Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 202 II (Zwart) Review

Groever 21 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 12.891 views

Sennheiser HD 202 II (Zwart)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Demping omgevingsgeluid

Minpunten

• Is duurkoop
  • Geluidskwaliteit
  • Kwaliteit kabel
  • Draagcomfort
  • Bouwkwaliteit
  • Geen volume-regeling in de kabel

Toen ik een enkele PC niet meer genoeg vond en er nog een bij nam voor op mijn slaapkamer, had ik een goedkope headset/koptelefoon nodig. Op school lopen er veel mensen rond met deze koptelefoon, dus ik ging ervan uit dat het geluid dan wel redelijk zou zijn en bovendien waren ze niet te duur. Deze koptelefoon dus maar besteld bij Salland, en toen het na een week eindelijk binnenkwam met nog wat andere spullen in een mooie doos van Bolletje was mijn eerste indruk 'mwah' en dat is niet veel beter geworden. Ik had natuurlijk geen wereldwonder verwacht voor 25 euro, maar het is Sennheiser en het is groot, dus ik verwachtte wel wat. Vooral na mijn zeer positieve ervaringen met de CX 300 en de PC-150.

Verpakking & Bouwkwaliteit
De headset wordt geleverd in een typische Sennheiser-verpakking, zo'n ding dat je niet kan stapelen en waar je je headset nooit meer in krijgt nadat je hem eruit hebt gehaald. Het is wel stevig, over de verpakking dus weinig te klagen. De manier waarop je de oorschelpen kan verstellen (elke oorschelp zit op een soort rails) is erg fragiel en ik heb het idee dat deze koptelefoon nog sneller kapot gaat dan dat ik hem wil vervangen. En dat zal niet zo lang meer duren.

Geluidskwaliteit
De HD 202 vol verwachting aangesloten op mijn tweede PC en een willekeurig nummer opgezet, maar ik vond het maar niets. Er zat geen enkele bass in en de hoge tonen waren irritant veel aanwezig (typisch voor goedkope audio, een 'S'-klank die pijn doet aan je oren etc.). Ik had de hoop nog niet opgegeven, de koptelefoon was immers net nieuw, dus ik liet hem eerst maar eens inspelen. Om het maar even lomp te zeggen: het maakte geen fuck uit.

Ik wil niet zeggen dat ik een audiofiel ben (ik gebruik ook maar een onboard geluidskaartje en ik ben helemaal weg van mijn PC-150 terwijl er heus wel betere headsets zijn) maar dit gaat nergens over. Zelfs na aanpassen van de equalizer (100, 200 en 400 Hz flink opgeschroefd) ontbreekt het nog steeds aan warmte en bass in het algemeen. Bovendien wordt ook wel duidelijk dat de koptelefoon eigenlijk bedoeld is voor gebruik onderweg, hij gebruikt zo weinig stroom dat het maar tot Windows-volume op 30% dragelijk is. Zie ook het screenshot, dit is van een filmpje op YouTube dat vrij hard uit de koptelefoon komt, het Windows-volume staat op 8% en het YouTube volume misschien op 30%. Dit lage verbruik kan ook schuldig zijn aan het schelle geluid, dat hoor je ook vaak uit speakersetjes met maar 2 Watt RMS per speaker. Als dat alles nog niet erg genoeg was: er zit ook al geen volume-regelaar aan de kabel! Wat een schande ;).

Draagcomfort
Daarnaast is het draagcomfort ook niet goed, de koptelefoon drukt hard op je oren en begint al na een half uur te irriteren. De kwaliteit van de kabel deugt ook al niet, als er te veel spanning op staat (ik wil ook wel eens op mijn bed zitten en dan staat de kabel nogal strak) hoor je allemaal gekraak of valt er een heel kanaal weg. Wel een klein positief puntje: door de gesloten oorschelpen die zo strak op je oren zitten hoor je weinig meer van het omgevingsgeluid. Aardige seal dus.

Deze koptelefoon is qua geluid niet te vergelijken met de Sennheiser PC-150 en ik raad iedereen die deze HD 202 wil aanschaffen voor gebruik met een PC deze ten zeerste af. Je gaat er zeker geen spijt van krijgen als je doorspaart voor een PC-150. Als je hem wil gebruiken voor een MP3-speler, ook niet doen. Je loopt voor lul met zo'n gigantisch ding op je hoofd, de kabel is te lang en het geluid niet om over naar huis te schrijven. Dan kan je beter een tientje meer uitgeven voor een CX-300, daar heb je een stuk meer aan (ik heb ze allebei). Je hebt wel een redelijke seal, maar dat is met in-ears nog beter.

Er zijn schijnbaar wel mensen (zie comments) die hier wel bass uit krijgen, maar het is natuurlijk altjid relatief. Wat zij veel bass vinden vind ik misschien helemaal niets. Ga daarom niet alleen af op mijn mening :).

- Mijn review over de CX 300
- Mijn review over de PC-150

Mijn eerste negatieve review, als er iemand meer informatie wil: zeg het maar.

- De plaatjes zijn van Google, die lelijke bakstenen muur is niet van mij. Dat jullie het weten ;).

~[Update]
Mijn PC-150 is kapot en ik gebruik deze nu (in afwachting van een HD-555) als belangrijkste headset. Hierdoor heeft hij nog een stuk meer in kunnen spelen en de scherpe 's'-klank is nu bijna (nog steeds een beetje hoorbaar) weggegaan en er is wat meer bass in het geluid gekomen. Ten opzichte van de prijs vind ik het geluid nu voldoende (hij kost ook maar 20 euro) maar ten opzichte van duurdere en betere headsets blijft het niets. Ik vind een Suzuki Alto ook geen goede auto omdat hij goedkoop is, en daarom laat ik de 'onvoldoende' staan, maar in principe is de geluidskwaliteit voor 20 euro niet heel slecht. Afgezien van dit kleine puntje blijft het gewoon een kreng.

Heb jij ook een Sennheiser HD 202 II (Zwart)?

Helemaal mee eens, in het verleden heb ik, naar aanleiding van positieve berichten op GoT de koptelefoon aangeschaft. Echter inderdaad weinig tot geen bass, schel geluid en met de EQ was dit niet (goed) te verhelpen. Ook niet na een tijdje inspelen zoals jij het ook ervaren hebt. De koptelefoon is teruggegaan en ik heb toen mijn geld teruggekregen (altijd handig niet goed geld terug).

Vooral om de klankweergave werd de koptelefoon geroemd, maar ik heb er helaas weinig van gemerkt. Mijn plantronics Audio .90 headset doet het stukken beter, geen schel geluid en een warme bass.
Raar, ik heb hier de HD 202 nu een middag, maar het eerst wat me opviel was de warme bassweergave en dat deze goed aanwezig is, verschillende revisies?
Jeps, de 202 is nu opgevolgd door de HD 202 ii.
Ik heb van meer mensen gehoord dat deze headphone slecht is.
Het schijnt dat je beter voor de hd201 kunt gaan. Deze ziet er niet uit, is een heel nummer lager, maar doet wel erg goed geluid voor de prijs eruit persen.

goede review trouwens :)
Ik ben helemaal met je eens. Ik heb een HD201 en ik was helemaal verbaast wat voor geluid er uit kwam. De koptelefoon is ook nog lekker robust (heeft al vele keer vallen overleeft :P)
Ik heb zelf zo'n 201, en hoewel ik niet kan klagen over het geluid moet ik wel zeggen dat dit ding ook stevig tegen m'n oorschelpen aandrukt en na een uurtje behoorlijk wat pijn veroorzaakt.
Ik weet niet hoelang jij al je HD201 hebt, maar de mijne zit al best wel slap op mijn hoofd (wel stevig genoeg om te blijven zitten, maar toch best losjes) en de HD201 moet OVER je oren en niet erop :P

Ik heb trouwens bij een kennis de 202 gebruikt maar had ik had al snel last van oorpijn door de druk (omdat ie op mijn oren zit...) en ik vond de bas te hard, maar dat was toen hij hem nog niet zo lang had.
Beetje rouwe maar wel goede review. ;)
Het is opzich wel grappig, wat jij ervaart met de bas en de hoge tonen heeft mijn exemplaar gebrek aan.... Die van mij heeft juist veel last van dat hij bij nummers alleen de bass overweldigend laat klinken en de rest jusit niet goed laat horen. Dit was voor mij de reden dat ik het ding nu een half jaar in de kast heb liggen :P
Weet je zeker dat het deze koptelefoon is? ;). Ik kan er namelijk geen bas uit krijgen, ook niet met de equalizer. Als ik het heel erg overdrijf kan ik het geluid horen van bijvoorbeeld een basgitaar, maar dat klinkt dan niet als bas-geluid of warme klank, maar gewoon als een lage toon op hetzelfde niveau als het middengebied.
Ik zou zeggen, probeer de HD 215 eens. Best leuk ding :) Alleen wel wat duurder.

Heb de 215 eens gewonnen en ben er best blij mee. Al gebruik ik hem bijna nooit.

[Reactie gewijzigd door Giant87 op 18 februari 2008 12:34]

Hmm, ik heb het wel even gehad met gesloten Sennheisers. Als ik hem ga vervangen koop ik waarschijnlijk een HD 555 voor mijn 'goede' PC en schuif dan mijn PC-150 door naar deze. Moet alleen nog even zien of er echt een groot verschil in geluid zit tussen de twee modellen en bovendien heb ik zaterdag nog een 'nieuwe' speakerset (Z-2300) gekocht. Heb de komende tijd dus wel genoeg uitgegeven aan PC-audio.

[Reactie gewijzigd door Groever op 18 februari 2008 19:02]

Ik had juist dat ik alleen een laag en diep geluid eruit kreeg. Ik heb ook de HD202 :P Mijn tweede al.

Maar wat jij beschrijft heb ik niet zo ervaren.

Maar wat ik wel weet dat deze koptelefoon echt niet goed is... Hij gaat naast dat hij gewoon slecht geluid geeft en rot zit ook nog eens snel stuk.
Ah, jij bent dus wel dezelfde. Ik dacht al dat de mijne misschien brak was, maar het lijkt er toch echt maar een te zijn die er lage tonen uit weet te toveren ;). Wil je anders ruilen voor mijn kreng?
Bij die van mij (HD202 weliswaar al uit 2003) komt ook vooral laag uit. Voor de rest een redelijke koptelefoon met goede demping. Voor gaming prima geschikt, voor de rest: mwah. Een van de kabels is ondertussen afgebroken, en hij ligt hier in de kast om nog een keer te repareren. Het plastic om de oorkussens heen was al na 2 a 3 jaar helemaal vergaan... Ik ga denk ik voor een 515 (50 euro in de postbank rentepunten winkel) of de 555 (komt af en toe voor 70 a 75 voorbij op ebay).

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 23 juni 2008 09:56]

Ik heb ook de HD202 en gebruik hem nu bijna een jaar.

Die van mij klinkt behoorlijk dof, vooral veel bass en hoge tonen zijn niet altijd even helder. Maar met een beetje klooien met een equaliser klinken ze redelijk goed.

Ook is hij al meerdere keren hard gevallen, tussen mn la gekomen bij hard dichtdoen van mn la, maar geen schade.

Verder zit hij prima op mn hoofd, sluit goed af en geen last van verder.
Volumeregeling in de kabel gaat bij mij altijd het eerste kapot, vind het dus niet erg dat deze er niet op zit.

Voor die 20 euro die ik ervoor betaalde ben ik tevreden. Als je een goede koptelefoon wilt, betaal je ook meer :-)

[Reactie gewijzigd door visvogelstar op 18 februari 2008 20:14]

Sorry hoor, maar het geluid wat uit zo'n realtek ding komt klinkt ook nergens naar :p
Mijn MX-750 klinken ook 100000x beter op mijn Zen; net als mijn draadloze waarvan ik het type even niet meer weet (de duurste iig)
Tsja, wie sluit er dan ook oordoppen aan op een PC? Ik heb ook en Zen (V) en ik merk geen verschil tussen mijn 'realtek ding' en die Zen. Misschien geeft de Realtek zelfs wel beter geluid. Misschien klinkt het iets zuiverder uit een Auzentech X-Fi van 150 euro maar daar ga ik geen geld aan uitgeven met mijn stereo-headsets en speakersets.
cx-300 voor een tientje meer? o.O
toen ik in de winkel was vroeg de verkoper mij 60 euro er voor, ik zei nee, ik neem wel de mx300 voor een tientje. (mx300 is nog net aanhoorbaar, na inspelen is het ietsje beter)
Haha, dan moet je ze ook niet in de gewone winkel kopen. Zijn maar 40 euro bij bol.com, de verzendkosten zijn daar ook maar 2 euro en je hebt ze binnen 1-2 werkdagen in huis.
Als je een goedkope hoofdtelefoon zoekt die wel een goede basweergave heeft kan ik je de Philips SHP2000 aanraden. Echt ongeloofelijk wat je krijgt voor minder dan 10 euro (zie internet, bij de MM heb ik hem gekocht voor 15 euro). Ziet er goed uit, zit goed (ook met bril) en klinkt ook nog eens prima!
In Inderdaad, ze zitten ook niet heel fantastisch maar er zit een prima geluid in en dat ondanks ik een HP-1000 gewend ben
Hmm, ik heb deze ook en ik vind hem juist best goed.

Maar hij is wel erg gevoelig met volume idd.
behalve het ontbreken van de volumeregeling in het snoer Vind ik dit echt een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding voor een hoofdtelefoon. De hoofdtelefoon zit lekker en geeft goed geluid.