Sennheiser PXC 360 BT (Zwart) Review

avec_style 22 oktober 2012, 1.246 views

Sennheiser PXC 360 BT (Zwart)

Pluspunten

• noise cancelling filtert constant omgevingsgeluid weg
  • talktrough functie
  • draadloos
  • goed geluid

Minpunten

• draagcomfort
  • prijs
  • noise cancelling gebruiken gaat ten koste van lage tonen

Ik schrijf deze review omdat ik heb gemerkt dat er vrij weinig reviews te vinden zijn van deze headset. Ik denk dat het voornamelijk komt doordat de vrij hoge prijs van dit product veel potentiële klanten afschrikt. Ik heb zelf wel de gok gewaagd om dit product te kopen en ben er zeer tevreden over. (Ik ben nu trouwens bijna 2 maanden in het bezit van de headset)Middels deze review hoop ik dus mensen de info te geven waar ze naar op zoek zijn mochten ze ook overwegen deze headset aan te schaffen.
Ik was zelf op zoek naar een headset die ik voornamelijk buitenshuis gebruik (in de trein / metro / vliegtuig). Ik had al ervaring met een bluetooth headset en omdat ik daar goede ervaring mee had wilde ik er nog een hebben. Ik hou niet van draden aan mijn headset, want die beperken namelijk mijn gevoel van vrijheid. Echter zocht ik een headset met een extra functie, namelijk noise cancelling. Na een beetje zoeken op internet kwam ik erachter dat alleen Sennheiser headsets maakte die aan deze eisen voldeden. Maar ik schrok wel van de prijs. Uiteindelijk heb ik toch gekozen voor deze headset. Mede vanwege de wet ¿Koop op afstand¿ (die mij de mogelijkheid geeft om aankopen via het internet te retourneren) en de goede service van Coolblue.
Na de headset besteld te hebben werd het pakketje de volgende dag keurig per post afgeleverd. Wanneer je de headset voor de eerste keer aanzet begint de headset automatisch te zoeken naar een bluetooth apparaat. Het is dus handig om meteen headset te laten pairen met een apparaat. In de handleiding die erbij zit wordt trouwens ook duidelijk uitgelegd hoe het pairing proces werkt mocht je later nog een andere apparaat willen pairen. Ik heb nu in totaal 3 apparaten gekoppeld met de headset, namelijk mijn telefoon, laptop en pc. En elke keer wordt de headset zonder problemen herkend. Je kunt in totaal 8 apparaten koppelen. Zodra je een 9e koppelt, dan wordt de 1ste uit het geheugen gewist.

De headset bevat een aantal functies. Deze zal ik nu kort toelichten:

1. Bluetooth verbinding. Zoals al eerder vermeld kan men via bluetooth naar muziek luisteren. Ik heb het verschil in geluidskwaliteit vergeleken met mijn vorige bluetooth headset en ik kan vermelden dat het kwaliteit goed is. Een nadeel van bluetooth is echter dat deze een beperkte bitrate ondersteund. Dat betekent dat in sommige gevallen de kwaliteit iets minder is. Ik heb hier zelf echter niks van gemerkt en ik vind muziek over bluetooth perfect klinken. (maar ik ben dan ook geen audiofiel)

2. Apt-X. Behalve bluetooth ondersteund deze headset ook de apt-x protocol. Dit is een veel minder bekend protocol (en wordt niet door veel apparaten ondersteund). Apt-x werkt trouwens ook draadloos, maar het verschil is dat de bitrate van de muziek hoger is. Dat betekent dat de kwaliteit veel hoger ligt dat bij bluetooth en dit is zeker een must voor audiofielen. Aangezien ik geen apparaten heb die apt-x ondersteunen heb ik dit niet kunnen testen.

3. muziek over audiokabel. Men kan ook een audiokabel (bijgeleverd) aansluiten en deze dan als een normale headset gebruiken. Voordeel hiervan is dat het geen batterijen verbruikt.

4.Noise cancelling. Ook wel Noisegard genoemd. Dit was voor mij de belangrijkste reden om de headset aan te schaffen en ik heb deze functie uitgebreid getest. De meeste mensen denken dat headsets met noise cancelling alle geluid buitensluiten. Dit is niet waar. Deze headsets filteren alleen constante achtergrond geluid uit. (Bijv. het geluid uit vliegtuigen). Ik heb gemerkt dat je thuis niet veel hebt aan deze functie, maar in het openbaar vervoer komt dit goed van pas. Het treingeluid wordt goed weggefilterd bij mij. Wat mij wel opvalt, is dat wanneer je deze functie aanzet het een beetje ten koste gaat van de lage tonen. Maar omdat ik dan ook minder van de omgeving hoor vind ik dat niet erg, plus het went snel. Ik heb er in ieder geval geen last van.

5. SRS WOW. Deze functie moet het geluid een wat ruimtelijker effect geven. Ik gebruik deze functie niet want ik vind de muziek minder goed tot zijn recht komen. Ik heb in een andere review gelezen dat deze functie tot zijn recht komt bij het kijken van films, maar dat heb ik niet getest omdat ik de headset puur voor muziek gebruik.

6.Talkthrough. Mocht iemand met je praten of wil je even wat van je omgeving horen dan kun je de button klikken die deze functie activeert. De muziek stopt dan even en via de microfoons (die in de headset zijn ingebouwd) hoor je de omgeving. Ik vind dit wel een handige functie, want dan kan ik snel horen wat de conducteur zegt in de trein) Als je dit doet overigens gaat er een rood lampje branden zodat de omgeving weet dat ze met je kunnen praten.

7.Muziekbuttons. Je kunt via de buttons op de headset muziek afspelen/stoppen/volgende selecteren/vorige selecteren. Buttons zijn makkelijk in gebruik. Dit is een belangrijke functie omdat je de buttons wilt gebruiken terwijl de headset op je hoofd zit. (je moet het dus blind kunnen gebruiken. ) Dit geldt overigens ook voor de overige buttons.

Zodra je de headset opzet zul je merken dat een deel van het omgevingsgeluid weggefilterd wordt (zonder dat de noisegard functie aanstaat). Ik vind het echter wel een nadeel dat je na een paar uur toch je oren gaat voelen. Daarmee is de headset niet een van de meest comfortabele die te vinden is.

Ik wil nog één ding vermelden en dat is toen ik de filmpje van de headset op youtube zag ik mij ergerde aan de blauwe lichten die oplichten zodra je de headset aanzet. Ik wil zo niet over straat namelijk. Het goede nieuws is dat je dit gelukkig kunt uitzetten. In de handleiding staat beschreven hoe je dat doet.

Heb jij ook een Sennheiser PXC 360 BT (Zwart)?

Bedankt voor je review, jammer dat de draagcomfort minder is.. Anders zou ik nog overwegen..
Qua draagcomfort valt het eigenlijk wel mee hoor. Ik begin het pas vermoeide oren te krijgen als ik dat ding uren op heb. (bijv. een lange vliegtuigreis)
Dus als je niet van plan bent om deze headset meerdere uren achter elkaar te dragen kun je het alsnog overwegen.
Klopt. Na echt 3-4 uur word het vervelend

Ook de reacties van mensen die die hem voor het eerst opzetten zijn dat hij erg knelt, maar zodra ze de muziek aanzetten valt ze pas op hoe goed de demping van omgevingsgeluid is.

Na een paar weken ben je natuurlijk helemaal gewend en voel je er niks van

[Reactie gewijzigd door Valentijn op 16 oktober 2013 10:57]