Bekijk alle uitvoeringen

CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) Review

3DDude 6 december 2012, 2.273 views

CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)

Pluspunten

• werkt ook met windows 8.
  • typt zeer licht
  • mooi design

Minpunten

• geen verlichting voor 'alle toetsen' !

Inleiding Review CM Storm Quick Fire Pro:
Al enige tijd volg ik het Grote mechanische toetsenborden topic op tweakers en heb ik met veel interesse gelezen over het typen op een mechanisch toetsenbord. Er zijn verschillende technieken wat het allemaal net even wat sneller zou moeten maken. Van Coolermaster BeneLux heb ik de mogelijkheid gekregen om een Coolermaster Storm Quick Fire Pro te reviewen met Red Switches.
Heel leuk om te doen.

Ik zal in deze review vooral proberen te vergelijken met het typen op een Logitech Illuminated toetsenbord. Ik ga ook proberen het grootste deel op de CM Storm Quick Fire Pro te typen.

Eigen ervaring met het toetsenbord (inleiding)
Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord. Ik heb de CM Storm Quickfire Pro nu zo´n 8 weken in bezit. Het typen op dit toetsenbord met red switches is echt heel licht. Dus het moet mogelijk zijn heel snel te typen. Mijn eigen ervaring is echter dat als je te snel probeert te gaan dat je al gauw een flink aantal typfouten maakt. Note: Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Helaas heb ik geen ervaring met Brown of Black switches waarbij je wat meer feedback hebt.
Let op sommige stukken zijn gekopieerd van het forum topic over mechanische toetsenborden, dit omdat de omschrijving al zo goed is en ik zelf geen betere weet.. :) all credits gaan naar de TS / schrijver daarvan. Wil je overigens daarover meer lezen onderaan deze review staat de link naar het topic!

Waarom zou je een mechanisch toetsenbord nemen?
Voor de meeste mensen is het puur 'voor het gevoel'. Met non-mechanische toetsenborden moet je de toetsen tot de bodem indrukken, wat veel energie kost en uiteindelijk uitputting in je vingers, aangezien je tegen een solide stuk plastic aan drukt.
Mechanische key-switches zijn ervoor gemaakt om de toets te registreren vˇˇrdat je de bodem raakt, dus je hoeft alleen maar genoeg kracht te zetten om de toets te initiŰren, in plaats van geheel tot de bodem in te moeten drukken.

Hoe ik het ervaar:
Dus als je een normaal toetsenbord gewend bent: Bij de lichtste aanraking van de toets heb je dus een aanslag. Dus ik druk met het puntje van mijn vinger een toets heel lichtjes in – en dat wordt dus geregistreerd! Echt de toetsen tot de bodem indrukken – dat is immers wat je tot nu toe altijd gewend bent is dus niet meer nodig. Hierdoor moet het mogelijk zijn – in theorie, om heel snel te typen. Wat ik dus zelf ervaar is dat door die zeer hoge gevoeligheid dat ik daardoor weer veel typfouten maak.
Ik heb het toetsenbord recent gebruikt om aantekeningen voor verschillende school activiteiten te maken. (bleek uiteindelijk 17 pagina's te zijn) Tijdens het typen merkte wel dat ik een beetje gewend ben geraakt aan dit toetsenbord, maar soms ga ik helaas nog steeds iets te snel waardoor er veel fouten insluipen! Echter goed nieuws soms gaat het ook gewoon goed en dan heb je toch redelijk vlot wel een correct stuk getypt. Ik typ overigens blind :).

- Key Rollover (#KRO & NKRO)
#KRO, waar # voor het nummer staat, is de 'key roll-over' van je toetsenbord. Het staat voor het aantal toetsen dat je in kan drukken voordat je toetsenbord toetsen gaat blokkeren.
Het is dus mogelijk om met 6KRO – 6 toetsen tegelijk in te drukken zonder dat deze geblokkeerd worden en bij N-Key rollover (NKRO) alle toetsen geregistreerd zonder dat deze geblokkeerd worden. Hele goedkope toetsenborden hebben 2KRO – maar mijn Logitech Illuminated heeft ook 6KRO!
Klik op bovenstaande link om te kijken hoeveel #KRO of NKRO je op dit moment met jouw toetsenbord hebt.
De QFP ondersteund Full-NKRO dat betekent dat windows alle toetsen die je indrukt registreerd zonder na een x aantal te blokkeren. Dit kan handig zijn in RPG’s waar je veel dingen tegelijk moet doen. In een andere review las ik dat die FN + N (van Full Nkro) indrukte en windows dan opnieuw even de driver moest installeren. Dit is bij mij niet het geval en werkt dus niet.. dus ik kan dat ook niet testen.

De reactietijd van het toetsenbord 8ms, 4ms, 2ms en 1ms
Dit toetsenbord heeft de mogelijkheden om de reactietijd in te stellen op 8, 4, 2 of 1 milliseconde. Hierdoor krijg je vrijwel direct feedback als er een toets ingedrukt wordt.
Een voorbeeld dan: ik speel af en toe Call Of Duty MW3 met mijn oude toetsenbord drukte ik op de E toets om te knifen. Dit gebeurde niet gelijk waardoor ik gedood werd en vervolgens bij het respawnen ging ik knifen (inderdaad heel irritant). Hier heb ik met de CM Storm geen last van en een toets indrukken is dan ook daadwerkelijk gelijk doen.
Als je in game zo rondloopt lijkt het net allemaal even wat responsiever zullen we maar zeggen, wat vloeiender. Ik merk dit verschil met mijn Logitech Illuminated in ieder geval wel.
Het kan aan mij liggen maar verschil tussen de 8 tot 1 ms knop .. merk ik niet echt.

Info over de Key switches
Een switch is het hart van je toetsenbord. Elke toets die je aanslaat zal gebruik maken van deze switch. Het is dan ook erg belangrijk dat je een switch pakt die goed bij je past en niet in het donker een willekeurige switch pakt.

Switches worden over het algemeen geclassificeerd per 'kracht', in grammen uitgedrukt. Dit betekent dat als een switch als '55g' geclassificeerd staat, je 55g (Centinewtons) nodig hebt om hem te actueren.

Hier beneden staan een aantal van de meest bekende key switches onder elkaar gezet. Eerst worden er een paar begrippen verklaart.

Actuatie: Toets wordt geregistreerd.
Actuatiekracht: Kracht nodig om een toets zodanig in te drukken dat deze wordt geregistreerd.
Lineaire / Tactische switch: Een lineaire switch is een toets waarvan de vereiste kracht lineair blijft toenemen tot de bodem (het zogenoemde ‘bottomen’) van de toets. Een tactische switch heeft een tussenstapje, vaak op de helft van de diepte, welke heel duidelijk de actuatie aangeeft.
Clicky: Geluid bij het indrukken van een toets. Laptoptoetsen zijn bijvoorbeeld heel erg stil, de IBM Model M is heel luid en geeft een leuk klikgeluidje wanneer de toets wordt ingedrukt.
Tactische feedback: Wanneer een toets tactisch is, en dus een ‘tussenstapje’ heeft, geeft een toets tactische feedback.
Toetsbewegingsbaan: geeft aan hoe diep een toets ingedrukt moet worden tot actuatie en hoe diep tot de bodem bereikt wordt.

Verder moet nog gezegd worden dat de rubber dome en de scissor switch in feite helemaal geen geluid maken, en dat de Cherry MX toetsen, hoewel sommige geen clicky hebben, dat nog niet wil zeggen dat ze totaal geen geluid maken. Er is wel een mechanische ‘klik’ aanwezig bij alle modellen, maar een clicky is vele malen luider.
Cherry MX Red switches
Type: Lineaire switch
Tactische feedback: Nee
Clicky: Nee
Actuatiekracht: 45g (55g piekkracht)
Toetsbewegingsbaan: 2mm tot actuatie, 4mm tot bodem.

Red switches zijn kort gezegd black switches die lichter typen. Juist die kracht doet het hem bij de black switches en beter bruikbaar is sommige situaties dan bijvoorbeeld browns. Daarnaast zijn reds vaak ook duurder omdat ze moeilijker verkrijgbaar zijn dan de andere switches.

+ geschikt voor continu indrukken toetsen, ideaal voor shooters ed.
+ licht, 45 gram actuation en maar 55 gram voor bottom
+/- actuatie niet gelijk aan reset (reset ligt iets eerder dan actuatie)
- minder comfortabel
- geen voelbare en hoorbare klik

De looks / design
Het toetsenbord ziet er ook wel gaaf uit en heeft gelukkig een numeriek gedeelte (waar ik wel blij mee ben want dat deel heb ik regelmatig wel is nodig). Aan de andere kant heeft het toetsenbord wel een erg game-achtig uiterlijk. Ach je moet ervan houden. Wil je grafisch beeld ervan zien kan je onderaan bij bronnen/links kijken want coolermaster heeft een mooie gallerij.

Er is een FN toets met een slotje als je die indrukt kan je de functies gebruiken die zitten onder de F1 t/m F12 toetsen.
F1: Toetsenbord verlichting aan of uit
F2: toetsenbordverlichting dimmen
F3: toetsenbord verlichting feller
F4: Toetsenbord verlichting modus: Het is mogelijk om de 4 wasd-toetsen te verlichten en de gewone pijltjes toetsen. Of je verlicht een blok toetsen aan de linkerkant van het toetsenbord namelijk de volgende toetsen: F1 t/m F4, 1 - 5, q - r, a - f en z – c.
Let op het is dus niet mogelijk om het volledige toetsenbord te verlichten (wat ik wel jammer vind)
F5: Play/pauze
F6: Stop
F7: Backwards
F8: forward
F9: Mute
F10: volume down
F11: volume up
F12: windows lock hiermee kan je de windows knop onderaan uitschakelen (dus dan functioneert die tussen de cntrl en alt niet meer)

Een mechanisch toetsenbord, als je eraan gewend bent geraakt wil je niet meer anders. Ik zou heel graag nog eens andere switches proberen. Het typt net even iets fijner dan een gewoon toetsenbord. Of het voor iedereen wat is.. dat denk ik wel om eerlijk te zijn. Wat ik wel mensen kan aanraden is goed in te lezen en eens te gaan proberen voor zover dat mogelijk is. Lees vooral het topic door en lees de ervaringen van mede-tweakers! Bedenk zelf welk type switch bij jou past (rood, blauw, bruin etc)
Nu ik er steeds meer gebruik van maak wil ik in ieder geval niet meer terug naar mijn oude logitech illuminated toetsenbord.
Een nadeel (dat vind ik wel, maar ik ben verwend door de illuminated) is dat het niet mogelijk is om alle toetsen te verlichten.

Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1492723
Bron: http://www.cmstorm.com/en/products/keyboards/quickfirepro/ (gallerij met plaatjes, specs enz)

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)?

Leuke nuttige review, bedankt :)
dankje voor de goede en duidelijke review,
Ben namelijk al langere tijd op zoek naar een toetsenbord die snelle reacties heeft en relatief goedkoop is.
volgde meedere topics verspreid over meerder site's hierover , ook youtube gevolgd en hiermee tot de conclusie gekomen ik echt een mechanical keyboard nodig ben.
Dit is persoonlijk voor mij de beste oplossing sinds ik heel erg snel type en ook veel mmorpgs en fps games speel waarin mijn huidige toetsenbord gewoon tekort schiet in reactie snelheid.

Hartstikke bedankt nogmaals en een +1 voor jou erbij.

Mvg,

SneakyGamer.