Pioneer SE-CL711 (Zwart) Review

HallonRubus 5 november 2012, laatste update op 26 mei 2015, 1.719 views

Pioneer SE-CL711 (Zwart)

Voor ongeveer ¤20 ga je waarschijnlijk geen betere oortjes vinden als je van volle lage tonen houdt. Daarnaast is de bouwkwaliteit ook top. Minpunt is dat de weergave van midden en lage tonen niet bovengemiddeld is.

Pluspunten

• Zeer goede weergave lage tonen
  • Bouwkwaliteit
  • Gewicht

Minpunten

• Exceleert niet in midden en hoge tonen
  • Draad vangt stof en kan makkelijk in de knoop raken
  • Tips erg lastig te verwisselen

De reden voor aanschaf van deze oortjes was dat mijn beide nog werkende oortjes een draadbreuk/bijna draadbreuk hadden bij de 3,5mm jack. Omdat ik het zonde vind om onnodig vaak nieuwe oortjes te kopen, is de duurzaamheid ook wel belangrijk geweest in de zoektocht naar vervangende oortjes. Ik durf zelfs wel te zeggen dat ik dat evenveel heb laten meewegen als geluidskwaliteit.
Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geen audiofiel ben. Daarom was ik niet van plan om meer dan ¤30 uit te geven.
Omdat ik ook op de fiets en in de trein vaak muziek luister, stond de keus voor in-ears al vast (on-ears zijn te groot en te duur), en ook een redelijke (maar niet te goede!) omgevingsgeluid-isolatie wordt gewaardeerd.
Nu ga ik er van uit dat mensen die een koptelefoon in deze prijsklasse kopen ook geen audiofielen zijn, dus wat meer focus op dingen als gebruiksgemak en duurzaamheid lijkt mee terecht. Ik heb dan ook geen FLAC’s oid gebruikt, maar gewoon 320kbps MP3 en 720p YouTube video’s.

De muziek die ik luister is vrijwel uitsluitend electro house en progressive house, met af en toe wat pop er tussen. Heel soms gooi ik nog een film op mijn SD kaart. De bas mocht daarom wel een beetje nadrukkelijk aanwezig zijn. Nu heb ik hier op Tweakers veel gelezen dat de standaard oortjes in deze prijsklasse, namelijk de pricewatch: Sennheiser CX 300-II Precision (Zwart) een overdreven basweergave hebben, dus in theorie een goede keus voor mij zouden zijn. Eigenaars melden echter ook vaak dat de Sennheisers het na een half jaar begeven, heb ik deze dus maar uitgesloten. Ditzelfde geldt voor de Creative oortjes in deze prijsklasse, en dan heb je weinig keus meer over.

Waarom dan Pioneer? Hoewel ik tevreden was over de Sony oortjes (zie volgende paragraaf), las ik over de andere Sony oortjes niet echt heel positieve dingen wat betreft geluidskwaliteit. Bovendien wilde ik wel eens wat anders proberen. De Philips oortjes zagen er erg breekbaar uit, en ik las de de draden flinterdun zijn, dus niet duurzaam genoeg. En dan heb je weinig bekende producten meer over, en na wat reviews elders te hebben gelezen heb ik maar de gok genomen voor Pioneer.

Unboxing

Ik kreeg binnen: een doos van bijna 20x20cm, met een gewicht van slechts 126 gram.
Klik op het plaatje voor groter.
Vandaar die ¤5 verzendkosten...
Geen blisterverpakking, altijd +1
In de doos:
  • De oortjes zelf (medium tips reeds bevestigd)
  • Garantie en waarschuwingsboekjes
  • Small en large tips
Verder geen houders e.d.

Uiterlijk

Wat mij als eerste opviel was het relatief grote 3,5mm jack-eind. Ter vergelijking met de Sony oortjes (die juist heel compact zijn daar):
Verder valt op dat het in een niet rechte hoek staat, een soort kruising tussen 90 graden en rechte aansluitingen.
De draad is van stroef rubber, het is erg soepel, maar wel elastisch, dus blijven ze na een week nog in die irritante lussen hangen zoals ze uit de doos kwamen. Het voelt aan de dunne kant, beetje te dun eigenlijk.

De ooreinden voelen echt heel goedkoop. Ten eerste omdat het vrijwel niks weegt, ten tweede omdat ze van goedkoop plastic zijn gemaakt (dat ruwe, wat bijvoorbeeld ook vaak op goedkope muizen zit). Voordeel tegenover glimmend plastic is dat het niet zo snel zal krassen.
De dopjes zijn van doorzichtig siliconen gemaakt, zijn heel soepel en best dun, maar in de worsteling om ze te verwisselen (kom ik later op terug), bleven ze gelukkig heel.

De medium size paste bij mij niet goed, en ik wilde dus de small erop zetten. Helaas werkten de oortjes niet mee. Eraf halen vereiste wat kracht, maar zo raak je ze tenminste niet kwijt op de fiets. Erop zetten was echter onmogelijk zonder gereedschap. Uiteindelijk heb ik de perfecte tool ervoor gevonden:
Dit is een balpen.
Het zat toen prima, mede door de het nauwelijks aanwezige gewicht.
Hier nog de dopjes zonder tips:

Het geluid

Gelukkig wist ik al dat je nieuwe oortjes eerst moet inspelen, want het klonk eerst vreselijk. De bas gaf een bijgeluid alsof iemand een plastic zak verfrommelde in mijn oor. Het geluid was ook heel erg dof.

Op het moment van schrijven heb ik ze ongeveer 20 uur gebruikt, als er nog veranderingen optreden later, dan zal ik dat vanzelfsprekend bijwerken. Overigens klonken ze na 3 uur al normaal (dwz: zonder bijgeluiden).

De bas is prima, soms zelf dreunend als met een echte subwoofer. Als je het geluid wat harder zet, in een stille omgeving bent, en je een beetje voorstellingsvermogen hebt, dan voelt het inderdaad alsof je in club staat. Ook electronische middentonen (zoals bijvoorbeeld veel door Avicii gebruikt) zijn prima en wel vrij helder. Maar zodra je naar akoestische instrumenten of helder stemgeluid gaat luisteren is het geluid erg dof, en niet prettig om naar te luisteren. Geprutst in de equalizer helpt iets, maar is ook niet perfect.

Bovenstaande is in een stille omgeving. In een luidruchtige omgeving (rijdende bus, fietsen in de ochtendspits) vallen de hoge tonen soms echt weg en hoor je alleen nog maar het ritme van de bas, voor alle soorten muziek. De geluidsisolatie is wat mij betreft precies goed voor in het verkeer. Je hoort alles nog wel als je er een beetje bij blijft, maar je hoeft het geluid echt niet verder open te draaien. In luidruchtige ruimtes binnen zijn gesprekstonen wel redelijk hinderend. Je kunt dan ook gewoon een gesprek met iemand houden met de oortjes in op een matig volume (ik heb nooit anders meegemaakt met andere oortjes overigens).

Bij de meeste electronische genres klinken ze gewoon goed, de sterke bas is dan juist een pluspunt (maar je moet er natuurlijk persoonlijk wel van houden). Als extreme test heb ik ook nog even hardstyle geprobeerd, maar dan is er juist helemaal geen overdreven bas aanwezig vergeleken met andere oortjes, alsof deze oortjes geen raad weten met het doorgeven van extreme bas. Klassieke muziek klinkt verassend goed, wel iets te vlak. In een erg stille omgeving (binnen bijvoorbeeld) is het geluid juist weer best warm bij akoestische muziek, maar soms is het niet duidelijk of het warm klinkt of dof.

In films is het geluid prima. De muziek in vooral actiefilms kan erg goed weergegeven worden, maar ook spraak is goed te verstaan, maar wel enigzins vlak.

Verder wil ik nog opmerken dat er maar heel weinig vermogen nodig is om een hard geluid te geven door de oortjes. Sterker nog, op mijn telefoon wil ik ze op stand 1 nog zachter hebben, op de laptop laat ik het volume ook niet veel verder dan 3/100 komen.

Gebruiksgemak

Er zijn geen zaken die gewoon niet kunnen, maar sommige dingen konden wel beter of slimmer.

De draad is én dun én van stroef rubber. Perfect recept voor knopen en lussen. Tel daarbij op dat het draad verfrommeld in de doos zat, en je hebt flink wat irritaties te pakken. Voordeel van deze lussen is dat de draad niet zo lang is dat deze onder je jas uitkomt met een losse lus.
Een dikkere draad zou helpen, die raakt niet zo snel in de knoop.

Op het linker oortje zit een miniscuul puntje wat niet op de rechter zit.

Dit ding (geen idee hoe het heet):
...is ook van stroef rubber, en dat glijdt niet bepaald makkelijk over de draden.

En zoals eerder behandeld: de dopjes zijn niet zonder gereedschap erop te zetten.

De scheve aansluiting levert totaal geen voordelen op. Ze hadden hem net zo goed haaks kunnen maken, want recht uit de 3,5mm female levert gewoon net zoveel spanningen op als bij een 90 graden aansluiting. Als je telefoon de uitgang aan de zijkant heeft zitten dan is de lompe aansluiting waarschijnlijk erg hinderend en oncomfortabel.

Tenslotte ook een voordeel, de ooruiteinden zijn relatief groot, en van hard plastic, deze lijken me erg stevig en zijn ook met handschoenen aan nog wel in je oor te stoppen.

Voor mensen die vooral electronische muziek luisteren zijn deze oortjes zeker het overwegen waard. Als je meer van de akoestische instrumenten of rustige popmuziek bent, sla deze dan vooral over. De bas kan soms erg goed uitkomen, maar als er een diep over alle bereiken moet worden weergegeven dan merk je duidelijk dat dit goedkope oortjes zijn. Het is duidelijk geen allemansvriend.

Over de duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen na een week, maar als ik het vergelijk met reviews en foto’s van de CX300-II en de Creative’s, dan lijken deze beduidend steviger.

Wie aan zijn zoveelste Sennheiser van ¤30 toe is, of gewoon goedkope in-ears zoekt zou deze wellicht moeten overwegen. Zorg wel dat je als het kan ze nog kan terugsturen/terugbrengen, want ze zouden ook heel goed niet kunnen bevallen.
Update [26-05-2015]
Inmiddels deze oortjes bijna 4 jaar in gebruik, en zo doen het nog steeds perfect. Ik ben dan ook erg positief verrast door de bouwkwaliteit. De oortjes zien er namelijk nog als nieuw uit. Wel is er sprake van merkbare slijtage aan niet-essentiële onderdelen: het rubber om de draden minder ver te splitten zit zo los dat het direct naar beneden glijdt, en de 3,5 mm plug is merkbaar makkelijker aan te sluiten dan bij nieuwe plugs het geval is. Het contact is echter nog steeds goed.

Heb jij ook een Pioneer SE-CL711 (Zwart)?

Dit zijn nog altijd mijn go-to oordopjes voor het geld. Heerlijk rustig. Krijg er geen luistermoeheid van of wat dan ook, kan ze zo uren achter elkaar dragen! Ben het overigens een beetje oneens met je stukje over een gebrek aan hogere en middentonen. Vind juist akoestische muziek er heerlijk door klinken. Ze geven ook een bepaalde luchtigheid aan de muziek.

Ik gebruik ze ook al een jaar of 4 - 5 (inmiddels 3 paar versleten, worden intensief gebruikt). Grappig hoe merkbaar het is dat ze na een aantal uren luisteren anders en rustiger gaan klinken.

Luister tijdens het schrijven van deze reactie naar Here But I'm Gone van Vanessa Fernandez op de SE-CL711K vanaf mijn Asus Xonar D1 geluidskaart (overigens ook een superding! Heerlijk helder!) en heb niks te klagen. :)