Dell Latitude X300 (P-M 1.4GHz; 256MB; 30GB; combo; 12"TFT; WXP Pro) Review

MisterData 28 april 2006, 1.227 views

Dell Latitude X300 (P-M 1.4GHz; 256MB; 30GB; combo; 12"TFT; WXP Pro)

Pluspunten

• Veel aansluitmogelijkheden (snelle WLAN, gewoon LAN, Firewire, USB 2.0, MMC/SD, modem ingebouwd)
  • Stil
  • Formaat (erg klein en dun)

Minpunten

• Het 'cirkeltje' op het beeldscherm (opgelost door Dell support)
  • Relatief korte batterijtijd
  • CD-speler ging bij mij te snel kapot (ook opgelost door Dell)

Featureset: met WLAN (54g), Bluetooth, een SD/MMC-slot en Firewire vind ik dat er genoeg features aan boord zijn. Zeker gezien het formaat van de laptop is de aanwezigheid van WLAN erg prettig.

Prestaties: ik heb de versie met een 1.2Ghz processor en 600MB geheugen, dat is meer dan genoeg voor de dingen die ik erop doe (vooral programmeren). De draadloze verbinding is lekker snel, omdat ze tegen de Centrino-specs in geen Intel 802.11b-adapter erin hebben gestopt, maar een Broadcom 54g (daar kun je voor kiezen als je 'em besteld).

Beeldkwaliteit: viel mij een beetje tegen. Ik heb wel eens mooiere LCD-schermen in laptops gezien (oa de X-Black schermen die Sony in sommige VAIO's stopt), maar dat is bij de X300 nog niet eens het grootste probleem. Het ergste is namelijk dat er door een ontwerpfoutje (denk ik?) zowel bij mij als een collega met hetzelfde model een 'rondje' in het midden staat waar de baclight net iets lichter is. Bij normaal gebruik valt het niet op, maar bij een film is het bij donkere stukken zeker storend.

Robuustheid: ik heb em nog niet laten vallen, maar volgens mij is het allemaal vrij degelijk. Hij rammelt niet, het scherm zit goed vast, en de toetsen voelen goed aan (wel laat er afentoe eentje los omdat er vuil tussenzit, dat is op te lossen door de toets eerst schoon te maken voordat je 'em terugstopt)

Ergonomie: Voldoende, niks speciaals, maar ook niks tegenvallends. Belangrijkste vind ik is dat ik snel door de VGA-aansluiting rechts op de laptop een tweede scherm kan aansluiten (van bijvoorbeeld 1280x1024) die dan als dual-screen kan werken. Dat verhoogt de productiviteit in sommige gevallen aanzienlijk.

Warmte- en geluidsproductie: warmteproductie maak ik me eigenlijk niet zo druk om, maar hij wordt na een tijdje gebruik best warm. De hardeschijf (bij het typen onder je rechterhand) wordt wel merkbaar warm als 'ie bijvoorbeeld iets groots aan het kopiŽren is. Dat is verder niet zo heel erg. De geluidsproductie is erg laag, ik kan de laptop zonder moeite aan laten staan als ik slaap. De harde schijf hoor je wel, maar is ook niet echt hard te noemen. De koeling gaat niet harder als 'ie harder moet werken, wat opzich vreemd is, maar wel heel fijn.

Mobiliteit en accuduur: mwah, 2 uur (WLAN uitgeschakeld iets langer) vind ik voor een Centrino niet veel. Je kunt er een dikkere accu bijkopen. Ik heb die 'reisaccu' wel eens geleend en dan steekt er zegmaar nog 3 centimeter accu achteruit je laptop. Dan haal je overigens wel een dikke 4 uur.

Overigens is een nadeel wel dat de bijgeleverde CD/DVD/CD-schrijver er vrij snel mee ophield: het lijkt erop alsof het motortje dat de CD laat draaien, niet meer werkt. Da's erg jammer...

Edit: beide problemen zijn intussen opgelost door Dell, ze stuurden me gratis een nieuwe CD-brander, en het scherm werd netjes gerepareerd. Op dit moment typ ik dit vanaf een X300 zonder rondje in het scherm :)

Heb jij ook een Dell Latitude X300 (P-M 1.4GHz; 256MB; 30GB; combo; 12"TFT; WXP Pro)?