Sapphire Radeon HD 2900GT (21123-00-10R) Review

wesjuhdabomb 10 maart 2008, 2.421 views

Sapphire Radeon HD 2900GT (21123-00-10R)

Pluspunten

• maakt bijna geen geluid
  • word niet overdreven warm
  • goede prestaties voor wat je er voor moet betalen

Minpunten

• Niet overclockbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Mooie kaart, alleen absoluut niet overclockbaar.

Inhoud van het doosje:
Shapphire 2900 gt
flexible crossfire bridge
2 dvi-->vga stukjes
1 dvi-->hdmi stukje
1 molex-->pci-e kabel
2 onbekende kabels (helaas weet ik de naam er niet van..)

Overclocken:
Bij iedere poging tot overclocken met al 10 verschillende programma's en de nieuwste drivers al 10 keer gedownload te hebben blijkt het dat deze kaart niet te overclocken valt..
Zodra je een waarde verandert gaat hij of gelijk terug, of hij reboot meteen. Misschien is dit een driver probleem, ik ga er nog achteraan.. Maar nu doet hij het nog niet

!Edit: Door de nieuwe drivers (catalyst 8.3 & rivatuner 2.7) is overclocken mogelijk. Ik heb dit echter nog niet fors geprobeerd om de max clock te achterhalen, hij draaide wel stabiel met mem & core 50mhz omhoog.

De kaart zelf:
Mooi kaartje, naar mijn mening ook een mooie cooler. Ik draai er nu al een tijdje 2 monitors op en dat geeft geen problemen. In games geeft de kaart ook een mooie fps (voorbeeld:
Crysis 1680x1200, AA off, medium detail --> +-20 fps)
Het is ook geen high end graka, maar daar is de prijs ook naar. Zelf heb ik hem gekocht voor 130 euro, maar ik denk door de komst van de 9 serie nvidia dat de prijs flink omlaag is.
Dit kaartje ondersteunt ook crossfire, en crossfireX Dwz dat je 3 of 4 kaarten in crossfire kan zetten (door middel van 2 crossfire aansluitingen op de kaart).

Temperaturen:
De temperaturen blijven over het algemeen zeer goed, na 2 uur intensief crysis te spelen word de kaart maximaal 60 graden, en maakt nog weinig geluid.
Als je in idle zit staat de fan op 30% en word hij max 40 graden.

Dit kaartje vind ik een mooi mid range kaartje, waar de prijs ook zeker mooi is voor de prestaties die hij levert.

Wat mij betreft krijgt dit kaartje een 8/10

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 2900GT (21123-00-10R)?

ga je ook nog 3dmarks doen
misschien kun je je bios modified flashen zodat je toch nog hogere clocks heb

verder leuke maar wel wat korte review en ik mis helaas foto's maar die kunnen altijd nog erbij komen
Er staat een foto bij van 3dmark06;), Ik ga nu wat foto's maken van het beestje zelf

Edit: foto's staan erop!

[Reactie gewijzigd door wesjuhdabomb op 23 februari 2008 21:27]

CrossfireX is juist 2 verschillende soorten kaarten met eenzelfde chipset die in crossfire kunnen X dan voor de verschillende gebruikte grafische chips.
Jij bedoelt in dit geval Triple of Quad Crossfire.

Kan je misschien een vergelijking maken met een 2900XT en een 2900Pro en waarom je hem gekocht heb?

Waarom heb je je processor zo overvolted? ik draai mijn 4800+ stock op 2,5GHz met 1,3V en nu met OC naar 2,87GHz met maar 1,325V (voltage niet op Auto zetten in je bios)

Dat je overkloksnelheden de hele tijd terugspringen ligt niet aan je grafische kaart, maar aan je moederbord (denk ik), heb je al eens een biosflash gedaan van je moederbord?

weet je uiteindelijk de max clocks van je kaart dan kan je met een biosflash mbv NiBiTor en NVFlash (zoek even in de Meuktracker)
Denk dat het niet aan je moederbord ligt, alleen met cpu overclocken ligt het hieraan.
Waarschijnlijk is de bios gelockt, moet je een andere bios voor je 2900gt doen. Ik had hetzelfde met mijn peak hd3870.
Thnx voor de reactie, maar mijn pctje draait niet stabiel zonder dat voltage, standaard is hij 2ghz, nu draait ie op 2.55-2.6 dus dat is toch redelijk wat.
Voltage staat ook niet op auto.
Wat betreft overclocken, al op verschillende mobos geprobeerd, geen enkel effect. Dus zal aan de kaart liggen.

Edit:
@ SirKay, Ik heb al even op google gezocht, maar een andere bios kan ik niet zomaar vinden.. Waar zijn die te vinden ?:O

[Reactie gewijzigd door wesjuhdabomb op 24 februari 2008 13:52]

heeft deze kaart nou ook 320 shaders of 240??
deze kaart heeft 240 shaders;)
3DMark zegt ook lekker veel he? Staar je er eens niet blind op mensen :)
Ik zal zodra ik tijd heb zelf ook wel een reviewtje schrijven, deze klopt imo van geen kant.
Niet overklokbaar? van 600/800 naar 780/1100 Unmodded. Je kan hem uiteraard ook softmodden ( VT1165 voltage regulator), doet nu 850/1100 zonder hardmods (Aangezien de datasheet moeilijk te krijgen is :+ )

De fan ooit al eens op max gezet? Durf te beweren dat je weggeblazen wordt met z'n 4.5K toeren...

[Reactie gewijzigd door Maarten-NForce op 10 maart 2008 20:08]

Goed geprobeerde revieuw, maar het moet nog wel een stuk beter/uitgebreider om echt goed te zijn. Meer info, benchmarks etc vooral.

Zow das wel lekker Maarten maar jij hebt ook meer overklok ervaring he :P
Ik ben toevallig net (eindelijk) weer bezig met me 2600pro kaartje (was tijdelijk dood :+ )
Vlam er een ander biosje in en kan nu al draaien op 900core zonder Vmods. Toch ook echt lekkere kaartjes hoor.