BenQ FP937S (19", 12ms, D-sub/DVI) Review

rnmt 24 april 2005, 953 views

BenQ FP937S (19", 12ms, D-sub/DVI)

Pluspunten

• Mooi en helder beeld
  • Snelle reactietijd
  • Strak design
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Service van BenQ

Minpunten

• "Plastic-look"
  • Geen bijzondere feautures

Algemene beoordeling
Over het algemeen ben ik zeer tevreden met deze TFT. De TFT wordt voornamelijk gebruikt voor zakelijke toepassingen en het kijken van films, games worden slechts sporadisch gespeeld; ik kan me dus voorstellen dat een fanatieke gamer het misschien niet eens is met deze beoordeling. Voor een doorsnee gebruiker is dit op vrijwel alle onderdelen een uistekende keuze.

Featureset
De FP937s beschikt zowel over een standaard VGA als over een DVI aansluiting; ideaal, omdat ik op deze manier gebruik kan maken van 2 PC's op één TFT (via het onscreen menu selecteer ik de juiste aansluiting om van PC te wisselen). Echt veel bijzondere features zijn niet aanwezig op dit model, maar alles wat voor mij belangrijk is, ik gebruik de monitor voornamelijk voor zakelijke toepassingen, is aanwezig.

Kleurweergave
De kleurweergave van de TFT zijn prima, zeker in vergelijking met mijn oude 15" TFT (BenQ FP531) is de kleurweergave veel beter. Via de i knop, die volgens mij op alle BenQ TFT's aanwezig is, kunnen o.a. de kleuren automatisch goedgezet worden. Ook via het onscreen menu kunnen 3 verschillende presets gekozen worden en als dat alles niet aan de verwachtingen voldoet, is het ook mogelijk om de kleurwaardes handmatig in te stellen. Voor mij voldoet de i knop overigens prima!

Contrast en helderheid
Ook het contrast en de helderheid kan geheel naar eigen wens ingesteld worden, maar ook hier voldoen de standaardwaardes, voor mij als doorsnee gebruiker, weer prima.

Ghosting
Ik gebruik de FP937s voornamelijk voor zakelijke toepassingen, heel af en toe wordt er wel eens een spelletje gespeeld. Tijdens het spelen van games is het mij nog niet opgevallen dat er ghosting optreedt. De TFT wordt overigens wél regelmatig gebruikt om films op te kijken; het ghosting effect heb ik ook hier (nog) niet opgemerkt.

Pixeldefecten
Ik heb de TFT nu een aantal maanden, alle pixels werken nog uitstekend. Overigens is de service van BenQ uistekend als het om dode pixels gaat. Officieel hebben ze de regel dat een TFT pas omgeruild wordt als er bij aanschaf meer dan 6 dode pixels aanwezig zijn, maar uit ervaring (ik heb voor mijn werk nu 3x een dode pixel gehad op een BenQ TFT van de +/- 50 TFT's..) weet ik dat ze bij het service centrum niet zo moeilijk doen: als je een klein beetje aandringt, dan wordt de TFT al bij 1 dode pixel vervangen. Overigens ben ik van mening dat alle fabrikanten van TFT's, altijd een monitor zouden moeten terugnemen als er één of meer dode pixels aanwezig zijn; het product moet gewoon in perfecte staat zijn tijdens de garantieperiode.

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing/omlijsting ziet er vrij goedkoop uit, hier hadden ze wel iets meer aandacht aan mogen besteden. De omlijsting en de voet zijn in plastic uitgevoerd, maar voelen wel stevig en solide aan. Dit geldt niet helemaal voor de knopjes op de TFT, deze hadden ze tijdens het ontwerpen van de TFT vast wel wat steviger kunnen maken.

Vormgeving
Ondanks de "plastic-look" van de TFT, ziet het geheel er toch fraai uit. De zilverkleurige omlijsting is vrij dun, waardoor het scherm nog groter lijkt dan het al is. Alles is vrij basic uitgevoerd, waardoor de FP937s er gewoon strak uitziet.

De prijs van dit product is, in verhouding met de geboden kwaliteit, zeer goed te noemen. De TFT heeft een goede reactietijd, heeft alle nodige features, ziet er goed uit, maar is toch goed betaalbaar.

Heb jij ook een BenQ FP937S (19", 12ms, D-sub/DVI)?