Edifier Studio R1600T Plus (Zwart) Review

LePoire- 4 oktober 2012, 4.072 views

Edifier Studio R1600T Plus (Zwart)

Pluspunten

• Zuivere tonen
  • Voldoende Bass
  • Uitstraling

Minpunten

• Watts (Volume)

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Op een bepaald moment ben je de laptopspeakers gewoon zat. Ik was al even op dat punt aanbeland, maar zat nog over het geld te denken die ik voor een speakerset uit wilde gaan geven. Het is immers alleen voor op zolder.

Na internet afgespeurd te hebben ging ik denken over een Creative of Logitech 5.1 set. Die heb je al ruim onder de 100 euro, niet gek dus. Achteraf had ik toch niet zoveel zin in al die boxjes die ik ergens moet gaan ophangen/neerzetten. Gezien het feit dat ik er vooral muziek op ga luisteren ben ik gaan kijken naar een 2.1 of 2.0 set. Van de reviews die ik heb gelezen zijn van veel “goedkopere” sets de subwoofers niet veel waard.

Toen kwam ik de Edifier R1600T tegen, deze was 99 euro. Het merk kende ik voorheen niet, maar overal op het internet staan goede reviews. Vooral het zuivere geluid zou voor veel mensen de doorslag hebben gegeven.

De speakers voelen solide aan, ze zijn van hout en hebben genoeg gewicht. Dit is bij andere, vooral plastic, pc speakers wel anders. Ook zijn ze uiteraard groter dan de gemiddelde PC speaker/satelliet. De iets klassiekere uitstraling moet je natuurlijk wel aanstaan, ikzelf vind het er kwalitatief beter uitzien. Vooral wanneer je de kap aan de voorkant er af haalt zien ze er toch best stoer uit. De rubber pootjes zorgen ervoor dat de speakers niet weglopen als je de bass wat verder openzet. Uiteraard neemt het ook trillingen weg.

Na de boxjes aangesloten te hebben wat verschillende muziek opgezet (van metal tot klassiek) Je kunt eenvoudig het Volume, de Bass en Treble bedienen aan de zijkant. Natuurlijk even alles vol opengezet. De subwoofer zit in de speakers ingebouwd en is ruim voldoende. Mijn bureau wil nog wel eens flink trillen bij sommige nummers. De hogere tonen heel zuiver. Ik heb tot zover nog geen trillingen of tonen gehoord die er niet hoorden te zijn.

Natuurlijk is er ook een andere kant. De watts kunnen wat weinig zijn als je deze set in bijvoorbeeld je huiskamer wilt gaan gebruiken, dan zou je toch beter voor iets meer volume moeten gaan. Voor mij geldt dit laatste dus niet en voor de ruimte hier is het meer dan genoeg.

Conclusie:
Het is geen High end speakerset, maar dat kan je ook niet verwachten voor die prijs. Je krijgt daarvoor wel een speakerset die kwalitatief heel hoog scoort. Prijs/Kwaliteit is erg goed, ik ben zeer tevreden!

Heb jij ook een Edifier Studio R1600T Plus (Zwart)?

Foto's? Voor de rest goede review. +3 :) .
Nog even over het minpunt watts, Ik weet niet of je doof bent of dat het geluid door een groote kamer moet maar hij gaat bij mij toch hartstikke hard :D .
Sommige aspecten zijn objectief en andere subjectief. Een grote kamer is op zichzelf ook vrij relatief. Ik vind dat ze niet genoeg vermogen hebben om een redelijke huiskamer van een gemiddelde rijtjeswoning te voorzien van een vol geluid.

Ik zou zeggen schrijf een goede review waarin je jouw situatie beschrijft :)
tja dat klopt wel maar als dektop speakers zijn ze luid genoeg. (win 50% + speakers 50% = O+
Ik ben opzoek naar goede TV speakers puur voor films. Deze staat in de woonkamer.
De prijs wil ik niet boven de 100 hebben, is deze dan te advieseren?
Bedankt!
Om jouw vraag goed te kunnen beantwoorden moet je eerst eens uitleggen hoe je alles hebt aangesloten en hoe je jouw films bekijkt.

Het klinkt erg onlogisch dat je een 2.0 ACTIEVE luidsprekerset gebruikt om films te beluisteren, deze zijn meer bedoeld voor stereo geluid zonder losse versterker te moeten aanschaffen en zonder de diepe bass die een subwoofer zou leveren.
Normaal draai je een film op BR/DVD die met HDMI is aangesloten op een AV-receiver en daarop zitten dan PASSIEVE speakers (dus zonder versterker in de speakers, terwijl deze Edifiers juist een ingebouwde versterker hebben). Zo'n setje is dan meestal een subwoofer met 5 (of 7) kleine satelietspeakers verbonden aan de cinema-set (die de versterking en surround decoding doet).

Als je filmgeluid beluisteren wilt via deze Edifiers dan heb je GEEN decoder in de versterker/speakers, dus alle surround-effecten van de film gaan verloren en je moet dan ook begrijpen dat je geen HDMI-/digitale ingang op deze speakers hebt en de film-output op stereo geluid moet instellen en aansluiten met L+R cinch op deze speakers.
Als je films vanaf een PC draait met een stereo cinch-output dan kun je deze set wel gebruiken, maar een super filmbeleving zal het nooit worden in alleen maar stereo met een standaard geluidkaartje in de PC.
Als je voornamelijk muziek draait dan is deze set OK, maar voor film met surround effecten denk ik dat je beter kunt uitkijken naar iets anders.

En het budget van 100 Euro is gewoon te krap voor redelijke film speakers.
Maar als je een budget hebt van 100 euro, en je wilt het standaard geluid van de TV verbeteren, dan is dit een goede optie!
Ik zeg niet dat het niet kan, maar JobRos vraagt of deze te adviseren is.
Mijn advies is gebaseerd op zijn opmerking dat het puur voor films is en dan denk ik dus niet aan standaard TV uitzendingen/geluid. Ligt er dus aan hoe je de vraag hebt geinterpreteerd, vandaar mijn vraag om meer informatie van JobRos ;)
Heb je maar 100 Euro en stel je verder geen eisen, dan kan het... maar een echt goede optie voor filmgeluid zou ik het niet willen noemen. Overigens denk ik dat JobRos inmiddels wel iets gevonden heeft, ik zie dat zijn post al erg oud is...

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 23 november 2013 09:50]