HTC P3300 Artemis Zilver Review

dikkevingers 8 maart 2008, laatste update op 28 juli 2008, 2.618 views

HTC P3300 Artemis Zilver

Pluspunten

• Features
  • Onboard GPS antenne
  • Beeldkwaliteit
  • Ontwerp

Minpunten

• Prestaties tijdens navigeren
  • Deze gelden niet meer na update:
  • STABILITEIT
  • Geen toetsen tijdens het bellen
  • Geen contact met het GSM netwerk

Navigatiesoftware Score: 3
Algemene beoordeling
Ik heb het toestel bij T-mobile gekocht en T-mobile levert het toestel compleet (tasje, navigatie, autoaccessoires, lader, reserve stylus).
Het toestel krijgt een hele krappe ruime voldoende. Door de features is het een aantrekkelijk toestel. Bellen gaat redelijk goed, evenals het navigeren. Echter de stabiliteit laat te wensen over. Dit is echt een groot minpunt van dit toestel.

Featureset
De HTC is zeer goed uitgerust. Het toestel heeft verschillende verbindingsmogelijkheden, zoals WLAN 802.11b/g, GPRS/EDGE, quadband GSM, BlueTooth, USB, ActiveSync, WIFI.
Een zeer aantrekkelijke feature is de ingebouwde GPS antenne (SiRFstar III). De navigatiesoftware kan zonder een GPS-muis ook buiten de auto gebruikt worden.

Prestaties
De prestaties zijn ondermaats prima. Het toestel had met de originele software (Windows Mobiole 5 en extended rom T-mobile) ontzettende stabiliteitsproblemen. De software bleef vaak hangen. Het toestel moest dan gereboot worden. Dit gebeurde bijna wekelijks en is erg vermoeiend.
Na de update van de ROM en de vernieuwde extended ROM van T-mobile loopt het systeem redelijk soepel. Af en toe hapert de software.

Tevens kan windows mobile op een of andere manier niet de tijdsinstellingen vasthouden. Telkens valt het toestel op de US instellingen. Door de lokale tijd en de tijd (op bezoek) gelijk te zetten, is dit probleem verholpen. De synchronisatie met Outlook waardeloos uitstekend.

Daarnaast bestaat het connectiteitsprobleem. Het is bij HTC bekend dat dit toestel, ondanks vijf volle streepjes bij de antenne, geen contact heeft met het GSM netwerk van T-mobile. Je bent gewoon niet bereikbaar, dit zonder het te weten. Dit probleem is met een andere update van T-mobile te verhelpen. Hier ondervind ik eveneens geen probleem meer.

Tenslotte nog de navigatie. Doordat HTC een 200MHz processor heeft gebruikt (ik meen ivm de warmteprocdutie) is TomTom te traag. Scherpe bochten of een rotonde zijn teveel gevraagd voor het toestel. Dit nadeel blijft bestaan ook na de updates.

Beeldkwaliteit
De resolutie is scherp. Het beeld is met vier gradaties helderder in te stellen. De letters lezen erg fijn in de standaard Windows PocketPC theme. Tevens is het beeldscherm voldoende groot, te weten 2,8 inch QVGA touchscreen.

Kwaliteit van navigatiesoftware
Ieder heeft zo z’n eigen ervaring met TomTom. Ik ben positief over TomTom 6 Navigator. Helaas moet wel voor elke service van TomTom betaald worden. Waar ik bij de Navman begrepen had, dat ze meer gratis service verlenen.
De software past op een kleine microSD. Dit is een erg handig formaat.
Een nadeel van de navigatie is de snelheid waarmee instructies komen. De processorsnelheid blijft in gebreke om de navigatie realtime te doen. TomTom loopt vaak achter op rotondes en afslagen.

Bouwkwaliteit en afwerking
Het scherm is erg krasgevoelig. Voor het toestel is hoofdzakelijk metaal gebruikt en dat geeft een stevig gevoel. De batterijklep is echter van plastic en raakt snel bekrast.
De jogdail geeft fijne feedback door tijdens het draaien per 36 graden een tikkend geluid en lichte weerstand te geven.

Ergonomie
Het toestel ligt prettig in de hand en is niet te groot. Het past nog comfortabel in de broekzak. Onscreen is een toetsenbord zichtbaar die goed te bedienen is. Overigens ontbreken de nummertoetsen tijdens het bellen met een persoon uit het telefoonboek. In het scherm staat de naam van de persoon die gebeld wordt. Indien er doorkiesmenu's komen (0800 nummers etc), dan kun je niet kiezen. Erg slecht over nagedacht door HTC. Tijdens het bellen zit linksonder in het scherm een softwaretoets ' Toetsblok.' Dit suggereert dat het een toetsenblokkade veroorzaakt, maar dit is niet het geval. Hierachter zitten de nummertoetsen van de telefoon.
De knoppen zitten op de juiste plek evenals de stylus. Deze zit overigens wel aan de onderkant, dit is even wennen, maar wel erg prettig vind ik.

Mobiliteit en accuduur
De accuduur wordt snel minder. Toch houdt het toestel het ongeveer vier a vijf dagen vol bij normaal gebruik (agenda, sms en bellen). Het toestel is prettig in de broekzak en HTC levert zelfs een tasje aan de broekriem.

Het toestel is al aan het dalen in prijs. Toch blijft het een prijzig toestel. Persoonlijk heb ik het toestel bij de provider T-mobile met een bijbetaling gekocht. De kwaliteit/prijs verhouding is beroerd goed.

Het toestel is een aanrader. De P3300 is een goed toestel van HTC.

Heb jij ook een HTC P3300 Artemis Zilver?

wat betreft de performance problemen. probeer eens wm6 er op te zetten. ik heb de zelfde telefoon. en heb ook een s200 gehad. en bij beide kwam ik het probleem van de performace tijdens tom tom tegen. na de rom geupdate te hebben naar wm6. was ik daar helemaal vanaf. quickgps heb ik nooit gebruikt. de fix was altijd vrij snel gevonden (let wel MET wm6)
Volgens mij is dit standaard in Windows Mobile, en heeft HTC hier dus niet zo veel mee te maken ;)
Echter kun je prima met doorkiesmenus werken, je moet simpelweg eerst even het keypad aanzetten (als het goed is links-onderin het scherm, of de linker soft-key). Dan komen de nummers weer tevoorschijn en kun je die als elke andere telefoon gebruiken...
STABILITEIT - Heb je al een andere ROM geprobeert te installeren?
Prestaties tijdens navigeren - Draai je QuickGPS of niet?
Geen toetsen tijdens het bellen - Softkey,Linker hoek,Kan je aan zetten.
Geen contact met het GSM netwerk - dit zijn problemen bij Tmobile,Hier is een fix voor(Zie GOT)
Ik heb nog geen andere ROM geinstalleerd. Ik zal er eens naar kijken. Blijkbaar heb ik nog veel te doen met m'n toestel :).
Het fenomeen QuickGPS is bekend, maar ik bedoel ook niet de snelheid van het vinden van een sateliet, maar de snelheid waarmee het toestel de TomTom moet bijbenen.

Ik ga eerst eens achter die andere ROM aan. Heb je misschien een link, dan kan ik daarna mijn review herzien

[Reactie gewijzigd door dikkevingers op 19 februari 2008 11:47]

Ik ben zelf ook een P3300 eigenaar en de oorspronkelijke wm5 Rom was inderdaad behoorlijk hopeloos. Ik draai nu echter de Artmemis touch ROM van xda.developers en dit maakt een wereld van verschil. Dit fantastische toestel komt pas tot zn recht met de juiste ROM!
Als HTC P3300 eigenaar moet ik hier toch even op reageren.

-STABILITEIT

WM6 installeren. Zie HTC site voor ROM download.

-Prestaties tijdens navigeren

Ik neem aan dat je zwakke prestaties bedoelt? Ik heb daar geen last van, misschien zou je kunnen proberen de TomTom software up te daten via TomTom Home :)

-Geen toetsen tijdens het bellen

Jawel, druk op linkersoftkey en voila, keypad arrives!

-Geen contact met het GSM netwerk

huh?
Ik herken de problemen met de 200mhz OMAP processor, op mijn QTEK S200 had ik daar ook al last mee. De cpu levert te weinig performance, dit kun je goed zien als het foto-overzicht opent. Ik heb nu een TyTN II met een 400mhz Quallcom en de verbetering is zeer duidelijk merkbaar.