Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) Review

Shepard88 11 oktober 2012, laatste update op 11 oktober 2012, 4.376 views

Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)

Pluspunten

• Klein formaat
  • Licht
  • Groot touchpad

Minpunten

• Kleine toetsen
  • Signaal
  • Voelt qua materialen goedkoop aan

Ik heb de Logitech K400 aangeschaft, nadat ik een htpc had gekocht/overgenomen van een medetweaker.
Na diverse goeie reviews gelezen te hebben ben ik tot aanschaf over gegaan.

Mijn gebruik zal voornamelijk zijn voor het kijken en downloaden van films en wellicht wat surfen op het web.

Wat zit er in de doos?

Bij het openen van de doos tref je, hoe kan het ook anders, het toetsenbord aan.
Daarnaast tref je een usb dongle en een usb verlengstukje en een quickstart guide.

Installatie:

Het installeren is een kwestie van plug en play.
- Verwijder is de strips bij de batterijen zodat deze contact maken en het toetsenbord van stroom voorzien.
- Plug de dongle in de usb poort.
- Schakel het toetsenbord in (hiervoor zit een schuifknop aan de boven/voorkant van het toetsenbord. )

Het toetsenbord werd bij mij direct herkend door de computer en kon daarna direct gebruikt worden. Je kunt er voor kiezen om Logitech Setpoint te downloaden van de website. Dit heb ik zelf nog niet gedaan omdat ik het niet nodig acht.

Bereik signaal:

Ik zit ongeveer een 3,5 - 4 meter van mijn htpc af en de dongle heb ik aan de voorkant ingeplugd.
Doorgaans werkt het toetsenbord bij mij perfect alleen van tijd tot tijd krijg ik last van een lag. Deze vertraging kan soms oplopen tot wel 4-5 seconden.
Dit is uiteraard storend en waar het precies aan ligt ben ik nog niet achter. Wellicht eerst eens de batterijen vervangen :9

Gelukkig komt dit niet om de haverklap voor en gebruik ik voornamelijk mijn gewone pc als ik dingen wil opzoeken, maar ik kan me voorstellen dat degene die er veel gebruik van wilt maken dit als afknapper kan zien.

Ik ga dit nog uitzoeken waar het aan ligt, mocht ik het te weten komen zal ik dit updaten in de review.

Bouwkwaliteit:

De kwaliteit van logitech vind ik doorgaans uitstekend en is voor mij ook reden dat ik snel terug val op dit merk. Dit toetsenbord daarintegen is van mindere kwaliteit.
Waarschijnlijk om het gewicht lekker omlaag te brengen want het toetsenbord weegt nauwelijks wat.

Aan de linkerkant als ik zacht knijp hoor ik het bord kraken en lijkt het alsof de naden niet helemaal lekker aansluiten waardoor er wat speling op komt. Als je aan beide kanten wat kracht uitoefent zul je merken dat het bord al licht doorbuigt. Maarja bij normaal gebruik zul je hier geen last van hebben.

Functionaliteit:

Ik vind het toetsenbord een handig ding.

Het grote touchpad is ook een van de redenen geweest waarom ik deze heb aangeschaft. Hier kan je net wat lekkerder mee scrollen e.d.
Onder het touchpad zitten 2 knoppen (linker en rechtermuisknop). Dit werkt allemaal prima.

Een leuke handige toevoeging is een knop links boven op het toetsenbord. Deze knop fungeert als een linkermuisknop. Bij het slepen van bestanden kan ik die met mijn linkerhand ingedrukt houden terwijl ik rechts rustig kan scrollen/slepen over het touchpad.

Verder is het een relatief klein toetsenbord en dat merk je ook in de plaatsing van de toetsen en de grote hiervan. Ik heb nogal grote/dikke vingers en sla daarom regelmatig een toets mis. Gelukkig is daar ooit de backspace voor uitgevonden.
Vooral de shift, control en enter toetsen vind ik niet echt lekker geplaatst en ook te klein.

http://i1190.photobucket.com/albums/z449/ShepardShoosh/IMAG0285-1.jpg http://i1190.photobucket.com/albums/z449/ShepardShoosh/IMAG0284-1.jpg

De prijs:

De prijs voor dit toetsenbord vind ik goed te noemen. Voor nog geen 36 euro had ik dit toetsenbord de volgende dag al in huis. Ik had deze via de pricewatch bij bol.com besteld.

Conclusie:

Al met al voor dit geld een zeer leuk en handig toetsenbord. Hij doet wat hij moet doen en heeft een paar leuke extra's zoals de linkermuisknop linksbovenin.
Wellicht zijn een aantal ondervonden problemen alleen op dit specifieke bord van toepassing, dat weet ik niet, maar zeker niet iets om je af te laten schrikken. Ik zal hier nog een hoop plezier aan beleven.

Dit is voor mij een eerste review geplaats op tweakers. Graag ontvang ik tips/trucs op- en/of aanmerkingen om het een nog betere review te maken. Dit zal ik uiteraard ook meenemen naar eventuele toekomstige reviews :)

Heb jij ook een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)?

vraagje....zit er ook een "scroll area" op het touchpad?
vraagje....zit er ook een "scroll area" op het touchpad?
je kan met 2 vingers tegelijk over het touchpad gaan om te scrollen

omhoog, beneden maar ook naar lnks en rechts kan je scrollen

Ga dit toetsenbord zo dadelijk halen :)
Excuus voor het niet reageren, maar zoals Kickstart zegt: 2 vingers tegelijk en dan kan je inderdaad scrollen :)

@ Kickstart

Veel plezier met het toetsenbord :D
Over het probleem met je ontvangst, heb je het usb verlengstuk al geprobeerd? Dat heeft hier namelijk de nodige problemen opgelost, zit zelf ook zo'n 4-5 meter van de HTPC vandaan en nu werkt het perfect.

Verder nette review, 4 sterren! :)

[Reactie gewijzigd door noobynater op 11 oktober 2012 21:55]

Ik ga dit direct uitproberen bedankt voor de tip! Ik laat het weten of het helpt.
En bedankt voor je waardering.
Uitgeprobeerd maar helaas lost dit het probleem niet op. Ik blijf zoeken naar een oplossing :)
prima review, dankje
Thanks

Heb hem inmiddels in huis , perfect bordje hoor, zit een meter of 3 a 4 zijdelings van de pc af en de ontvangst is goed,

Werkt perfect om op de bank controle te hebben over de pc via een 42" tv
ben zeer blij met de touchpad!, ik vind hem goed reageren en is gevoelig en snel genoeg

Geen probleem met waar ik bang voor was dat ik meerdere keren moet vegen op de touchpad om het beeld over te komen maar dat valt door de grote van de touchpad 100% mee

Nog even wat wennen aan de layout van de toetsen die iets dichter bij elkaar staan dan ik gewend ben (G15) en dat je niet per ongeluk met je vingers over het touchpad glijd als je aan het typen bent, zit je ineens in heel ander stuk tekst te typen lol, ffe wennen net zoals het scrollen met 2 vingers ;)

mooi licht en dun tiepplankje en totaal niet zo goedkoop aanvoelend zoals ik ergens gelezen heb.
Goed te horen dat de ontvangst bij jou wel goed is. Bij mij wil het nog steeds niet echt. Weet niet of zoiets te maken kan hebben dat de router/modem erboven staat en dat signaal stoort?

Het grote touchpad is inderdaad ideaal :D

Even wat gewenning de eerste periode maar dat gaat snel en dan kan je er heerlijk mee werken.
hmm raar

Bij mij staat de router op een kast en 30 cm eronder staat de pc
Mijn computer en tv staan in verschillende kamers. De tv staat in de woonkamer, en daarachter bevindt zich de kamer waarin de computer staat.

Dit is minder dan 10 meter van elkaar. Ik vroeg me af of het keyboard door de muur heen werkt? Mijn draadloze xbox controller werkt wel namelijk.
Dat is een goeie, ik kan het wel voor je uitproberen als ik thuis ben, als je dat wilt.
Graag, dan kan ik hem bestellen als het werkt :-)
Graag, dan kan ik hem bestellen als het werkt :-)
Ik heb het toetsenbord getest op ongeveer 6 meter afstand door een deur en een muur. Het signaal kwam prima door. Dus test geslaagd zullen we maar zeggen.