Indesit IWC 6165 (EU) Review

Loekie 18 oktober 2012, laatste update op 18 oktober 2012, 2.446 views

Indesit IWC 6165 (EU)

Pluspunten

• Prijs: Op basis van prijs kunnen maar weinig fabrikanten tippen aan dit merk, daarnaast van familielid die in witgoed doet begrepen dat dit merk niet negatief opvalt qua reparatie frequentie.
  • Energieverbruik: Het opgegeven energieverbruik per normale wasbeurt lijkt met plugwise gemeten overeen te komen.
  • Wasresultaat: kleren die na klussen gewassen worden komen er netjes schoon weer uit, ik voetbal niet, dus over grasvlekken is weinig te zeggen.
  • Droogresultaat: Prima. Op een normale dag zijn klaren op het rekje na 3/4 dag droog.
  • Koppeling domotica werkt ook, direct na inschakelen gaat wasmachine verder met programma. Het is met deze wasmachine en een schakelmodule dus mogelijk om zelf de machine op een bepaald tijdstip aan te laten gaan. Ik gebruik dit om in laag tarief de machine te laten draaien zodat ik als ik wakker wordt direct de was kan ophangen.

Minpunten

• Geluid: Hoewel niet direct negatief en zeker minder dan vorige wasmachine, is toch de geluidsdruk wat hoger dan gehoopt. Het is niet schokkend hoog, maar het centrifugeren en soms ook draaien van de trommel hoor je duidelijk.

Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 4
Nadat vorige wasmachine na vele jaren trouwe dienst bij meerdere eigenaren bij mij de geest heeft gelaten moest er een nieuw model gezocht worden.

Dit bleek een zoektocht met grotere uitdaging dan het aanschaffen van een nieuwe laptop, TV of andere electronische apparatuur. Met behulp van o.a. kieskeurig en andere ervaringsites een keuze kunnen maken. Deze keuze werd ingegeven door de volgende punten:
- Budget (natuurlijk)
- Energieverbruik (hoe lager, hoe beter)
- Wasresultaat (kerntaak)
- Droogresultaat (zonder droger in kleine woning van belang)
- Koppeling domotica (ofwel dusdanig slim aan te sturen middels iets als wifi, ofwel zo dom dat spanning inschakelen draaiende wasmachine oplevert)
- liefst bovenlader (voelt mechanisch stabieler, voorganger heeft het als bovenlader ook 20 jaar uitgehouden)

Na lang wikken en wegen en het feit dat dit nog een van de weinige machines was die ook op 1600 toeren kan centrifugeren is de keuze op dit model gevallen. Het apparaat heeft een relatief lage prijs, startuitstel en is na inschakeling qua spanning direct zover te krijgen het wasprogramma af te draaien. Het bovenlader principe heb ik overboord moeten zetten wegens zeer beperkt aanbod en relatief hoge prijzen, het lijkt erop dat deze tegenwoordig op het segment voor hele kleine woningen gericht zijn.

Heb jij ook een Indesit IWC 6165 (EU)?

Op de afbeelding lijkt er een uitgestelde start (1,2,4,8 uur) op te zitten. Is dat niet aanwezig of ben je gewoon erge fan van domotica om met een module e.t.c. aan de slag te gaan?

Verder redelijke review, indesit is niet perse slecht inderdaad! maar de duurzaamheid in ons huishouden was toch iets minder dan gehoopt, na 3.5 jaar was een vergelijkbare machine stuk, hetgeen ook gewoon pech kan zijn. Ook het droogresultaat was minder dan de voorganger van miele, welke een LAGER toerental had.
Er is idd mogelijkheid om de start op de machine zelf uit te stellen, maar ik had al een koppeling met domotica.

Tja en met een beperkter budget, had op dat moment al een andere investering achter de rug, blijkt dit na iets meer dan een jaar gebruik geen verkeerde keuze. Miele zit dan helaas in een totaal ander segment...
[offtopic]Het was ook zeker geen pleidooi voor miele(die was immers ook kapot, al ging deze een stuk langer mee), die zijn in mijn ogen iets te duur voor wat ze bieden. Na de indesit zijn we voor een AEG gegaan, een prijstechnische tussenweg.
ik zie dat er lang niet is gereageerd, hoop dat er nog iemand is, die mij kan vertellen of het normaa lis, dat de wasmachine telkens centrifugeert, hij staat nu al ruim, 3 uur te draaien, ik heb programma7 nu gebruikt, hij is nieuw, dus ik hoop dat het aan mij ligt, en niet aan de wasmachine, hoop dat er iemand een reactie kan geven. alvast bedankt. groetjes hanneke
Hi Hanneke,

Dat lijkt me niet normaal, ik gebruik alleen programma 4 maar eigenlijk en die doet dat niet.
Programma 7 is wel een speciaal programma, dus weet niet of dat wat uitmaakt. Is hij inmiddels al klaar? ;)