Specificaties 430W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 430W Review

Deejac 1 oktober 2012, laatste update op 1 oktober 2012, 1.615 views

be quiet! Pure Power L7 430W

Pluspunten

• Geluid productie
  • Kabel lengte
  • 8pins PCI-e

Minpunten

• 4pins CPU voeding (geen idee wat het effect is, maar toch)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik heb deze voeding gekocht na aanleiding van de bbg september 2012. Ik kreeg namelijk de opdracht van mijn ouders om een goedkope huiskamer computer uit te kiezen en besloot om voor het eerst zelf een pc te bouwen (en deze review te schrijven). Nu wordt er voor de basis pc de 300w versie aangeraden, maar deze was niet direct op voorraad. Bovendien zit bij deze 430w een extra 8pin pci-e aanlsuiting aan voor een eventuele toekomstige videokaart.

Eerste indruk
Na het openmaken van de doos zag het er keurig uit, wel direct een overvloed aan kabels, maar die zitten met klitteband bij elkaar gebonden. Er zitten keurig vijf? schroeven bij de voeding, waarvan ik er maar vier gebruikt heb. De kabels zitten gebundeld met kleine tywraps en zijn voldoende lang.

Inbouw
Bij het inbouwen kwam ik er pas achter dat er een 4pins voeding kabel voor de CPU zit, in plaats van de 8pins aansluiting op mijn moederbord. Dit is niet anders bij de in de bbg voorkomende componenten. De L7 300W heeft ook een 4pins CPU kabel en de Asrock A75M-HVS een 8pins voeding connector. Ik weet zelf niet of dat nog invloed heeft op de werking ervan, maar de computer starte op en draait naar behoren.

Werking
Nu alles ingebouwd is, heb ik voorlopig geen klagen. De PSU is lekker stil, dus neem aan dat het met de koelvermogen wel goed zit. De voltages die ik uit lees via 'Asrock extreme tuninge utility' zijn mooi stabiel en dit lijkt me ook prima. Verder vraag ik met mijn configuratie natuurlijk niet het maximum op dit moment, dus hoop ik dat hij lang meegaat.

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 430W?

wel een beetje minimale preview.
maar kan er mee Door ;)
Meschien wat fotos van de kabels.
om het uit te breiden?
zelf heb ik net be quiet! Pure Power L7, 350W ingekocht

het nut van de 4 pins is.
je hebt moederborden met kleinere/grotere aansluitingen http://www.quietpc.com/fi...4-pin-split-connector.jpg
dus om de voeding slot uit te breiden,
en vaak heb je ook naast de proccesor zo een slot zitten.
dan kan je het zo gebruiken

ik kan het fout hebben :?

[Reactie gewijzigd door CyberJolteon op 1 oktober 2012 13:48]

Bedoel je:
  • de 8-pins 12V aansluiting op het moederbord, zogenaamde "EPS12V" (meestal 4-pins)
  • of de 4-pins uitbreiding voor de 20-pins aansluiting?
Dit zijn twee heel verschillende aansluitingen. De 8-pins PCI-e is weer anders.

Met een beetje geluk zitten de 12V en GND aansluitingen van de 8-pins connector gewoon doorverbonden. Als je CPU dan niet te veel stroom verbruikt zal je bekabeling wel goed blijven. Dat is namelijk het risico als je het zo aansluit. De 8-pins aansluiting kan meer stroom leveren.

Hier vind je een mooi overzicht: http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/connectors.html

[Reactie gewijzigd door fs76 op 1 oktober 2012 14:30]

@ kaykok & @ fs76
Bedankt voor jullie reacties. Ik bedoel inderdaad de aansluiting voor op het moederbord die speciaal voor de CPU is, aan mijn voeding zit een 4pins ATX 12V aansluiting (ook wel P4 genoemd) terwijl op mijn moederbord een 8pins EPS 12V aansluiting zit. Dit kan wel gewoon in elkaar, maar een EPS variant is gewoon een verbeterde versie. In mijn geval is de voeding van het moederbord zelf gewoon een 24pins ATX aansluiting.
Om niemand onterecht ongerust te maken: Je kunt er wel van uit gaan dat overbelasting niet snel voorkomt. Ik las ergens maximaal 192 Watt voor de 4-pins, uitgaande van 8 Ampere per draad. Lijkt me heel redelijk. Dat zou alleen gebeuren bij extreem overklokken, twee processors of eventueel bij twee videokaarten (ligt aan hoe de ontwerpers van het mobo de stroom verdeeld hebben over de connectors).

Dus rustig slapen :z