneld" in het oor, dit resulteert in de ervaring dat er veel geluid verloren gaat. Dit zal per persoon verschillen.
Omdat'ie zo licht is heb je er geen last van. Als je'm langer draagt zou je'm wel eens kunnen vergeten zo licht is het.
Door de headset eerst te dragen, dan te connecten hoor je de toontjes die het aparaat maakt (connect, disconnect, ringtone en battery low).
Na uitpakken moest mijn headset wel opgeladen worden.
Disconnecten en reconnecten gebeurt met de knop 1 (power/connect). Het opnemen kan met knop 2 (er is geen sprake van "touch", het is wel degelijk een knop.). Door twee maal op de hoorn te drukken wordt de laatste oproep herhaald.

Geluid
Niet uitvoerig getest, twee gesprekken met verschillende mensen binnenshuis. Voor de drager van de headset is dit goed. Voor de andere kant van de verbinding is er ook niks op aan te merken.

Build quality
Ik heb sinds de 3310 geen nokia meer gehad, maar deze headset is licht en solide. Kieren zijn amper zichtbaar en de enige led die ingebouwd is valt echt naadloos in de behuizing. De glimmende buitenkant met de "hoorn" knop is geen glossy hard kunststof maar een soort rubber. Dit is handig voor het laden; door het lichte gewicht trekt de kabel het aparaat van bv. de tafel. Het rubber heeft genoeg grip om de headset op z'n plek te houden (lol).

Summary
Verrassende unboxing/-bagging. Easy setup en easy gebruik. Goeie build en voldoende geluid. En zeker een goede prijs (20 euro incl. zending).

Heb jij ook een Nokia BH-112 Bluetooth Headset (Zwart)?

Ik heb deze indertijd ook aangeschaft. Ik moet zeggen voor deze prijs zeker geen slechte set.
Toen gekocht via zintano.nl wel iets duurder maar goed verpakt en snel geleverd.
Heb er zeker geen spijt van.