Intel Celeron E1200 Boxed - Reviews

Specificaties 775 socket • Dual core @ 1,6GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Celeron E1200 Boxed Review

R-O-Y 26 februari 2008, 1.439 views

Intel Celeron E1200 Boxed

Pluspunten

• 2930MHZ op stock volts
  • wordt niet warm
  • gebruikt niet echt veel stroom
  • overgeklokt net zo snel als een standaard E6600

Minpunten

• maximale FSB van 367mhz op mijn exemplaar
  • maximale FSB van 360-430 voor de meeste, alhoewel je dan alnog meer dan 100% overklok hebt

Review Celeron E1200

Hardware

- P5B deluxe/wifi
- 2GB Corsair Value Ram
- Ati 2400 PRO
- WD 160GB
- no-name 400watt voeding ^^

Verwachting van het beestje

Deze CPU heb ik gekocht met als doel deze zover mogelijk te overklokken. Standaard draait de CPU op 200 front side bus met een multiplier van 8. Dat levert een snelheid van 1600Mhz op. Het doel voor mij was om meer dan 100% overklok te halen met dit apparaat.

De overklok

Nadat ik de celeron onder een grote intel stock-koeler gemonteerd had ben ik begonnen met overklokken. Omdat ik verwachtte dat deze CPU vergelijkbaar zou presteren als mijn celeron 420 heb ik gelijk geboot op 350 fsb. Dat ging prima.

Daarna ben ik steeds met 5 mhz omhoog gegaan. Totdat ik bij 370MHz aankwam en het spul niet meer wilde starten. Daarna vanaf 365 fsb in stapjes van 1 mhz omhoog. Het blijkt dus dat ik op 367 wel kan booten en op 368 doet het ding niks meer. Ongeacht welk voltage ik erop zet (1.7 volt helpt niks).

Nadat ik dus 367 * 8 draaiend had, dat is 2930 mhz, ben ik het voltage gaan opzoeken dat zo laag mogelijk ligt. Deze cpu doet overgeklokt z'n werk op 1.30 in de bios, 1.28 onder load. Al met al een hele leuke overklok, zeker gezien het feit dat dit net een stapje onder stock voltage kan :)

Warmteproductie

De celeron wordt op zowel stock snelheid als overgeklokt ongeveer 30 graden idle. Overgeklokt ligt de load-temperatuur wel iets hoger. Met TAT om de cpu te stressen heb ik als max 62 graden gezien. De maximale temperatuur die Intel opgeeft is 73 graden. Genoeg marge dus. Het core-voltage maakt overigens niks uit voor de idle temperatuur en ook op load scheelt het maar een paar graden. Dit verschil heb ik gekeken tussen 1.30 volt en 1.60 volt.

Erg leuk processortje! Goede prestaties voor de 45 euro dit ding kost. Op 3Ghz is deze cpu even snel als een stock E6600. Voor een snel budget computertje is dit dus een hele leuk cpu. Mocht je voor prijs/prestatie gaan is een intel E2160 nog wel een stapje beter.

Ook wil ik binnenkort deze cpu onder droogijs testen. Dat gaat niet erg veel helpen denk ik maar wie weet :)

Heb jij ook een Intel Celeron E1200 Boxed?