Sennheiser HD 555 (Grijs) Review

Nutral 14 februari 2008, laatste update op 14 februari 2008, 3.060 views

Sennheiser HD 555 (Grijs)

Pluspunten

• Comfortabel
  • Goed geluid (voor zijn prijs)
  • Flexibel

Minpunten

• Grote jack aansluiting

Verpakking
De doos ziet er goed uit en de verpakking zit goed in elkaar. Het opent een beetje futoristisch maar als je de koptelefoon uit de doos wilt halen hoef je helemaal geen plastic te knippen of allemaal draadjes los te maken. Op de doos zelf staan nog wat marketing praat.

Featureset
De koptelefoon heeft een kabel van 3 meter en een converter, omdat de plug in de kabel een grote audio jack is, heb je ook een grote converter nodig. Zo een converter zet dus ook onnodige druk op je jack aansluiting, dus daarvoor heb je een converter in de vorm van een kabeltje nodig. Ik heb het zelf op deze manier opgelost. Toch hadden ze beter een kleine jack kunnen nemen met een converter naar een grote, omdat die converters een stuk kleiner zijn, en dus een stuk minder druk zetten op een grote poort.

Geluidskwaliteit
Subliem ! in mijn ogen dan, ik ben niet een audofreak, maar ik vind deze koptelefoon erg goed. Ik heb niet zoveel vergelijkingsmateriaal, enkel een logitech usbheadsetje, een philips SBC HP830, sennheiser CX300 en de Logitech Z-2300. De koptelefoon is nog maar 11 uur ingespeeld, maar ik vind hem nu al erg goed klinken, ze klinken beter dan mijn andere koptelefoons of speakers. Geen overdreven bas of te weinig bas, erg heldere midden tonen en hoge tonen. Ik zal ze nog wel wat inspelen, en later misschien nog aanpassingen maken.
In games is het geluid ook erg goed, je hoort heel goed waar iedereen zit en je zit helemaal in het spel.
Je moet ze wel echt inspelen, aan het begin vond ik ze al aardig goed klinken, maar na die 11 uur is het helemaal stukken beter geworden, vooral een stuk voller qua geluid en ook bas.

Comfort
Iets wat heel belangrijk is bij mij. Ze zitten erg goed om je hoofd en je kunt ze zelf op verschillende manieren verzetten. Ze zitten helemaal om je oren heen in plaats van echt op je oren, alle koptelefoons die op je oren zitten vind ik veel minder prettig. ik kan ze uren achtereen ophebben zonder dat het pijn doet of gaat irriteren. Je kunt ze ook heel makkelijk af en op zetten, zelfs om je nek zitten ze erg goed.

Bouwkwaliteit
Tot nu toe nog erg goed, ze zijn aardig flexibel en aardig solide gemaakt, het blijft plastic maar ze voelen erg stevig aan.

Het is een hele goede koptelefoon voor zijn prijs, ze zitten heel erg comfortable en zijn erg goed om vele uren te gamen, muziek te luisteren of films kijken.

Heb jij ook een Sennheiser HD 555 (Grijs)?

Mag ik vragen wat er negatief is aan een 6.3mm jack?
Veel pro-audio spul gebruikt dat; ook de bekende breakoutboxen hebben het vaak.

Dat jij hem aan een pc hangt maakt het een andeel; maar daar is hij dan ook niet echt voor bedoeld.
* Boudewijn heeft er ook een gehad, maar zweert toch bij de HD650.
het feit dat pro-audio spul een nog steeds 6.3mm TRS gebruikt snap ik nog steeds niet... het is dat gitaren nog steeds 6.3mm jack gebruiken anders was deze 'standaard' al lang uitgestorven.

Ik was zelf ook helemaal niet te spreken over het geluid van de HD 555. Heb hem weggedaan en ben voor een 'goedkope' Philips SHP8900 gegaan. De HD 650 is dan wel weer goed maar deze gaat qua prijs helemaal nergens over :)
Ik denk niet echt dat pro audio mensen deze koptelefoon kopen, en daarnaast is een converter voor een kleine jack een stuk kleiner en lichter dan een converter voor groot naar klein.
Ik heb hem ook sinds enkele maanden. Erg tevreden over. Hier i.c.m. Z-5500 en aan een X-Fi geluidskaart.

Het inspelen duurt nog wel langer dan die 11 uur. Ik vond de geluidsverbetering na enkele weken nog steeds merkbaar.

Wat betreft de aansluiting en dat die beter een 3.5mm zou kunnen zijn ben ik het niet met je eens. Deze koptelefoon is duidelijk ontworpen voor een wat beter segment audioapparatuur, dus die 6.3mm jack is dan logisch.
Overigens heb ik die converter niet nodig, de frontbay van m'n Creative X-Fi geluidskaart heeft een 6.3mm aansluiting, dus ik ben juist eindelijk van de converters af ;)

Zitcomfort ben ik ook erg tevreden over. Ik voel na paar uur wel dat het een redelijk zware hoofdtelefoon is, zeker omdat ik hem altijd wat naar achter op m'n hoofd schuif. De oorschelpen zitten dan wel nog prima, i.t.t. andere die ik na een veel kortere tijd af moest zetten.

Geluidskwaliteit is ook zeker goed. Zoals in de review genoemd: niet teveel bass, en ook geen overdreven hoge tonen. Ik vind er een mooie balans in zitten.

Natuurlijk kan het altijd nog weer beter, en het is grotendeels ook net wat je zoekt / wat je eisen zijn. Toch mag je denk ik wel stellen dat dit een voor deze prijsklasse uitstekende hoofdtelefoon is. Ik heb de mijne voor ik geloof 77 euro gekocht een maand of 4 geleden. Geen moment spijt van gehad.

[Reactie gewijzigd door B-Buster op 14 februari 2008 16:43]

hallo b-buster

weet je nog waar je deze koptelefoon hebt gekocht want i kan hem niet vinden onder de 95 euro.

MVG tim
Hoe veel geluid komt er in en eruit? Ik wil hem namelijk kopen, maar ook gaan gebruiken voor mn iPod en ik reis nogal eens met het openbaar vervoer.
Voor gebruik in het OV raad ik de hd555 af... Zoals gezegd moet je een vrij grote verloopstekker (6,3 mm naar 3,5 mm) gebruiken om een iPod en dergelijke te gebruiken. Samen met de standaard 6,3 mm-plug kom je zo op een aansluiting van ettelijke centimeters lang (7-8 cm, zou het moeten meten) met 1 centimeter diameter.

Verder zit je met een lange kabel (circa 3 meter) en gaat het om een open koptelefoon. Je medereizigers zullen het misschien niet op prijs stellen dat je je muziek met hen deelt (je hoeft je iPod echt niet hard te zetten om al geluid te laten doorsijpelen). Maar om nu je vraag te beantwoorden: er komt "voldoende geluid" uit de koptelefoon (eigen ervaring met een iPod Video en iPod Shuffle), je zal er echter nooit zere oren van krijgen.
weet iemand anders waar ik zo'n koptelefoon goedkoper kan kopen??