Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Three Hundred Two Review

PCBaas 29 december 2012, 1.711 views

Antec Three Hundred Two

Pluspunten

• Front panel USB 3.0
  • Zwart en simplistisch
  • Stevig
  • Koelt goed
  • Voldoende mogelijkheden voor extra fans
  • Cable management

Minpunten

• Randen aan de voorkant zijn "ronder" dan bij de Antec Three Hundred
  • Fanopening achter het moederbord
  • Niks meegeleverd om de fanpoorten mee af te sluiten
  • Expansiesloten zitten te ver weg, waardoor de GPU niet goed bevestigd kan worden

Antec had met de Three Hundred al een goede budgetkast in handen, welke ik daarom zelf ook had aangeschaft bij de build van mijn eerste pc, maar een groot mankement van deze kast was toch vooral het cable management (met name de afwezigheid hiervan :P). Nu hebben ze een tweede revisie hiervan op de markt gebracht en ben ik in de gelegenheid gesteld door Antec om deze nieuwe kast onder handen te nemen.

Verpakking

De kast wordt geleverd in een stevige kartonnen doos en is verpakt in plastic en piepschuim om krassen en deuken tijdens het vervoer te voorkomen. *afbeeldingen zijn klikbaar

Eenmaal uitgepakt zien we de kast in volle glorie. Zoals verwacht ziet de kast er heel minimalistisch uit, is mooi matzwart en daardoor valt het blauw van de USB3 poorten heel goed op. Dit minimalistische vindt ik wel een mooie eigenschap van deze kast. De randen bij de voorkant zijn bij de Three Hundred Two wat ronder dan bij z’n voorganger (dit had van mij niet gehoeven) en er zit een fanrooster achter het moederbord. Waarom die fanopening daar achterop zit is mij echter een raadsel. xD

Aan de voorkant van de kast zien we 3 externe 5.25” drives en een paneel met: 2 USB 3.0 poorten, audio/microfoon ingangen, kleine ledjes voor power en HDD activiteit, een reset en een power knop. In de linker zijkant zien we een fanopening voor een extra fan die de videokaart(en) kan koelen. Achterop zien we onderop een opening voor de voeding, daarboven 8 (!) expansiesloten, een opening voor het moederbord I/O, een honingraat geperforeerde opening voor de 12cm fan en helemaal bovenin zien we de fancontrollers (welke op standje laag en hoog gezet kunnen worden).

Aan de rechter zijkant zien we het al eerder genoemde fanrooster voor de achterkant van het moederbord, op hoogte van de processor (het liefste had ik gezien dat er iets bijgeleverd werd om zowel deze, als het fanrooster aan de andere kant af te kunnen sluiten). Op de bovenkant zien we het rooster voor de 14cm fan plus 2 openingen met rubber erin bedoeld voor waterkoeling slangen en als laatste zien we aan de onderkant 4 rubberen poten zitten om schuiven tegen te gaan, 4 openingen in het midden om een SSD te kunnen bevestigen en rechts een opening voor de voeding, inclusief stoffilter.

Eenmaal open zien we binnenin het grijze interieur, welke voorzien is van 2 fans (3pins) een plastic zakje met HDD beugels, een papiertje met corrosie inhibitors erop (:P) en het is gelijk al zichtbaar dat de kabels voor het front paneel heel lang zijn, wat natuurlijk een flinke plus is.

Een foto van de front paneel kabels, waarbij de HDA kabel helaas niet geheel zwart is:

In het plastic zakje van de HDD beugels zitten ook wat schroefjes en een paar tiewraps.

Installatie

Bij de installatie van alle componenten, welke hoofdzakelijk toolless, is wist ik zonder bijgeleverde handleiding soms niet goed hoe ik dit moest aanpakken. Bij deze kast heb ik dus heel veel gehad aan de handleiding die online staat (http://www.antec.com/productPSU.php?id=704793&fid=4).

Het bleek dus dat voor de installatie van de DVD brander je eerst de voorkant van de kast moet verwijderen en je dan de ODD er gewoon in kan schuiven. De voorkant van de kast ging er eenvoudig af door bij het rechtpaneel tegen de drie uistparingen aan te drukken. Vervolgens haal je de bovenste bevestiging van de voorkant eraf en kon je de DVD drive er gewoon inschuiven totdat je een klik hoorde en de drive vastzat. Zonder de voorkant ziet de kast er overigens maar heel apart uit. :P

Vervolgens heb ik het moederbord, GPU, de voeding en de HDD geinstalleerd. De HDD kon met behulp van de HDD beugels eenvoudig in de kast bevestigd worden door deze er ook simpelweg in te schuiven totdat deze vastklikte.

Bij het bevestigen van de GPU moet eerst een extra bevestiging eraf worden geschroeft, waarna de metalen sloten er pas uit kunnen worden gehaald (zonder ze eruit hoeven te breken, zoals bij de Antec One Hundred). Hierna liep ik tegen hetzelfde probleem aan als TheNephilim, namelijk dat de expansiesloten niet goed aansloten bij de GPU beugels. Met een beetje gepast geweld is het mij overigens wel gelukt om 1 schroef te bevestigen zonder iets te horen kraken. :P

Als laatste alle kabels achterlangs aangesloten via de cable management gaten. Ik kon het gat niet vinden voor de extra 4pin stekker bovenop het moederbord, dus ik had het via het bovenste gat laten lopen wat er toch wat minder uitziet.

Op het moment van schrijven irriteerde dit laatste me nog steeds; na nog eens beter gekeken naar de afbeelding in de pricewatch zag ik namelijk helemaal geen draden. Na nog eens goed in de kast gekeken te hebben bleek dat dit gat er wel zat, maar dat ik er puur overheen had gekeken! Deze zit namelijk helemaal in de hoek bij de fans en was mij toendertijd niet opgevallen.

Wanneer alle onderdelen erin zitten ziet het geheel er naar mijn ogen toch heel erg netjes en strak uit. De ledjes zijn blauw en geven niet al teveel licht. Wat me ook opviel was dat de bovenste 14cm fan er een paar seconden over doet voordat deze gaat draaien, gedurende de week dat ik de kast in gebruik heb is dit elke keer zo.

Benchmarken

Beide fans kunnen met de controllers achterop de kast op een lage en op een hoge stand gezet worden. Mijn bevindingen:

12cm fan + 14cm fan op LOW: rustig gebrom

12cm fan HIGH, 14cm LOW: rustig gebrom, totaal geen verschil qua geluid met beide op LOW, maar je voelt wel meer lucht komen vanaf de 12cm fan

12cm fan LOW, 14cm fan op HIGH: herrie

12cm fan + 14cm fan op HIGH: herrie, ook hier geen verschil met alleen de 14cm fan op HIGH

Om te kijken of dit verschil in geluid ook eenzelfde impact heeft qua koeling heb ik een kwartier lang zowel Prime95 (blend) als Furmark (1280x720, burn-in test) een kwartier lang laten draaien en vervolgens de temperatuur (HWMonitor Pro) vermeldt. Dit heb ik gedaan met 1) 12cm fan op HIGH, 14cm fan op LOW en 2) Beide fans op HIGH. Zoals in de grafiek hieronder zichtbaar is, heeft dit nauwelijk invloed op de temperatuur van de GPU, maar scheelt het wel een paar graden voor de CPU en de CPU NB. In mijn ogen is dit maar verwaarloosbaar en ik heb voor dagelijks gebruik de fans dan ook zo gezet als bij 1).

Voor het bedrag van ongeveer 50 euro haal je een mooie, strakke kast in huis waarbij je alle kabels netjes kunt wegwerken en die zonder problemen een high-end PC stil kan koelen.

UPDATE!
Nu wel met de 4/8-pin achterlangs. :)

To do list:
- uitvogelen waarom de tekst soms naast de foto's staat en dit aanpassen.
- foto maken van systeem waarbij de 4/8-pin stekker ook is weggewerkt.
- foto opnieuw uploaden, is spontaan 180 graden gedraaid tijdens uploaden? =/

Heb jij ook een Antec Three Hundred Two?

Misschien ff handig als je erbij zet welke onderdelen je in je pc hebt.