Borderlands 2, PlayStation 3 - Reviews

Specificaties PlayStation 3 • Actie, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Borderlands 2, PlayStation 3 Review

NoUseWhatsoever 26 september 2012, laatste update op 27 september 2012, 1.285 views

Borderlands 2, PlayStation 3

Pluspunten

• Enorme variatie
  • Over the top humor
  • Easy join co-op

Minpunten

• Minor bugs
  • Geen volledige vrijheid op de landkaart

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Ik heb de eerste Borderlands gespreeld maar was er niet kapot van; ik had er wat anders van verwacht en vond de variatie in wapens eigenlijk maar een gimmick en niet zoveel toevoegen aan het spel zelf. De eerste trailers van Borderlands 2 heb ik dan ook zonder grote interesse bekeken, maar naarmate ik meer nieuws en video's van gameplay zag, raakte ik toch enthousiaster en aangezien er verder geen games uitkwamen die mij interesseerden, heb ik de gok gewaagd. Ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan, want ik vermaak me nu al redelijk wat uren kostelijk met Borderlands 2 en ben met een tweede game begonnen.

Inhoudsopgave
Andere items
NPC's
Co-op
Bugs

~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-

Getting Started
Wanneer je begint met het spel, kom je zoals je van meerdere RPG's gewend bent in een character creation 'wizard'. Je kiest hier uit de 4 mogelijke classes en past bijv het hoofd aan wat je op je poppetje zet, en welke kleur outfit hij of zij aanheeft. De keuze is hierin vrij beperkt; elk character heeft 4 of 5 hoofden en een stuk of 20 kleurenschema's voor de outfit. In de loop van het spel zijn eerdere customizations te verzamelen.

Commando - Axton
Axton was mijn eerste keus, vooral omdat mij de top skill van deze commando heel handig leek, namelijk de Sabre Turret. De commando richt zich vooral schade doen en daarna dekking zoeken. De Sabre Turret help daar enorm bij; de turret kan enkele meters gegooid worden waarna deze automatisch vijandige doelen uitschakelt. De turret is te opwaarderen in accuratesse, kracht en tijdsduur dat deze blijft werken. In het begin vuurt de turret alleen kogels af, maar later kan dat opgewaard worden met Rocket Pods.
Axton kan zich, zoals alle characters, langs 3 trees levelen. Bij Axton zijn deze trees: Guerilla, Gunpowder en Survival. Iot de titels van de trees is goed af te leiden waar deze effect op zullen hebben.

Gunzerker - Salvador
Salvador houdt van wapens en van dingen kapotmaken. Hij is een bruut die met zijn top skill twee wapens tegelijk kan gebruiken om extra schade toe te brengen. Als deze skill is geactiveerd, is Salvador ook sterker en (met enkele upgrades) accurater, sneller etc. Het leuke is dat het niet uitmaakt welke twee wapens je hebt; je kunt ze tegelijk gebruiken. Bijv. een sniper en een rocket launcher, twee rocket launcher, een machine geweer en een pistool; verzin het maar.
Je kunt Salvador levelen door de trees Gun Lust, Rampage en Brawn. Grappig klinkende skills als Yippee Ki Yay, Bus that can't slow down en Ain't got time to bleed zijn voor Salvador te unlocken.

Siren - Maya
Maya's Phaselock skill zorgt voor afstand van vijanden en doet na enkele upgrades verschillende soorten schade aan vijanden. Deze skill kan vaker gebruikt worden dan top skills van de andere characters, maar het effect wordt minder naarmate deze op dezelfde vijand wordt gebruikt.
Maya ontwikkelt zich door de trees Motion, Harmony en Cataclysm. Met Motion vebeter je je snelheid, Harmony gaat over healing en Cataclysm richt zich op elemental effects (vuur, schok etc.).

Assassin - Zer0
Zer0 richt zich speciaal op de korte afstanden met melee of op de lange afstanden met sniper rifles. Zijn top skill is uitermate geschikt voor assassinations van elke soort, aangezien hij een hologram van zichzelf kan projecteren, terwijl hij zelf in stealth mode gaat en zo dus de vijand kan besluipen en op het verkeerde been kan zetten. Met wat upgrades erbij, doe je in deze modus ook extra melee of gun damage.
Voor Zer0 zijn er de trees Sniping, Cunning en Bloodshed die zich richter op lange afstand, het verbeteren van de top skill en melee respectievelijk.
Je hoeft niet zoveel na te denken over de keuze, want uiteindelijk kun je ze gemakkelijk allemaal spelen; danwel in je eentje, danwel in co-op mode online of offline.

De Wereld

Je begint in een bevroren wereld met sneeuw, ijspegels en gletsjers. Hoe meer je speelt echter, hoe meer typen landschappen je tegenkomt. Dit was in de eerste Borderlands wel anders en hebben ze duidelijk als leerpunt van de community meegenomen.

Er zijn werelden van elk element en als je een onontdekt landschap instapt, voel je een soort onzekerheid die je ook hebt als je in een vreemde stad rondloopt. Daarbij komt dat je weer andere vijanden tegen kan komen, je dood kan gaan door dingen waar je in- of af kunt vallen waardoor je de eerste stappen in elke nieuwe omgeving voorzichtig wil zetten.

Door de cartoony graphics is er weinig detail op klein niveau maar de schaal van de werelden en de vergezichten maken dat meer dan goed. Vrijwel elke omgeving heeft veel verschil in hoogte en daardoor is het leuk om snel een hoge plek op te zoeken om even te kijken wat je nu weer voor land voor je hebt.
Een nadeel van de maps van BL2 zijn de lege stukken; je kan niet zomaar overheen of naartoe rijden/lopen. Daar moet je dan omheen en soms kan dat maar vanaf één specifieke kant. Het is dus altijd even goed op de kaart kijken voordat je ergens aan begint.

Je hebt van de makers van Borderlands 2 unlimited sprint gekregen en de maps zijn wel groot, maar niet te groot om overal te voet te kunnen komen. Je hebt echter ookd e mogelijkheid om door de wereld te rijden met wagentjes die je bij Catch-a-Ride automaten kunt spawnen. Deze wagens hebben verschillende wapens aan boord en zorgen voor extra snelheid, beschreming en vuurkracht terwijl je de uithoeken van Pandora doorkruist. Er zijn veel gebieden waar je geen auto kunt bestellen, of waar je met de auto niet kunt komen. Dat is jammer als je aan de bescherming en vuurkracht gewend raakt, maar uiteindelijk zou de uitdaging anders al snel weg zijn.

Quests
Handsome Jack is de baas op Pandora en is op zoek naar een kluis. Omdat jij een vault hunter bent en dus op je CV hebt staan dat je goed kluizen kunt vinden, heeft Jack je hulp ingeschakeld. Wanneer je bewusteloos wakkeer wordt en tot de conclusie komt dat Jack je probeerde te vermoorden, kom je snel tot de conclusie dat Jack alleen maar vault hunters uitnodigt om de concurrentie uit te schakelen en uiteindelijk de inhoud van de kluis voor zichzelf wil houden.

Veel meer zal ik over de main quest niet zeggen. Op andere websites kan je uitgebreidere verhalen lezen, maar uiteindelijk is het leuk om zelf van Jack te horen wat hij van plan is en wat jou plaats daarin is.

Graphics
Die zijn net zoals BL1 cell-shaded ofwel in cartoon stijl. Dit is iets waar je van moet houden, maar veel mensen die ik erover spreek cinden het geweldig en ikzelf vind het ook prima spelen. Het is een goede manier om de absurde wapens, vijanden en NPC's nog wat absurder te laten lijken. Alles in Borderlands 2 is op dezelfde stijl gemaakt en als je iemand raakt, springen de cijfertjes met Hit Points van hem af. Er staat nog net geen "BOOOM!!!" of "KAPOW" bij :)

Zoals gezegd moet je het dingen niet van te dichtbij gaan bekijken, maar juist genieten van het grote geheel. Ook als je in een gebied aankomt met fast travel dan merk je dat het nog wel even enkele seconden kan duren voordat alle textures goed zijn geladen en kijk je dus tegen een nauwelijks leesbaar "keep out" bord aan.

Besturing
Als je shooters als Call of Duty gewend bent, dan kan je gelijk goed aan de slag met BL2. De standaard controls zijn precies hetzelfde en er zit ook default een aardige auto-aim wanneer je door de zoeker kijkt. Mikken, schieten, melee, herladen, wapens wisselen, granaten zitten allemaal op dezelfde plek als COD en je character skill zit onder L2. Al met al vind ik de indeling goed en er zijn genoeg opties om controls aan te passen met opties die ik bij andere spellen niet ben tegen gekomen. Ik was zeer tevreden met de default controller layout en sensitivity settings, maar als je dat niet bent, kom je er bij Borderlands 2 ongetwijfeld ook wel uit.

Leveling
Voor kills, quests en het ontdekken van nieuwe gebieden krijg je XP. Heb je genoeg XP, dan ga je een level up. Dat concept is niet nieuw en ook de drie verschillende trees per character zijn in verschillende uitvoeringen al wel eens vaker gedaan. De badass ranks heb ik echter nog nergens gezien in een soortgelijke uitvoering. Hier kom ik iets later op terug.

Bij de eerste 4 levels up gebeurt er niet zo veel; je krijgt er wat HP bij, maar dat is het dan ook. Wanneer je levelt naar lvl 5, mag je voor het eerst een skill in je trees kiezen. Voor elke tree is de eerste skill hetzelfed; dat is namelijk je top skill (of primary skill; whatever). Daarna splitst het zich in drieën en elke tree heeft vaak ook weer twee takken die op een gegeven moment weer bij elkaar komen. Je kan bij lvl 6 een skill kiezen uit het tweede niveau en daar moet je dan 5 punten in investeren voordat je naar het derde niveau van die tree mag. Als je in verschillende trees punten besteed, doe je er dus langer over om de krachtigere skills te mogen unlocken. Choose wisely :) . Mijns inziens is het gewoon het beste om één tree te kiezen en daar bij te blijven. Je hebt als het goed is toch een voorkeur voor speelstijl en die trees focussen zich per stuk ook op één bepaalde speelstijl.

Badass ranks
Badass ranks staan los van je level als character en staan ook los van het character zelf. Als je bepaalde challenges afrondt (zoals zoveel kills met dat wapentype of zoveel items verkopen) dan ga je een badass rank omhoog. Ga je genoeg badass ranks omhoog, dan krijg je een token. Dit token kun je inwisselen voor een boost in een bepaald attribuut. Hierbij moet je denken aan max. health, reload speed, shield capacity etc. Deze ranks en boosts blijven gelden als je met een nieuw character gaat spelen en deze ranks zijn oneindig! Ik ben nu badass rank 600 maar er zit dus geen max aan de hoeveelheid ranks die je omhoog kan. Zolang je die challenges blijft doen, blijf je ranks omhoog gaan en blijf je tokens behalen. Toen ik dus laatst met een nieuw character startte, was het iets gemakkelijker spelen. Natuurlijk ook omdat het klappen van de zweep inmiddels wist, maar de boosts van de badass ranks hebben mij zeker wel geholpen.

Wapens
Volgens de reclames, heeft BL2 87 bazillion guns. Dat lijkt me overdreven, maar je komt wel ongelofelijk veel verschillende wapens tegen. Qua uiterlijk zit er redelijk wat verschil in, maar dat is toch beperkt. Je hebt namelijk verschillend emerken wapens en elk merk heeft natuurlijk weer pistols, assault rifles, Sub Machine Guns, Shotguns, Sniper Rifles en Rocket Launchers. Een pistool van één merk kan er dan hetzelfde uitzien als een ander pistool van hetzelfde merk, maar het kan verschillende attributen hebben. Er zijn wapens die je bij het herladen gewoon weggooit en die dan als granaat ontploffen. Er spawnt daarna een nieuw wapen in je hand. Wapens met explosive damage, fire damage, corrosive, shock, slag (extra kwetsbaarheid voor andere elementen) en ga nog maar even door. Uiteindelijk ben je vooral in het begin continue je loadout aan het aanpassen; guns aan het verkopen, weggooien, equippen en aanmerken als junk of favorite.

Dit laatste is heel handig omdat je met één druk op de knop bij een shop al je junk kan verkopen. Je bent ondertussen toch veel aan het kijken of je betere guns hebt opgeraapt, dus als je ze dan gelijk aanmerkt als junk of favorite, dan heb je zo ook in een oogwenk verkocht.

Andere items
Items, en wapens trouwens ook, zijn er te vinden in verschillende categorien van zeldzaamheid. Deze zijn aagegeven met kleur en lopen op van wit naar groen, blauw, paars en oranje/goud.

Shields
Naast je health bar met hit points, kun je ook vertrouwen op je schild. Je schild vangt als eerst de schade op, voordat het van je health af gaat. Na enkele seconden niet geraakt te worden, groeit je schild weer aan. Je komt bijna net zo veel schilden tegen als wapens. De attributen verschillen in hoogte van de shield points, vertraging van het heropladen van het schild, snelheid opladen en evt effecten die het schild heeft op jou of mensen die het schild raken.

Grenades
Je pakt voor granaten, net als voor je guns, standaard ammo op. Je past het effect van je granaten aan met grenade mods. Deze zijn er ook in grote variatie te vinden. Enkele voorbeelden zijn bouncy grenades, MIRV grenades die in meerdere kleine grenades uitbarsten, grenades met elemental effects, enemy-seeking grenades, of een combinatie van al het voorgenoemde.

Relics
Een relic is een item welke je equipped en dit heeft een passive effect op je character. Dat kan op algemene attributen zijn of op specifiekere skills van je class. Relics kom je niet vaak tegen, maar zijn door het spel heen wel te vinden en een goede manier om je speelstijl te finetunen.

Class mods
Class mods doen in feite hetzelfde als relics, maar kunnen ook een groter effect hebben, bijv op iedereen met wie je samen speelt. Een voorbeeld is dat de cooldown van top skills van je hele team verminderd wordt met X%.

NPC's
Non-player characters zijn vijanden, quest givers en andere characters die je in de wereld tegen komt.
De quest givers zijn stuk voor stuk absurd en hilarisch. De belangrijke NPC's worden met een korte cutscene geïntroduceerd en deze zijn vaak grappig en way over the top. Ook de conversaties met deze questgivers zijn vaak overdreven, maar op een hele goede manier. Tiny Tina heeft het over "junk in het badunkadunk", Handsome Jack is eeuwig sarcastisch, narcistisch en psychotisch en Dr Zed blijft zich excuseren dat hij geen medisch diploma heeft.

De vijanden zijn af en toe ook om je kapot om te lachen. Van het uiterlijk, tot de wapens die ze gebruiken en de kreten die ze uitten; het is allemaal over the top actiecomedie en echt goed vermaak. Zelfs de NPC's waar je niks mee hoeft zijn grappig. Zo kwam ik een vrouwelijk zwerver tegen die door het vuilnis aan het zoeken was en ze zei: "I used the be a vault hunter like you, until I took a bullet to the knee". Een andere keer liep ik langs haar en was ze aan het beatboxen, wat werd ondertiteld als: "laying down a phat beat".

Co-op
Co-op heb ik tot nu toe alleen lokaal geprobeerd en dat werd echt heel goed. Op elk moment in de campaign kan iemand meedoen en ook weer uitstappen zonder dat dat het spel beïnvloed. Je kan met een ander character spelen of hetzelfde en dus op hetzelfde level zitten of een nieuw character maken om mee te doen (die begint dan wel op lvl 1).

De missies zijn een stuk makkelijker als je een goede co-op partner hebt en vooral als je allebei weet hoe het spel gespeeld moet worden. Als iemand nieuw is, kan die achterblijven en krijgt zo wel XP en kan wat knallen, maar uiteindelijk kan je de missies in je eentje ook halen.
Ik vind de co-op echt heel sterk uitgevoerd!

Bugs
Een klein nadeel van Borderlands vind ik dat het, vooral in co-op, toch wel enigszins gevoelig is voor bugs en vast-blijven-zitters. Ik heb al enkele keren meegemaakt dat een tip-box in het scherm bleef staan nadat het niet meer nodig was of dat vijanden in een muur vastzaten. Ook heb ik meerdere malen vastgezeten achter tonnen, richels in rechte platformen of op trappen. Meestal kom je er gewoon wel weer uit, maar als je net hevig in gevecht bent, dan komt het heel slecht uit.

Borderlands 2 is een first person shooter met roll playing game elementen die zeer goed is uitgevoerd, met een flinke dosis over the top humor en variatie. Ik weet niet of het genre al bestaat, maar ik zou het willen classificeren als Shoot 'n' Loot omdat dat de twee dingen zijn waar je echt van moet houden om Borderlands 2 te kunnen spelen. Het spel is heel goed uitgevoerd met veel guns, landtypes en verschillende soorten quests. Goed om in je eentje te spelen of samen en de kleine storingen als ontoegankelijke gebieden en minor bugs, doen nauwelijks af aan de tot in de puntjes uitgewerkte ervaring.

Bron voor deze review en goed om te bezoeken als je meer wil weten: Borderlands 2 Wiki

Heb jij ook een Borderlands 2, PlayStation 3?

Reviews door de redactie

zalig uitgebreide review!! Toppie!