WD Red WD30EFRX, 3TB Review

Eagleman7 11 oktober 2012, laatste update op 11 oktober 2012, 18.952 views

WD Red WD30EFRX, 3TB

Pluspunten

• Stil
  • Voldoende snelheid

Minpunten

• Geen schroeven bijgeleverd
  • Verpakking wat magertjes

Gisteren de Western Digital Red WD30EFRX, 3TB binnen gekregen. deze wil ik gaan gebruiken voor opslag op mijn Ubuntu machine, omdat de WD Green's wat problemen hebben onder Linux ben ik voor de WD Red's gegaan.

Bij het uitpakken had ik een doosje van WD verwacht maar ik kreeg een stuk plastig mat daar de hardeschijf in geasealed, ook zaten er geen schroeven bij. Er zat wel een vocht absorberend zakje bij. Nadat ik wat unboxing filmpje's gezien had op Youtube viel me dus op dat deze verpakking normaal was.

Ik heb de schijf aan SATA-600 gehangen op mijn Windows machine om zo wat benchmarks te kunnen doen. Hierna verwijnt hij in de duistere hoeken van mijn kast

Dingen die mijn opvielen tijdens het opstarten waren dat het "opstart geluid" van de hardeschijf zeer stil is. Daarna heb ik hem ook niet meer gehoord maar dit zou kunnen komen door de ventilators in mijn computer.

CrystalDiskMark:

Toen heb ik even HD Tune Pro erbij gepakt:

Gekeken of er bad sectors waren doormidden van een quicktest

Read:

Write:

File benchmark:

Heb jij ook een WD Red WD30EFRX, 3TB?

Meer advertenties

Het is een algemeen probleem, de interpretatie van gebruikersreviews op deze site. Veel Tweakers verwachten hier steeds zulke uitgebreide, pro reviews. Maar da's niet altijd nodig en heeft uiteindelijk ook weinig zin. Je kan zulke reviews beter laten doen door de grote sites waaronder Tweakers zelf, een Anandtech, enz.

Ik zie ook meer heil in korte beschrijven van de ervaring, eventueel aangevuld met plaatjes. Daaruit leer je soms ook veel zonder door een hoop pro-review schrijven te ploegen.

Tot daar mijn mening. . .

Voor Eagleman alvast een dikke voldoende, na de updates in de toekomst wellicht een goed!! Ga zo door :Y) .
Kan dus wel gedisabled worden?

Verbruikt minder en is zuiniger dan een green 3TB disk (zelfs zuiniger dan een green met heads parked):

Overigens ook een leuke discussie bij die anandtech link in de comments.

Edit: was bedoeld as reactie op Archeon

[Reactie gewijzigd door Kiphaas7 op 19 november 2012 22:36]

Bedankt voor je reactie! Ik ben snel eens op zoek gegaan, om te zien of het klopt wat je zegt. Het klopt, deels...
Je kan de TLER tijd inderdaad instellen met smartctl. Dat heeft echter wel 1 heel belangrijk nadeel: iedere keer dat je reboot staat de setting weer op 7 seconden. Niet echt handig dus voor desktop gebruik, want dat soort PC's wordt toch meestal uitgeschakeld iedere avond. Je zou dus in feite een scriptje moeten runnen dat iedere keer de pc wordt heropgestart de TLER waarde van de schijf herconfigureert. Niet onmogelijk, akkoord, maar toch ook niet echt een super oplossing.

Vroeger kon je de TLER waarde ook instellen met WDTLER.EXE, een utility van WD zelf. Met deze utility bleef de waarde WEL overeind bij een reboot. Natuurlijk werd dit tooltje dan ook vaak gebruikt om bij goedkopere desktop schijven de TLER juist te activeren, zodat deze konden worden gebruikt in dure RAID systemen. WD was hier uiteraard niet blij mee, want zo sneden ze in hun vel en kocht niemand hun veel duurdere RE schijven meer. Dus hebben ze de firmware van al hun disks die recenter zijn dan de Green 1TB aangepast zodat ze niet meer werken met de WDTLER.EXE tool, helaas.

Toch zijn er enkelingen die beweren dat je met de WDTLER.EXE tool bij een RED disk de TLER kan uitschakelen. Ik heb echter evenveel beweringen online gevonden van andere die net zeggen dat die bij de REDs niet werkt. Ik weet niet wat te geloven, maar ik ga niet speciaal daarvoor een RED kopen om het eens uit te proberen (hoewel het hoegenaamd geen kwaad kan, maar ik wil niet met een RED schijf op overschot zitten als het uiteindelijk toch niet blijkt te werken).

Heel jammer eigenlijk, want los van de garantie is de RED reeks in feite een interessantere koop dan de Green omdat ze 1TB platters gebruiken (dus 3 platters per schijf) ipv 750GB platters (4 platters per schijf). Dat maakt dat de REDs koeler draaien, zuiniger zijn en ook een stuk sneller. Een ideale desktop schijf eigenlijk, ware het niet van die TLER... doodzonde eigenlijk.

Ik blijf erbij dat WD het mogelijk zou moeten maken dat je de TLER uitschakelt (of weer inschakelt na het uitschakelen) van deze soort schijven, omdat je toch al de hoofdprijs ervoor hebt betaald. Dat ze dit niet mogelijk maken voor de Greens kan ik perfect begrijpen omwille van bovenstaande uitleg en daar lig ik dan ook niet wakker van, maar voor de REDs? Komaan WD!

[Reactie gewijzigd door Archeon op 20 november 2012 14:53]

Je hebt gelijk wbt de reboot: smartctl stelt de waardes in via SMART, wat na een reboot weer gereset wordt. Echter, op basis van de volgende twee links:

Vraag ik me af wat nou het probleem is. TLER staat voor de RED serie op 7 seconden ingesteld, wat betekent dat na 7 seconden error recovery de schijf de sector opgeeft. Voor normale desktop schijven zou dit 30 seconden zijn (of meer). Feitelijk zou dit betekenen dat ipv 30 seconden lock up van je pc je nu maar 7 seconden lock up krijgt als indicatie dat je schijf niet meer lekker is?

Gezonde schijven hebben die 7 seconden niet nodig, en slechte schijven gaan het in 30 seconden ook niet redden. Blijft het waarschuwingsaspect over, en dat baart mij niet zoveel zorgen.

Let wel, ik ben niet helemaal thuis in de materie, dus voor aanvullende argumenten waarom 7 seconden TLER slecht is voor desktop gebruik. Ik heb in je posts hier ook alleen nog maar argumenten kunnen ontdekken waarom TLER alleen nuttig is in RAID opstellingen (begrijpelijk!), maar niet waarom het zo vreselijk schadelijk is in een standalone omgeving (je enige argument tot nu toe is: dat wil je niet).
Echt schadelijk is het niet. Ik bedoel, als je schijf gezond blijft zal je er ook geen enkel nadeel van ondervinden. De Velociraptor drives bijvoorbeeld hebben voor zover ik weet ook de TLER enabled en die hebben toch een boel mensen als boot drive gehad vooraleer SSD's zo populair werden (ikzelf ook!)

Het gevaar zit er hem gewoon in als een schijf een slechte sector opdoet op één of andere manier, dan zal een non-TLER drive gewoon beter zijn best doen om de data nog te recupereren en te re-allocaten, terwijl een TLER driver er na 7 seconden mee zal ophouden.
Maar je hebt gelijk: is dat nou zo erg? Voor een desktop gebruiker waarschijnlijk niet zo. Het betekent immers gewoon een fout in een bestand en dat is voor de meeste consumenten niet zo onoverkomelijk.

Dusja, inderdaad: waarschijnlijk is het wel een deel paranoïa van mijn kant. :)
Ik begrijp je punt, maar ik blijf erbij: wat een schijf niet in 7 seconden kan, gaat waarschijnlijk ook niet in 30 seconden lukken. En als langer dan 7 secondren nodig is, dan moet de schijf sowieso vervangen worden.

7 seconden is dan ook voor een hdd ontzettend lang: stel dat een poging 50ms nodig heeft, dan kunnen dus 140 pogingen gedaan worden...

Toch een mooie discussie dit, weer wat opgestoken over hdd's :)

[Reactie gewijzigd door Kiphaas7 op 21 november 2012 22:47]

Inderdaad, wat maakt men zich toch druk om die TLER feature!
Zoals Kiphaas7 al terecht opmerkt, maakt het niks uit of de schijf in 7 seconden data probeert te herstellen, of dat in twee minuten probeert. Als de schijf daar 7 seconden voor nodig heeft, moet íe zowiezo al RMA!

Ik wil ook een nieuwe data schijf voor mijn desktop (tower) PC en deze is tot nu toe de beste kandidaat omdat: hij een 1TB platter design heeft, zo'n beetje de zuinigste en stilste 3TB schijf is die er te krijgen is. Daarbij is er bij deze schijf extra aandacht besteed aan vibratie (balans) en heeft hij drie jaar garantie.

Voor mij reden om voor de Red te gaan als tweede opslagschijf voor mijn PC, die een SSD heeft voor het OS. Deze Rooie rakker moet een 1TB Green gaan vervangen die naast een 2TB Green zit.
Ik zou daar toch niet zo zwaar aan tillen hoor, dat er geen schroefjes bij staken. Dat is nooit het geval bij OEM schijven. Ik zou zelfs meer zeggen : wees blij dat de schijven enkel en alleen in zo'n zakje komen, anders zou de prijs toch makkelijk weer 20 euro duurder zijn gewoon omdat er een mooi doosje omheen zit. :)

Verder vraag ik me toch nog altijd af waarom je net deze Reds gekozen hebt. Je zegt zelf: omdat de Greens problemen geven onder Linux, maar de link die je daarvoor doorgeeft toont enkel het load count probleem aan. Dat is niet alleen zo onder Linux, maar onder elk OS. Dat is gewoon een gevolg van het feit dat WD de load count timer nogal kort heeft gezet met 8 seconden ofzo, en je kan dit vrij simpel aanpassen met een gratis tooltje dat WD ter beschikking stelt om die setting aan te passen naar een meer confortabeler setting (vanaf 30 seconden). Nogmaals: dit is geen Linux probleem.

Los daarvan begrijp ik ook niet echt waarom je deze schijf hebt gekozen voor een Ubuntu systeem. Deze schijf is quasi identiek aan een Green reeks, met uitzondering van het feit dat de TLER hier WEL ingesteld is op 7 seconden, en bij de Greens niet. Dat heeft alleen nut wanneer de schijf is aangesloten op een hardwarematige RAID controller! Een NAS dus, of een echte RAID kaart in een PC, NIET bij een gewoon Linux systeem waar de schijf is aangesloten op de connector van het moederbord!

Ik vrees dat, voor jouw gebruik, je hier 25 euro in de vuilbak hebt gegooid, want je zal geen enkel verschil merken met een Green. (integendeel, bij niet-RAID systemen kan je maar beter die TLER uit staan hebben)

Mijn $0,02
In de vuilnisbak ? Alleen het jaar extra garantie is die 20 euro al waard. Bovendien is hij stiller, zuiniger, minder vibraties en gecertificeerd tot 1.000.000 uur MTBF. Dan nog niet te spreken over kwaliteitscontrole wat wel gepaard moet gaan met zo'n claim, en wie weet wat nog meer.
Dat is jouw mening. Stiller is hij niet, zuiniger zal ook wel in de komma's lopen. De garantie? Ja, dat is meegenomen, maar als een schijf stukgaat zal hij dat quasi altijd doen in de eerste paar maanden van gebruik en niet meer na een jaar. MTBF is van nul en generlei waarde voor consumenten die hoogstens enkele schijven gebruiken in hun systemen,dat is enkel belangrijk bij RAID systemen met honderden schijven. (en dan nog!)

Maar de grootste reden dat ik deze schijf niet zou willen in mijn desktopsysteem is omwille van de TLER die standaard aan staat en niet uit te schakelen valt. Want dat wil je echt niet in een non-hardware RAID systeem.

Ik zou je gelijk geven mocht WD een tooltje voorzien waarmee bij deze schijf de TLER kan worden uitgeschakeld (waarom eigenlijk niet, je hebt toch al meer betaald dan voor een Green schijf), maar dat is er helaas niet. Dus kan ik deze schijf onmogelijk aanraden in een desktop systeem, en dus vind in het inderdaad 25 euro in de vuilnisbak, hetgeen toch ongeveer een kleine 20% van de waarde van de schijf is.
Net zo magertjes als deze review.... :Y)

Wat mis je aan de featureset? Waarom kies je deze raid schijf? Heb je een nas?

[Reactie gewijzigd door matty___ op 11 oktober 2012 09:09]

Ik was nog bezig, en kan geen complete review schrijven met maar 2 uur ervaring met deze schijf, dit was ik ook zeer zeker niet van plan. Ik had namelijk een alleen een beoordeling kunnen geven.
Je kunt al wel beginnen met de featureset. Ik versta onder featureset de product eigenschappen. Niet de bijgeleverde schroefjes oid
Misschien handig om de tips die je zelf aan anderen geeft over reviews ook zelf ter harte te nemen ?
@ matty___

Je mag blij zijn dat Eagleman7 zich de moeite heeft genomen om iets met ons te delen. Wil je graag nog iets anders over het product weten, vraag het dan gewoon beleefd even...
Ik denk dat dergelijke reacties als deze veel mensen er van weerhoudt om een ervaring te delen over een bepaald product. Je hebt je zelf er dus alleen maar mee. Zo'n gebruikerservaring, hoe kort dan ook, kan soms meer zeggen dan een uitgebreide professionele review.

p.s. een feature set is juist iets wat je zelf van de site van WD kunt plukken en een eigen oordeel over kunt vellen...

[Reactie gewijzigd door kjtm op 11 oktober 2012 11:34]

Als je alleen een screenshot dump doet dan heeft het weinig meerwaarde. Vul dan gewoon een review zonder tekst in.
Ik wil gewoon weten waarom featureset maar 2 sterren heeft.

ps. als ik dan toch naar de WD site moet voor de featureset slaat heel dit review nergens op want daar lees ik ook de snelheid etc }:O

pps Maar blijkbaar mag men niet kritisch zijn over kwaliteit als iemand het vrijwillig en kosteloos doet.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 11 oktober 2012 12:46]

Dat is dus ook precies wat ik zeg, als je gewoon vriendelijk even had gevraagd aan de reviewer of hij kort kon toelichten waarom hij de featureset maar 2 sterren geeft dan was hij er vast toe bereid. Echter de manier waarop je het brengt zorgt er voor dat de reviewer zich eens goed zal bedenken of hij nog wel moeite zal doen, aangezien op deze manier zijn moeite niet lijkt te worden gewaardeerd.
Vertel je nu eindelijk waarom, in jouw optiek, deze schijf maar 2 sterren heeft verdient op gebied van de featureset?
Dat die doet wat WD belooft geloof ik wel. Ben juist benieuwd naar de gingen die eruit springen. Positief en negatief.

En waarmee moet ik vergelijken. En andere review op een ander testsystem?

[Reactie gewijzigd door matty___ op 11 oktober 2012 12:56]

Stel je hebt geen schroefjes voor de harddisk vast te maken in je case. dan moet je die weer kopen en ben je zo weer een dag verder. Nu zijn ze natuurlijk bedoeld voor in een NAS en dan heb je geen schroefjes nodig, maar er zat voor de rest ook helemaal geen boekje of doosje bij voor de "free" support call voor WD.
Ik heb de afgelopen 10+ jaar heel wat harddisks gekocht en ze werden altijd in zo'n antistatisch zakje geleverd, zonder schroefjes. Dat is voor de meeste tweakers toch geen verrassing?
Schroefjes horen bij je PC-behuizing te zitten, of je vraagt in de computerzaak even of ze 4 schroefjes kunnen missen, of er desnoods een euro voor betalen.

Wanneer harddisks worden verzonden doen ze er meestal iets van bubbeltjesfolie of een andere beschermende verpakking omheen. Verder zou een doosje alleen maar onnodige milieuvervuiling zijn.

Tot slot waardeer ik de moeite die je hebt genomen om een en ander te testen aan deze schijf, maar moet wel zeggen dat dit niet een review is waarop ik een beslissing tot aanschaf van zo'n WD RED kan baseren.

PS, in m'n Synology DS-207 NAS moest ik gewoon nog schroeven, maar die schroefjes waren bij de NAS bijgeleverd.
Dit wist ik dus niet meer hoe mijn vorige schijven geleverd werden, ik heb nog wel een soort van plastig verpakking met een boekje erbij van mijn samsung F3 schijf.
Als je deze disk zou vergelijken met je green serie, zou je zeggen dat de upgrade waard is?
ik draai momenteel namelijk 2x 640GB Green serie... en heb deze red versies al even in de gaten gehouden.

Snelheid vind ik niet heel erg belangrijk, maar betrouwbaarheid is voor mij dan wel weer echt een punt!
Alle harde schijven die ik heb gekocht zaten volgens mij geen schroefjes en ze kwamen allemaal in zo'n zakje zonder boekje. Dat is een OEM versie. Dat is heel erg normaal bij een harde schijf...
Steekt iemand moeite in een review, krijg je commentaar van een stel azijnplassers...

Heel makkelijk om op deze manier kritiek te uiten. Er is immers altijd wat te zeuren.
Doe je dat in je dagelijks leven ook, als je bij de mediamarkt staat? Als je niet voldoende infomatie krijgt. Lijkt me niet netjes. Niet iedereen is zo goed als u azijnplasser.

Ik las in een comment, "Veel Tweakers verwachten hier steeds zulke uitgebreide, pro reviews".
Maar ja, ik heb liever een gebruikservaring of eerste indruk dan helemaal niets.
Hoe vaak ik niet bij een product naar de reviews ga en alleen maar sterren zie.
Is het glas half vol of half leeg?

GOT is een openminded platform. Keep posting keep reviewing, never mind the pissers
2+ voor Eagleman. Al is het alleen al voor de moeite.
Bedankt voor de info over de problemen met WD Greens' onder Ubuntu. (je eerste link)

Ik wist dit niet. Na de smart data gecontroleerd krijg ik ong 2500 load cycles na 75 uur. dat is vergelijkbaar met de poster van het probleem (>5000 na 180 uur) .Uit de thread blijkt echter dat WD er niet veel om geeft en een oplossing voor het probleem is moelijk.

Ik was van plan om deze 3 tb schijf te halen (vanweg ruimtegebrek) , maar aangezien WD hier blijkbaar niet veel aan customer support doet, weet ik niet of ze mijn geld voor een Red schijf dan wel waard zijn.

Misschien wordt het dan een Seagate en houd ik de Green die ik nu heb als backup schijf.

EDIT -het lijkt alsof dit een reactie op drdoublewjay is, maar ik bedoel de reviewer

[Reactie gewijzigd door Zapi op 8 maart 2013 00:26]

Zapi, het is niet alleen met ubuntu, met heel linux.

Het probleem is opgelost met de RED series,

Dit zijn de resultaten van deze schijf ( 5 maanden in gebruik ):

193 Load_Cycle_Count 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 10

Hier de resultaten van de GREEN series ( geen idee hoe lang deze in gebruik is ):

193 Load_Cycle_Count 0x0032 174 174 000 Old_age Always - 79894

[Reactie gewijzigd door Eagleman7 op 8 maart 2013 14:54]