Specificaties Actie, Avontuur, Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Mafia II, PC (Windows) Review

Malfoi 5 november 2012, laatste update op 5 november 2012, 417 views

Mafia II, PC (Windows)

Pluspunten

• Knus
  • Mooie graphics
  • Leuke conversties

Minpunten

• Slecht slot van het verhaal
  • Beperkte map
  • Geen free-ride mode

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Ik ben nooit diegene die de nieuwste spellen meteen koopt als ze uitkomen. Vandaar dat ik Mafia 2 pas twee weken geleden heb gekocht.

Ik heb met heel veel plezier Mafia 1 gespeeld en daarom verwachte ik eigenlijk nog meer plezier met Mafia 2. na de reviews gelezen te hebben werd ik toch wat sceptischer omdat deze niet allemaal even positief waren.

Na het spel uitgespeeld te hebben moet ik zeggen dat gameplay, het beeld en het geluid gewoon uitmuntend waren.

Wat me echter enorm tegenviel zijn de volgende punten:

1. Het slotstuk van het verhaal (spoiler).
Dit is pats, boem, klaar. Waar Mafia 1 nog een goed wist neer te zetten lijkt het wel of de makers bij nummer 2 het einde afgeraffeld hebben. Ik was ontzettend verbaasd toen ik ineens de credits voorgeschoteld kreeg. Niets leek er op dat het einde eraan zat te komen.
Als ze het verhaal doorzetten in Mafia 3 dan zou ik het nog kunnen begrijpen, maar dat verwacht ik niet.

2. Er is geen 'free-ride mode'.
In Mafia 1 was die er wel. Het spel is nu uitgespeeld, en het is niet mogelijk (tenzij ik het over het hoofd heb gezien) om gewoon vrij door de stad te kunnen dwalen en te doen waar je zin in hebt.

3. De map is een stuk beperkter.
Heerlijk om in Mafia 1 door 'the countryside' te rijden of om naar de 'racetrack' te gaan. Empire Bay vind ik maar matig qua grootte. En omdat ik in de veronderstelling was dat er wel een free-ride mogelijkheid zou zijn na de storyline heb ik de helft van de stad niet eens ontdekt.

4. De AI is 'dom'.
En dan bedoel ik niet je vijanden, maar de mensen op straat en autobestuurders. Ze hebben me regelmatig het bloed onder de nagels vandaan gehaald. Misschien roep ik nu maar wat, maar ik kan me voorstellen dat je ze wel wat 'slimmer' kan programmeren (verkeersregels implementeren bijvoorbeeld).

Gelukkig heb ik ook zeker wel positieve punten ervaren. Het spel heeft, zoals de Tweakers.net review al zegt, enorm veel sfeer. Alles maakt het ertoe dat het een 'knus' spel is: de stad zelf, de auto's, de muziek op de radio, de mensen en de weersinvloeden. Je waant je werkelijk in een jaren 50 stad.

Verder is een spel (of een film, of een boek... in ieder geval iets waar een verhaal in zit) voor mij goed als het verhaal ook daadwerkelijk gevoelens los maakt. Dat was bij dit spel dan ook het geval. Ik vond het bijvoorbeeld dan toch wel jammer toen Henry dood ging, of Marty.

Al met al toch wel plezier gehad aan het spel maar het haalt het niet bij Mafia 1. De graphics maken veel goed maar bij een spel als dit is het verhaal mijns inziens wel cruciaal.

Dus, voor diegenen die het nog eens willen spelen: leuke game, maar qua verhaal minder dan het eerste deel.

Heb jij ook een Mafia II, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik vind dit nog een vriendelijke benadering. Mafia 2 mag nog niet in de schaduw staan van Mafia 1.

Mafia 2 zag er prachtig uit maar mist de sfeer van Mafia 1. Ik vond het bovendien veel te makkelijk en het was elke keer van hetzelfde: rij daarnaartoe, even wat ophalen en klaar (en vervolgens ging het dan elke keer mis). Er was geloof ik een missie waar ik twee keer over deed. En elke ontsnapping deed ik gewoon op de speed limiter.
In Mafia 1 heb ik geregeld op het punt gestaan om mijn toetsenbord en muis het raam uit te gooien omdat het maar niet lukte.

En om dan maar met een stevige uitspraak te eindigen: Mafia 1 was een echte computergame, Mafia 2 een typisch console game.
Deels met je eens. Ik vind nog wel dat er behoorlijk wat sfeer in het spel zit. Dezelfde dosis als in Mafia 1.

Je hebt echter wel gelijk dat veel dezelfde en vooral makkelijke missies waren. Maar goed, ik speelde het spel dan ook op de 'medium'-moeilijkheidsgraad.

Wat betreft je laatste zin heb je wel weer een punt ja.