Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart) Review

back2earth 24 april 2005, 723 views

Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart)

Pluspunten

• Leest bekraste en verkleurde CD's en DVD's.
  • Goede mediacompatibilieit.
  • Zeer goede leessnelheid.
  • Beschikt over geluidsuitgang + volumeregelaar.
  • Mooi uiterlijk.
  • 2cm korter dan andere DVD drives.

Minpunten

• Maakt erg veel lawaai.
  • Last van tikkend geluid bij het afspelen.

Media-foutgevoeligheid Score: 4
Media-compatibiliteit Score: 4
Leessnelheid Score: 5
Deze DVD drive, viel me bij het uitpakken al in de smaak. Een mooi design gepaart met een 2cm kortere drive dan de meeste andere DVD drives, ideaal dus voor in een wat kleinere systeemkast. Ook valt het meteen op dat de drive beschikt over een geluidsuitgang, en een volumeregelaar, iets wat de meeste DVD drives missen.

Het lezen van bekraste en verkleurde CD's en DVD's ging de drive heel goed af, hij herkende ze allemaal, en de data was nog terug te halen, in tegenstelling tot sommige andere DVD drives waarin ik ze geprobeert heb. De leessnelheid van de drive viel bij mij positief op, bestanden waren er snel af te halen, en ook het rippen van muziek ging feilloos. Zelfs van bekraste en verouderde en verkleurde CD's en DVD's waren de bestanden met een goede snelheid naar de harde schijf gekopiert. De CD's en DVD's zijn ook erg snel toegankelijk in de Lite-on. De drive slikt ook alle DVD en CD merken die ik geprobeert heb, dus ook op dit punt scoort de Lite-on erg goed.

Het enige echte minpunt is helaas de geluidsproductie, de drive maakt erg veel lawaai bij het afspelen van zowel DVD-video, als het afspelen van AVI bestanden. Ook hoor je een soort tikkend geluid onder het afspelen waar meer drives last van hebben. Dit was helaas ook niet softwarematig op te lossen, aangezien deze drive niet ondersteunt werd door CDbremse. Mede daardoor is de schijf niet aan te raden in een stil systeem.
Maar mocht het je gaan om snelheid en compatibiliteit, dan is deze drive een erg goede keus.

Heb jij ook een Lite-On 16x48x SOHD-167T (Zwart)?