Dishonored, PC (Windows) Review

Seroth 10 oktober 2012, laatste update op 21 april 2015, 1.739 views

Dishonored, PC (Windows)

Een sterke action/stealth game met een uniek steampunk sfeertje.

Pluspunten

• Verschillende speelstijlen mogelijk
  • Sterk verhaal
  • Unieke art-style
  • Solide gameplay

Minpunten

• Low Resolution Textures
  • Bugs met autosave feature (Edit: Lijken verholpen tot dusver)
  • Matige A.I.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Back to the shadows
Denk jij ook wel eens met weemoed terug aan je avonturen als meesterdief in Thief? Droom je nog wel eens over jouw meest unieke kills in Hitman? Of ben je na een volledige "Pacifist" playthrough in Deus Ex: Human Revolution wel toe aan een andere stealth-game extraordinare? Enter Dishonored.

De verwachtingen waren al vanaf de aankondiging vrij hooggespannen. Een nieuw IP van uitgever Bethesda, die al enige tijd hogen ogen gooit met toptitels in de Fallout en The Elder Scrolls series genereert toch flink wat interesse. In tegenstelling tot deze titels, is Dishonored echter niet ontwikkeld door Bethesda zelf. Deze eer komt toe aan developer Arkane Studios, met name bekend van hun succes met First-Person action RPG 'Dark Messiah of Might and Magic', die in 2006 vele fantasy en FPS fans deed verblijden. Kan Dishonored opleven aan de hype, of kunnen de developers zich beter in een donker plekje gaan verstoppen?

Hoogverraad
Het spel begint, zoals al eerder te zien was in verscheidene trailers, in de stad Dunwall, wat doet denken aan een oud London of Edinburgh aan het eind van de 19e eeuw. Hier maken we kennis met ex-Lord Protector Corvo,. Bij terugkomst van een diplomatieke missie, waarin hij omliggende steden om hulp petitioneerde, om Dunwall bij te staan met de huidige rattenplaag en pest-epidemie, wordt de keizerin recht voor zijn ogen vermoord. Corvo wordt opgepakt, en onterecht veroordeeld voor de moord op de koningin, en de ontvoering van haar dochter, Emily. De staatsgreep die hier op volgt is de fundering voor het verhaal.

Ondanks dat het vrij snel duidelijk wordt dat je met rap tempo op je eigen executie afstevent, blijkt Corvo gelukkig niet meteen afgeschreven. Er zijn mensen die zich vrienden noemen, mensen die in het geheim een verzetsgroep vormen tegen de nieuwe onrechtmatige heersers. Zij weten je uit je benarde positie te bevrijden, en vragen slechts één ding; jouw hulp bij het vinden van de kleine Emily, zodat zij als nieuwe keizerin gekroond kan worden.

De mannen en vrouwen in het rebellengroepje zijn echter niet je enige bondgenoten. Op de één of andere manier heb je ook de aandacht weten te trekken van "The Outsider". Een mysterieuze entiteit, die om onbekende redenen jou de mogelijkheid geeft om magie te gebruiken. Oh, en als extraatje nog een pratend, kloppend hart, waarmee je upgrades voor je magische krachten kunt opzoeken. Wait, what?

Ratten, Rariteiten en Rottende Lijken
Er hangt in de wereld dan Dishonored zeker een uniek sfeertje. Sommige delen van Dunwall zijn in hevig verval, met zware uitbraak van een rattenplaag en de pest die de bevolking flink weten uit te dunnen. Lijken van slachtoffers liggen op verschillende plekken in de stad opgestapeld, en soms zie je het militair personeel druk bezig met het 'verwerken' van de stapels stoffelijk overschot. In de praktijk houdt dit vaak in dat ze in putten worden gedumpt, aan ratten worden gevoerd, of in grote afvalcontainers op boten worden ingeladen om te worden weggescheept.

Dit lugubere plaatje staat in schril contrast met het feit dat de stad aan het begin van een industriële revolutie lijkt te staan. Electriciteit kan worden opgewekt middels de oogst van walvis-olie, en een aantal uitvinders laat hun fantasie de vrije loop als het aankomt op de toepassingen van deze nieuwe technologie. Zo zijn er ‘Lightwalls’ die toegang belemmeren tot bepaalde stadsdelen, en zowel mens als beest genadeloos electrocuteren als men hier toch langs probeert te komen. Er zijn gigantische exoskeletons aanwezig voor soldaten, en er ligt een electronisch vervoerssysteem binnen de stad.

Het totaalplaatje smaakt een beetje naar steampunk, en de magische krachten waar je plots over bezit sluiten hier perfect op aan. Zo kun je met de "Blink" spreuk jezelf over grote afstanden teleporteren. Zo kom je boven op muurtjes, afvoerpijpen, daken en balkonnetjes terecht. Ook kun je NPC's bezitten, met de ‘Possess’ ability. Niet alleen menselijke NPC's, maar ook ratten, vissen, en ander dierlijk gespuis is over te nemen. Met ‘Dark Vision’ kijk je door muren heen, en met ‘Time Bend’ kan je de wereld om je heen vertragen om zo ongestoord voorbij te sluipen, of mensen ongezien te vermoorden. Schiet er net iemand een kogel op je af? Stop de tijd, pak hem op, en zet 'm neer voor zijn eigen kogel. De mogelijkheden staan gelijk aan de grenzen van je eigen verbeelding. Briljant!

Tot de dood er op volgt...
Natuurlijk is het de kunst om als een échte assassin te werk te gaan - ongezien. Je kan ook als een ware tornado van vernietiging door de stad heen trekken, maar hier maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee. Er zal meer militair personeel op de straat patrouilleren, er zullen meer groepen ratten rondzwerven (die alles op hun pad verslinden, incluis Corvo), en er zullen meer Weepers (mensen die geaffecteerd zijn door de pest) aanwezig zijn. Ook hint het spel ernaar dat de 'final outcome' mogelijkerwijs een stuk minder vrolijk is, naargelang jij meer lijken opstapelt tijdens je avonturen. Zo wordt je lichtelijk gemotiveerd (maar nooit verplicht) om toch iets voorzichtiger te werk te gaan.

De combat is soepel en vertrouwd, en het stealth-systeem werkt simpel doch doeltreffend. Met één druk op de knop wissel je naar de 'crouch' modus en ben je klaarblijkelijk een stuk lastiger te ontdekken voor vijanden. Je kunt makkelijk om hoeken heenkijken, en met je mechanische masker kun je (mits je de upgrade aanschaft) inzoomen van veraf, om situaties rustig te kunnen bestuderen voordat je een zet maakt.

Het 'quick-select wheel', om snel skills of wapens om te wisselen, is overzichtelijk en makkelijk toegankelijk. Het werkt alleen nét niet intuitief genoeg om tijdens een chaotische situatie (waar je een aantal patrouillerende guards achter je aan hebt, bijvoorbeeld) meteen van uitkomst te zijn, maar dit went mettertijd.

Minder
Toch zijn er ook een aantal kleine puntjes van kritiek. Zo is daar het auto-save systeem. Dit lijkt niet helemaal goed te werken. Zo kon ik de gehele eerste missie volledig opnieuw doen, na vroegtijdig mijn dood te hebben gevonden. Wat bleek; er was nog helemaal geen savegame aangemaakt! Handmatig saven kan in de meeste gevallen echter wel, en dit doe ik dan ook maar fervent. Echter is dit iedere keer een onderbreking van de immersie in het spel, daar je naar het pauze-menu moet om te kunnen saven *Edit* De problemen met de autosave lijken (onder voorbehoud) verholpen. Ook is het mogelijk om, buiten het pauze-menu, via F5 te saven.

Daarnaast zijn de graphics niet echt overweldigend. Het design en de art-style zelf zijn fantastisch, haast schilderachtig. Maar de animaties zijn af en toe ietwat houterig, en de textures zijn op momenten zeer blurry en overduidelijk van een zeer lage resolutie. Van een High Definition Texture Pack is op het moment helaas ook nog geen sprake.

Ook is de A.I. niet altijd even briljant. Soldaten geven de zoektocht soms al op als je nog nauwelijks een hoekje om bent, en keren redelijk snel weer terug naar hun vaste plek of route. Als keerzijde is het me ook een paar keer gebeurd dat alle guards plots bugged waren, en onzichtbare vijanden aan het bedreigen waren in een weinig imposante combat pose. Alsof ze massaal aan waanbeelden begonnen te lijden. Daarna rende een groepje soldaten een huis in om Granny Rags (een NPC gerelateerd aan een sidequest) af te maken, waardoor de mogelijkheid om deze sidequest te behalen mij werd ontnomen zonder dat ik hier zelf invloed op had.

Deze kleine minpuntjes mogen de pret echter niet drukken, daar de gameplay en het verhaal duidelijk de overhand hebben, en het unieke design van de wereld ondanks de lage-resolutie textures toch weet te bekoren. Sta jij weer te springen om heerlijk afwisselende huurmoorden vanuit de schaduwen te plannen, in een unieke fantasy-steampunk wereld? Dan mag je Dishonored zeker niet laten liggen.

Heb jij ook een Dishonored, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik herken het inderdaad, ik speel nu op normal en het gaat me iets te makkelijk af (eerste echte missie aan het doen, net iemand uit zn boeien bevrijd).

btw; je kan heel makkelijk een groepje guards neerhalen door de tijd de vertragen (time slow down (lvl 1), er 1/2 neerschieten/verdoven met je crossbow, achter de andere te teleporteren en 'm te wurgen)

Als je dat goed doet kom je er wel zonder kills ;D,

F5= quicksave!!!!!! F9= quickload...
Dit is echt BELANGRIJK (zoals je al zei de normale saves werken vaag)

Prima review :D
Klopt, de kill-mogelijkheden zijn érg uitgebreid. Dit vermeld ik ook in mijn pluspuntjes. Een van de leukste dingen aan het spel!

Ik zie overigens geen on-screen bevestiging m.b.t. het gebruik van de quick-save (F5). Normaliter zie je dan wel een icoontje of een text verschijnen om aan te duiden dat er ook daadwerkelijk gesaved wordt. Ik weet niet zeker of dit 'as designed' is, of dat dit samenhangt met de auto-save bug die ik ervaar. Uit de overweging 'better safe than sorry' heb ik toch maar besloten steeds vanuit het pauze-menu te saven.
Rechtsonder zie je een soort van cirkeltje met tandwielen als je f5 hebt gedrukt :D
Ik zal er wel overheen gekeken hebben :)
Mooie revieuw en ik herken er alles in. Ik ben zelf licht teleur gesteld maar dat komt misschien meer door de hoge verwachtingen. Bij mij verpesten de houterige animaties en de lage resolutie textures echt een klein beetje het gevoel om echt "in" het verhaal te komen. Hopelijk gaan ze hier nog iets aan doen want het verhaal en de "setting" is echt bijzonder mooi.
Best kans dat Bethesda een tijdje na de release een high resolution texture pack gaat aanbieden voor de PC versie. Net zoals bij Skyrim dus ;)
Een sterke review, vooral de inleiding :P
Ik denk dat voor de bugs met de autosave feature wel een patch voor zal uitkomen.
Verder hoop ik dat er wat screenshots worden toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door GxTi7 op 12 oktober 2012 00:09]

Review leest lekker weg! Ben na het lezen van diverse reviews toch wel een beetje nieuwsgierig geworden. Wie weet...

4 sterren van mij voor deze review in elk geval! Bedankt!
ik had exact hetzelfde. kon ook level 1 opnieuw doen omdat ik dacht dat het wel automatisch opgeslagen zou worden.
Heel vreemd, ik heb nog geen last gehad van dit autosave probleem. Ik had van het begin van level 1 bijvoorbeeld (de gevangenis) 100 meter verder al 2 autosaves te pakken.
Hij lijkt het nu wel gewoon weer te doen. Ik weet niet waar het aan gelegen heeft. Ik maak nog steeds voor de zekerheid maar een groot aantal handmatige saves, though :)
Uiteraard, dat kan nooit kwaad. De autosave pakt voornamelijk laadpunten van deuren etc. Dus je hebt nog steeds een goede kans bij sterven dat je een kwartier achteruit wordt gezet in het spel.
Mijn auto-save is kennelijk volledig kapot, aangezien ik doodviel bij die ketting waar je omhoog moest klimmen (al in de sewers), en ik weer helemaal in mijn cel opnieuw moest beginnen...