Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Teufel Concept B 200 USB Review

Brazos 27 september 2012, laatste update op 27 september 2012, 1.009 views

Teufel Concept B 200 USB

Pluspunten

• Kraakhelder geluid
  • Degelijke uitstraling
  • bouw kwaliteit
  • 6,3mm pluggen

Minpunten

• Geen source kabels

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Nadat mijn oude Sharp setje zich langzamerhand zijn graf in speelde, de conussen lieten los, werd het tijd voor een nieuw setje. Vervolgens ben ik naarstig opzoek gegaan voor een nieuw setje. Met de criteria die ik stelde kwam ik vervolgens uit op een "top 5". De eerste paar vielen al gauw af, de Logitech z906 klonk als een kat in nood. Vervolgens eens wezen kijken bij een Bose companion 5. Ik was volledig overdonderd door de 5.1 emulatie, prachtig en heel accuraat. Maar bij het afspelen van een muziekje vielen ze al gauw door de mand, het bekende bose geluid. Het midden ontbreekt, de subwoofer doet maar wat en de prijs was de doorslag. De companion 3 zou het ook niet worden en toen restte nog de Focal XS Book en de teufel concept B200. De focal XS book was niet te vinden in de winkels in de buurt, en de winkels waarvan Focal zelf pretendeerde dat zij ze op voorraad hadden, hadden ze helemaal niet. Toen las ik over het "8weken retour" beleid van Teufel. Dat was te proberen, aangezien ze toch nergens te beluisteren waren.

Maandag avond besteld en woensdag ochtend lagen ze al op de mat. Een redelijk zware doos stemde mij als een kind zo blij. Het was zeer goed verpakt, netjes in een soort van biologisch piepschuim wat helaas wel snel uiteenviel in veel deeltjes. Al snel gleed de eerste luidspreker de doos uit, en het gewicht deed vermoeden dat het om een degelijk product ging. Vervolgens de versterker, deze was behoorlijk zwaar voor zijn formaat wat ook deze een degelijke indruk mee gaf.

En toen kon het aansluiten beginnen, helaas leverde teufel er geen usb kabel bij die ik er voor 4euro bij moest kopen. Het had er voor die prijs net zo goed bij kunnen zitten. Toen de versterker eenmaal aanging kreeg ik vrijwel meteen geluid. Windows liet mij binnen 2 seconde weten dat de drivers gereed waren. Ik had stiekem al wat muziek opgespaard en al snel deed het eerste nummer zijn intrede. Het kostte even wat tijd om de sweetspot te vinden, of eerlijk gezegd lukte het niet. Een half uur schuiven en bewegen mocht niet baten. De linker speaker klonk duidelijk anders/harder dan de rechter. Toen alles nog eens opnieuw aangesloten, en het bleek dat de 6,3mm kabel van de rechter luidspreker er niet helemaal lekker in zat. Probleem opgelost, en nu kon het echte luisteren beginnen.

Ik begon met het nummer "happy pils" van younger brother. WAUW! echt haarscherp. De bass schuwde zich niet en liet zich kenbaar, doch bescheiden beluisteren. Wat een sensatie, haarscherp en een prachtig geluidsbeeld. Toen een nummer van Guns n roses. Je hoort de vingers letterlijk over de snaar gaan en de tong van de zanger nog zijn gehemelte raken. Onbeschrijfelijk, dat is het enige juiste woord. Kippenvel gegarandeerd! Toen mijn moeder even plaats nam op de luister stoel vroeg ze waar ik zo had leren fluiten. Waarna ik haar er toch echt van moest verzekeren dat het uit de speaker kwam. De volgende dag mocht ik haar bose lifestyle set op marktplaats zetten.

De set zit degelijk in elkaar. De speakers kunnen niet open en zijn gelijmd wat het geheel toch een zeer gladde uitstraling geeft. De versterker staat op degelijke rubberen pootjes en de knoppen zijn dit prijssegment te rijk. Een comfortabel hard- rubberen knop die zich als een mes door boter laat draaien, zonder daarbij Chinees aan te voelen. De 6,3mm speaker kabels geven het geheel een industrieel aanzien. Veel beter als conventionele speaker terminals, en het geeft een degelijk aanzien. Al had ik in het begin even een euvel met de rechter speaker.

Ik heb in mijn leven nog niet een speaker gehoord die ook maar enigszins in de buurt kwam van de Teufels. En toch heb ik al best wat beluisterd, en dat het kan voor deze prijs is helemaal mooi.

De prijs zijn ze zeker waard! Ik ben ervan overtuigd dat het elk setje uit de zelfde prijs categorie met de grootste eenvoud weg speelt.

Dit is mijn eerste review, dus feedback is altijd welkom.

• Asrock 870 Extreme 3
  • FX 4100+
  • Radeon HD 6790

Heb jij ook een Teufel Concept B 200 USB?