Specificaties 620W (80 Plus Bronze), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Antec HCG-620M Review

PCBaas 20 december 2012, 899 views

Antec HCG-620M

Pluspunten

• Modulair
  • Stil
  • Redelijk geprijsd
  • Stroombeschermingen
  • Kabels hebben voldoende lengte

Minpunten

• maar 2 PCI-E connectors meegeleverd

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Met het energieverbruik van de huidige videokaarten en processoren hoeft een voeding helemaal niet zoveel wattage te hebben. Wat dan belangrijker wordt bij het kiezen van een voeding zijn de kwaliteit, het aantal aansluitingen, het geluidsniveau en natuurlijk de prijs. De OEM van de Antec HCG-620M is Seasonic, dus dat geeft al aan dat het met de kwaliteit wel snor zit.

De Antec HCG-620M wordt netjes geleverd in een kleurrijke doos, waarop de eigenschappen staan vermeldt. Zoals zichtbaar is de voeding 80+ Bronze gecertificeert, bezit de voeding de nodige beschermingen (welke ervoor zorgen dat de componenten in de pc niet worden beschadigd bij afwijkingen in het stroomnet) en kan de voeding 48 A kan leveren op de 12 V lijn, wat ruim genoeg is voor 2 mid/high-end videkoaarten. [foto's zijn klikbaar]

Hierin zitten de voeding (netjes verpakt tussen karton en in een hoesje), een stroomkabel, schroefjes om de voeding vast te schroeven in de kast, een productfolder en de kabels.

Eenmaal uitgepakt zien we de voeding in volle glorie. Je ziet duidelijk van bovenaf dat de 135 mm DBB (Double Ball Bearing) fan bestaat uit 9 schoepen en dat de kabels gesleeved zijn met een doorzichtig fijn zwart gaas. Achterop de voeding zitten 4 rode aansluitingen voor PCI-e stroomkabels (deze kunnen ook gebruikt worden om de molex/hdd kabels op aan te sluiten) en 2 zwarte aansluitingen voor de molex/hdd kabels.

De kabels welke vast zitten aan de voeding zijn de 24 pin ATX kabel en een 8 pin (4+4) ATX kabel.

De andere meegeleverde kabels die zijn, v.l.n.r., twee HDD sata kabels (per kabel 3 sata aansluitingen), twee 8 pin (6+2) PCI-e kabels en twee molex kabels (per kabel 3 molex aansluitingen, 1 daarvan heeft ook een floppy aansluiting).

Eenmaal in de kast (Antec Three Hundred Two) gezet blijken alle kabels voldoende lengte te hebben om ze achter de kast langs te leiden en netjes weg te werken.

Er zitten geen lampjes op de voeding die aangaan als je de pc aanzet en de fan is niet luider dan de rest van de fans in mijn kast, ook niet onder full load. Onder full load voel je wel dat de lucht die uit de voeding komt flink warmer wordt, maar de fan van de voeding is dan alsnog niet hoorbaar boven de andere fans.

Het enige nadeel van deze voeding is dat er maar 2 PCI-e kabels worden meegeleverd en dat als deze wel meegeleverd en aangesloten waren, er geen ruimte meer is om de molex kabels aan te sluiten op de voeding. Gelukkig heb ik deze niet nodig in mijn pc, maar het gaat om het principe.
EDIT: Bij de meeste videokaarten wordt een Molex > PCI-E 6-pin adapter meegeleverd, deze zou in principe gebruikt kunnen worden om in totaal over 4 PCI-E kabels te beschikken. Puntje van aandacht: ik zou niet twee Molex > PCI adapters aansluiten op 1 Molex kabel, maar hiervoor beide kabels gebruiken.

Voor meer informatie zie:

Conclusie:
Voor een bedrag van ong. 80 euro heb je een uistekende stille voeding met kabels van voldoende lengte om ze allemaal netjes weg te kunnen werken en die gerust een pc met twee high-end videokaarten van stroom kan voorzien. Het nadeel is wel dat er maar twee PCI-E kabels worden meegeleverd en hier dus wel rekening mee moet worden gehouden.

Nog te doen:
- Uitzoeken waar extra PCI-E kabels kunnen worden aangeschaft.
- Sommige foto's opnieuw uploaden, imageshack doet vreemd en kantelt ze random.
- Kabellengtes opmeten.

Heb jij ook een Antec HCG-620M?

Leuke review, heb liever Enermax voedingen, maar heb zeer goede ervaring met Antec.
Ik had een tijdje geleden de TX850 en heb gewoon bij Antec (via hun eigen websites) extra kabels besteld. Het liep best vlot en qua prijs ook niet te duur. Moet wel erbij zeggen dat je misschien met extra pci-e kabels met een 620 voeding aan de rand van de max gaat zitten van wat je voeding aan kan, pas daar dus mee op.
Leuk om te lezen, heb net vorige week de 650 (hmm.. nee, 750) besteld van Seasonic zelf. Juist omdat ik de extra PCI-E kabels wou hebben, en m'n oude Cooler Master 600watt na 3 jaar genoeg gesleten was om problemen op te leveren.

Daar is het minder flexibel wat je kan met je sata / molex connectoren (als in, die zijn niet op de PCI-E dingen te klikken). Dus ik krijg netjes de kabels voor m'n SLI setup, maar echt heel veel meer dan de 4 sata devices die ik nu heb kan ik er niet op kwijt (Zonder verloopjes).

Ding is goed, koel.. maar absoluut niet stil :P. Als ik had geweten dat er voor de 620 extra PCI-E kabels bij te bestellen waren (Die dan ook goed werken) was dat nog wel een betere keus geweest denk ik :S.
aan de foto tezien heb je de cpu 4pin niet achterlangs de kast gedaan, hoeveel cm is die?
Aanwezige kabels met lengtes:
1x ATX: 53.5 cm
1x 4+4 ATX/EPS: 62 cm (deze kan overigens makkelijk achterlangs, zie ook mijn review van de Antec Three Hundred Two)
2x 6+2 PCI-E: 55cm
2x SATA: 55 + 15 + 15 cm
2x MOLEX: 55 + 15 + 15 cm (bij 1 daarvan zit ook een floppy pin op het einde)