Philips Wake-up Light (HF3520) Review

fl1p 9 oktober 2012, laatste update op 9 oktober 2012, 9.934 views

Philips Wake-up Light (HF3520)

Pluspunten

• Helder geluid
  • 5 vooringestelde tonen
  • 2 aparte alarmen
  • Volume instelbaar
  • Lichtintensiteit instelbaar
  • Mooi design
  • Nagebootste zonsondergang

Minpunten

• Duur
  • Geen mogelijkheid tot aansluiten antennekabel

Hoewel ik deze lampwekker, als ik het zo mag noemen, een duur alternatief voor mijn stereo-keten vond, keek ik er toch naar uit me er zo één aan te schaffen, of op z’n minst te testen. Ik stond er wat sceptisch tegenover, hoe kan licht je nu op een goede manier wakker krijgen? Ik wil dat het donker is in m'n kamer. En gaan die vogelgeluiden me fluitend naar het werk doen wandelen? Ik wist het niet, tot ik de kans kreeg om via The Insiders zo'n lamp te testen. Plots zag ik licht in de duisternis!

Eerste indruk
De lamp zit stevig verpakt in een kartonnen doos, met een dunne mousse eromheen, in een kartonnen houder gestoken. Hij ziet er mooi uit. Wat me meteen opviel, was dat de speaker achterin zat, en dat de radio werd voorzien van een (niet te demonteren)-antennedraad. Ook merkte ik knopjes op. Een bel met een 1, een bel met een 2, een zonnetje en nog wat van die leukheden.

Instellen
Alles instellen is kinderlijk eenvoudig. Alles wordt op het "display" duidelijk getoond met icoontjes. Ik heb de handleiding niet open gehad, en kreeg alles perfect naar mijn wensen gezet. Je kan 2 alarmen instellen, het wekgeluid (een 5-tal ingebouwde, rustige wekgeluiden (vogeltjes, budha-achtige zenmuziek met oerwoudgeluiden, oerwoudgeluid beginnend met natuurgetrouwe koekoek, rustige pianomuziek, zeegeluid of de radio), het volume, de maximumintensiteit tot waar de wake-upzon zijn straaltjes mag werpen, en de tijd dat hij daarover mag doen (max 30min).
Naar het schijnt zijn de wekgeluiden ook gevarieerder en langer, zodat je niet elke 2 seconden dezelfde vogel hoort.

De eerste keer
De eerste keer is voor iedereen wat spannend. Ik had dus, om zeker te zijn, ook mijn normale stereo ingesteld om op mijn wek-uur mijn favoriete deuntjes door te kamer te laten schallen, moet ik eerlijkheidshalve toegeven. De Wake-up light ingesteld, een deuntje, de intensiteit en het volume gekozen, en hup, slapen maar! Ik wou ook nog even gebruikmaken van het zonsondergangeffect, met een sleeptimer vanaf 5 minuten, en een ingestelde densiteit. Jammer genoeg ging de zon niet gestaag onder in die 5 minuten, maar fade hij de laatste 5 à 10 seconden van felgeel naar lichtrood en uit. Jammer, een gemiste kans. Ik deed vermoedelijk iets verkeerd. Dit ging wel rustig aan uit, de volgende keren.
’s Morgens werd ik wakker van het licht. Verrassend, toch? In mijn kamer zie je geen hand voor je ogen, het moet er donker zijn. Écht donker. Het alarm heb ik niet gehoord, ik was door de Wake-up zonnestralen gewekt, en met een tamelijk goed been uit bed gestapt. Ik had dan ook weinig keuze, ik heb er maar 2. Ook op de wektijd hoorde ik het alarm me niet nafluiten (ik had voor de vogeltjes gekozen). De tweede keer moet nog komen, ik probeer, als ik het niet vergeet, jullie op de hoogte te houden. De vogeltjes wekten me de volgende keer op een opgewekte toon.

Werkt het nu?
Laten we daar klaar en duidelijk op antwoorden: “Ik denk van wel?”. Ik weet uiteraard niet hoe rustig aan de elektrische zon opkomt, aangezien ik dan nog niet wakker ben, maar ik voelde me niet slechter na het opstaan dan de dag er voor. Ik voelde me uitgeruster. Maar eigenlijk is dit nog geen bewijs. Ik heb al veel meer zónder deze revolutie geslapen, dan mét. Dit onderzoek is als dusdanig niet representatief, maar u mag er zeker van zijn dat ik mijn licht zal werpen op het feit of deze kunstmatige zon al dan niet aan mijn verwachtingen voldoet.

:? Vragen? Stel gerust! Ik heb hem sowieso nog in test tot midden november.

Heb jij ook een Philips Wake-up Light (HF3520)?

Die eerste series WUL's van Philips hadden een bromtoon erin, ik heb twee verschillende types geprobeerd en beiden gingen terug omdat ik zachtjes (maar duidelijk genoeg in een stille slaapkamer) de WUL hoorde zoemen/brommen.

De latere types heb ik overgeslagen vanwege de onvervangbare spaarlamp die niet het eeuwige leven zal hebben.

Bij deze serie wordt ik al wat enthusiaster, LED's zullen langer meegaan dan een spaarlamp, dus dat zal geen beperking meer mogen zijn. Ik zag dat er een Apple-variant is waarbij de lamp middels een app gestart/gestopt kan worden. Philips: had ook een Android versie middels bluetooth gemaakt, dan was ik verkocht.

Maar goed, om een lang verhaal kort te houden: is deze muisstil of kun je hem zachtjes horen als je je oor ernaast houdt in een stille slaapkamer?
Bij mij is ie muisstil, maar ik ben misschien niet geheel objectief als Philips mederwerker ;-)

@fl1p: Ik gebruik de dusk-functie op 20 minuten en daar is de ondergang zeer vloeiend. Wellicht dat 5 min. te kort is voor een vloeiende ondergang. De vraag is of ze die mogelijkheid er dan wel in hadden moeten stoppen.
Ik heb er ook een van de eerste serie, die is ook stil......en ik ben geen medewerker.

Hij heeft wel een ander probleempje. De klok loopt elke 3 maanden 10 minuten te snel, oftewel ik sta steeds vroeger op totdat ik hem weer gelijk zet.
Amice,
Ik ben nog geen eigenaar van de wake up maar;
Waar ik niet uitkom is het verschil van van 3520 en de 3520/1

is de laatste nieuwer en/of beter ?
Welke Geluids signalen heeft deze eigenlijk? zou je voorbeeldjes hierin kunnen posten?

Heb zelf een wakeuplight maar een oude. Ben aan het kijken voor een nieuwe, zou niet meer zonder willen maar wil eigenlijk eigen geluidjes erop kunnen afspelen
Jammer genoeg kan je, ook bij deze versie, geen eigen geluidjes toevoegen... Zou inderdaad een meerwaarde zijn! De geluidjes staan er bij :)
Wat misschien ook relevant is voor verdere onderzoek:
Hoe laat ga je slapen en hoe laat sta je op?

Ik ben ook heel beniewd of dit beter werkt dan bijvoorbeeld sleepcycle oid.
Is zo'n lamp echt een toegvoegde waarde (ook met de prijs in het achterhoofd)?
Dat is bijna elke dag verschillend. Zeker het slapengaan. Opstaan doe ik meestal zo ergens rond 8u.
Ik gebruikte Sleep as A(n)droid, en was daar best tevreden mee. Sleepcycle doet zo zijn werk niet, vind ik. Deze lamp biedt me (voorlopig althans) geen verbetering ten opzichte van Slaap as A(n)droid
Ik heb al jaren een wake-up light, het eerste model van Philips (waardeloze bouwkwaliteit overigens).
de lamp werkte in het begin best goed maar ik merk dat je er na een tijdje aan gaat wennen waardoor de werking minder wordt.

Heb je een vriend/vriendin naast je liggen die op een andere tijd wakker wordt, dan kan je de lamp zo in de container gooien want ook je partner wordt wakker van het licht wat een half uur voor tijd al aan gaat.

Ik wil het nog niet bestempelen als het meest waardeloze product wat ik ooit voor veel te veel geld heb gekocht maar het zit wel in mijn top 3 :P
[...]Heb je een vriend/vriendin naast je liggen[...]
Vind ik ook een probleem... Iedereen in de kamer wordt sowieso wakker, of die nu wil of niet.
Heb dezelfde ervaring als the_duke.
In het begin werkt het en daarna helaas niet meer.

Moet zeggen dat ik 1 van de eerste modellen heb getest (bij MM in begin december gehaald en dan mocht je hem na de kerst nog retour doen, dus effe paar weekjes getest :) ).

Maar wij (mijn vrouw en ik) waren er in no time aan gewend en werden er niet wakker door (door het licht dan).
Onze slaapkamer was toen al altijd redelijk licht en ja, dan ben je dat wel gewend.

De vogel geluiden zijn ook relaxd, alleen als je enkel glas hebt dan hoor je die vogels in het voor jaar ook en toen lag ik ook wel eens tot 10 uur te slapen. Dus met andere woorden, de lamp stond op een gegeven moment te loeien (qua vogel geluiden) en we werden er allebij wakker van (i.p.v. 1 persoon).

Dat was dus de laatste keer dat wij hem gebruikt hebben en hij ging terug naar de MM.

Helaas was het dus niet voor ons weg gelegd.
Ik gebruik nu 'Glimma', een android app. Ligt op 30cm van mijn hoofd op het nachtkastje. Werkt ook prima, en dat is een erg schraal onnatuurlijk licht. Maar het principe werkt
Hoe zet je 's morgens de wekker van dit model HF3520 uit? Op het vorige model kon je een schakelaar omflippen of bovenaan de aan/uit-knop indrukken. Dank voor jullie tips.
Om te snoozen, raak je hem gewoon even aan. Om hem af te zetten, druk je de knop van het alarm in (links of rechts aan de lamp :))
Bedankt voor de info ;)
Daarmee gaat het licht niet uit bij mij?? Bij jou wel? Alleen het geluid gaat uit.

Bovendien: het alarm gaat als je op die knop drukt de volgende dag ook niet meer af. Of is dat bij jou ook wel zo?
Geen idee meer... Ik kon de lamp maar 3 maanden testen.
Kan iemand anders helpen?
Ik heb de eerste Wake Up light nog van Philips. Ik gebruik hem altijd als wekker maar ook als bedlamp. Wel heb ik daardoor de lichtintensiteit laag staa, die verstel ik niet nog nadat ik het licht uitdoe. Mogelijk heb ik daardoor niet het volledige effect maar ik ben nog altijd erg tevreden over dit apparaat. Het meest bijzondere vind ik dat de lamp al 7 jaar meegaat. Die brandt gemiddeld 2 uur pd. Ze kunnen dus wel goede lampen maken...