Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3720QM, 8GB, 512GB) Review

Femme 17 december 2012, laatste update op 7 januari 2014, 2.806 views

Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3720QM, 8GB, 512GB)

Pluspunten

• Doordacht ontwerp
  • Goede prestaties
  • Lange accuduur in verhouding tot prestaties, gewicht en afmetingen

Minpunten

• OS X Mountain Lion heeft vervelende bugs
  • Defect naar 18 maanden

Gekocht als vervanging voor een 2010 quad-core Mac Pro en een 13 inch MacBook Air 2011. Om beide machines te kunnen vervangen heb ik 'm gespecced met de 2,6GHz processor, 16GB RAM en 512GB ssd waardoor de prijs inclusief wat accessoires zoals een extra stroomadapter boven een whopping ¤ 3K uitkwam.

De MacBook Pro Retina voldoet goed wat betreft prestaties en draagbaarheid. Ik kan 'm meenemen in een tas die is bedoeld voor een 13 inch MacBook Pro of Air. Het gewicht valt mee. Ik heb wat kunnen besparen door een extra stroomadapter erbij te kopen zodat ik die niet naar kantoor hoef mee te nemen.

Gevoelsmatig is de MacBook Pro Retina minstens zo snel als de Mac Pro die ik hiervoor had. Photoshop draait uitstekend en heeft geen moeite met grotere documenten van >1GB uncompressed. Ik kan er moeiteloos mee werken op twee 30 inch Cinema Displays of de ingebouwde display op 3360x2100 in combinatie met een 27 inch Cinema Display.

De accuduur is uitstekend. Als je bewust omgaat met energie kun je zeven uur halen. Ik heb ben op één acculading op en neer geweest naar Parijs in de Thalys (3,5 uur enkele reis).

Het retinascherm is een grote verbetering ten opzichte van oude beeldschermen met een pixeldichtheid van 100-130dpi. Wel is het jammer dat Apple heeft gekozen voor het retina-equivalent van 1400x900 pixels, wat op een 15 inch beeldscherm een lettergrootte oplevert die voor slechtzienden is geoptimaliseerd. Gebruikers met een goed functionerend zicht zullen de resolutie op het retina-equivalent van 1920x1200 zetten. De desktop wordt dan op 3840x2400 pixels gerenderd en verkleind naar 2880x1800, waardoor er weer wat scherpte verloren gaat. Het resultaat is uiteraard wel beter dan van een native 1920x1200 scherm dat ruim twee keer zo weinig pixels heeft.

Het afwerkingsniveau en materiaalgebruik zijn van zeer hoog niveau. Esthetisch gezien staat het ontwerp op eenzame hoogte.

Helaas ben ik minder tevreden met de betrouwbaarheid van het systeem. OS X draait momenteel gewoon erg slecht. Ik moet zo'n beetje om de dag een reboot of reset doen omdat er iets fout gaat. Vaak wil het systeem niet wakker worden uit slaap, is een reboot noodzakelijk om usb-apparaten te herkennen of zijn er fuck-ups in OS X die een reboot of reset noodzakelijk maken zoals Notification Center dat in een state terecht komt waarin je niets meer kunt bedienen of de achtergrondafbeelding die opeens pleite is en niet teruggezet kan worden zonder reboot. Het is dat veel OS X-applicaties tegenwoordig autosave doen en terugkeren naar de staat waarin je ze afsloot, anders zou het rampzalig zijn om met dit systeem te moeten werken.

Het is te hopen dat toekomstige firmware- en softwareupdates ervoor gaan zorgen dat bovenstaande problemen verdwijnen. Op dit moment is het kwaliteitsniveau niet wat je mag verwachten van een 3000 euro kosten laptop van een fabrikant die software en hardware integreert.

Update 19-03: de meeste softwarematige problemen zijn inmiddels verholpen in OS X 10.8.3. Het blijft teleurstellend dat ik maanden last heb moeten hebben van een bug die ervoor zorgde dat de laptop vaak niet goed wakker werd (displays bleven zwart). De kwaliteit van de software blijft discutabel, zo had ik gisteren last van een strandbal die maar niet weg wilde gaan bij het inloggen waardoor ik geen input kon geven (reset nodig) en crasht Safari sinds 10.8.3 minstens eens per dag.

Inmiddels heb ik mijn MacBook ook al een keer laten vallen. Hij gleedt van mijn schoot af toen ik mijn ov-chipkaart uit mijn broek moest vissen in de trein. MacBook kwam gelukkig vlak op zijn onderkant terecht en er was geen schade behalve een krasje.

Update januari 2014: De MacBook is een maand geleden plotseling overleden. Terwijl ik wat rond zat te muizen ging het beeld opeens op zwart. Sindsdien start de MacBook zelden op en als hij opstart valt hij vlak na het inloggen weer uit. Een smc- en pram-reset bieden geen soelaas. Omdat ik de laptop zakelijk zonder het mijn inziens bespottelijke Apple Care heb aangeschaft en hij inmiddels 18 maanden oud is verleent Apple geen garantie. De medewerker van Apple support doet wel alsof hij iets voor me wil doen maar stuurt me slechts van het kastje naar de muur door te adviseren om de laptop te laten innemen bij een reseller die een consumentenrechtenclaim moet doen (dat doen ze niet als er een bedrijfsnaam op de bon staat of als er geen bon is). Een tegemoetkoming in de reparatiekosten zou redelijk zijn voor een anderhalf jaar oude laptop van bijna 3000 euro die geschikt zou moeten zijn voor professionals. Binnenkort ga ik met het ding naar de Genius Bar in Amsterdam waar ik hopelijk wel verder kom.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3720QM, 8GB, 512GB)?

Mag je op een laptop die vanaf schoothoogte gevallen is uberhaupt garantie verwachten?
Na zo'n incident vind ik niet dat je bouwkwaliteit anders moet gaan beoordelen. Het is niet meer duidelijk of het defect door dit incident wordt veroorzaakt, of een algemene eigenschap is van het apparaat.

[Reactie gewijzigd door SlaadjeBla op 7 januari 2014 10:50]

Terecht. Door de klap kan er iets defect zijn geraakt in de binnenkant van de laptop. Ikzelf gebruik deze laptop al vanaf juni 2012 zonder problemen. Alleen is het scherm vervangen ivm een dode pixel, maar dat is netjes na anderhalfjaar (zonder AppleCare) door de Amac opgelost. Waarvoor hulde, de Amac is echt een topzaak.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de geringe impact van het incidentje in de trein er bijna een jaar later voor zorgt dat een laptop van het kaliber MacBook Pro Retina komt te overlijden. Los daarvan zou het treurig zijn als de (solid state) internals van een laptop met een solide aluminium behuizing niet eens een val vanaf schoothoogte kunnen overleven. Smartphones kunnen een vergelijkbare impact prima doorstaan. Als er iets kapot gaat is het de behuizing of het beeldscherm. Het was overigens geen val loodrecht naar beneden, hij gleed van mijn schoot af over mijn been naar de vloer. Het afwezig zijn van schade op de behuizing geeft al aan dat de impact gering was. Verder is de laptop altijd uiterst zorgvuldig behandeld en heb ik 'm altijd vervoerd in een passende tas in een sleeve van dik vilt.

Blijkbaar zijn er mensen die het normaal vinden dat een laptop van bijna ¤ 3K na anderhalf jaar out of the blue dood. Ik heb zelf hogere verwachtingen.
Voor context.

Mijn 2200,- euro kosten "late 2008" Macbook Pro heeft het volgende doorstaan.(minus een wifi kabelbreuk maar dat is een ander verhaal).
  • Minstens 3x uit een open rugtas tegen de grond
  • tientallen keren vanaf mijn schoot op de vloer
  • 5 meter door een trein coupe heen met open scherm.
En dat alles heeft ie werkend overleefd.
Dan vraag ik me hard af waar Apple mee bezig is mbt bouwkwaliteit :(

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 7 januari 2014 16:56]

Review in de toekomst?
'23 november 2012'
Mountain Lion zuigt idd kont, ben erg blij dat ik mijn air op Lion heb gehouden.