Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty) Review

AlienDNA82 22 februari 2008, 3.150 views

Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Plat
  • Stijlvol in een zakelijke omgeving
  • Niet duur
  • Duurzaam gebouwd
  • Standaard ondersteuning onder Windows XP

Minpunten

• Toetsaanslag had iets lichter gekunt

Op mijn werk moet ik werken met van die standaard bijgeleverde ramplanken: niet comfortabel, en mijn RSI wil nog wel een opspelen. Omdat ik over het algemeen graag werk met platte laptop-toetsenborden, heb ik besloten om te kijken voor een nieuw toetsenbord. Dat is uiteindelijk de UltraX Premium geworden. Ik gebruik hem nu al enkele dagen vrij intensief.

Ergonomie:
Het toetsenbord is vooral erg plat. Ik vind dat persoonlijk wel lekker werken. De toetsaanslagen zijn heel ondiep, en ik krijg het gevoel dat mijn handen snel over het toetsenbord kunnen bewegen. De toetsaanslag is niet zo licht als ik had gehoopt, maar dat went erg snel. Het is in ieder geval een stuk beter vergeleken met de standaard toetsenborden. Voor de rest is de vorm echt standaard, en dat geld ook voor de positionering van de toetsen.

Functionaliteit:
Het toetsenbord bevat alle standaard toesten, die ook op ieder ander toetsenbord te vinden zijn. Bovenaan zitten een aantal extra toetsen, waarmee je onder andere het volume kunt beheren en een browser kunt openen op de startpagina. Ik gebruik dat soort toetsen niet, maar ze werken zonder drivers naar behoren.

Precisie:
Iedere toets die ik indruk, registreert mijn indruk naar behoren. Niets bijzonders. Het is dan ook geen gaming-toetsenbord.

Vormgeving:
Strak, plat, en met zilver en zwart ook heel zakelijk. Staat perfect in een professionele omgeving. Niets op aan te merken.

Bouwkwaliteit:
Wat mij gelijk opviel is dat het een vrij zwaar toetsenbord is. Daar hou ik over het algemeen van, want dat voelt een stuk robuuster. De toetsen rammelen niet, en alles lijkt netjes op z'n plaats te blijven. Ik ben erg tevreden over de bouwkwaliteit, dat voelt en ziet er gewoon goed uit.

Drivers en Ondersteuning:
Het toetsenbord werkt zonder problemen onder Windows XP, en dat lijkt voor de media-keys hetzelfde te zijn. Niets installeren, niets aanpassen.

Prijs:
Ik heb 18 euro neergeteld voor het toetsenbord, en dat vind ik persoonlijk erg goedkoop.

Heb jij ook een Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)?

Ik heb zelf de UltraX Media in bezit en volgensmij verschilt deze niet met die uit de review, volgensmij praten we over dezelfde toetsenbord. Ik heb er meerdere voor mijn computers en dat zegt uiteindelijk al genoeg. Ik programmeer en design veel met deze toetsenborden en heb nog nooit met zo'n lekkere ramplank gewerkt. Heb er totaal geen klachten over. :) Dat de toetsaanslagen niet heel licht gaan vind ik alleen maar prettig, mijn mening hierover is namelijk dat je wel het gevoel moet hebben dat je iets indrukt en ze zijn dan ook zeker niet overdreven zwaar.

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 22 juli 2008 14:20]