Denon AH-D1100 Review

Flipside 24 september 2012, laatste update op 24 september 2012, 3.927 views

Denon AH-D1100

Pluspunten

• Zeer goede geluidsweergave
  • Mooie afwerking
  • Opberghoes
  • Stevige kabel en stekker

Minpunten

• Niet opklapbaar
  • Plastic knarst

Features Score: 4
Een paar weken geleden heb ik mezelf getrakteerd op een Denon AH-D1100. Ik hoopte hiermee nog meer van mijn muziek, films en occasioneel een racegame te genieten.
Dat is inderdaad zeer goed mogelijk met deze mooie over-ears. Veel hoofdtelefoons vindt ik lelijk maar niet die van Denon. Daarbij was deze te krijgen voor 99 bij Cool Blue, een stuk onder de aangeraden verkoopprijs en ook minder dan een van de geduchte concurrenten: Bose AE2. Ondertussen is deze Denon niet meer leverbaar.

Het geluid is zeer helder en vol en nooit beperkt in frequentiebereik. De lage tonen zijn lichtjes versterkt maar niet storend. Voor mij heeft dat tot gevolg dat ik het geluid neutraal kan instellen, zonder EQ of andere "enhancements" die het er meestal toch niet beter op maken.

Het draagcomfort is uitstekend. De beugel heeft een zachte mousse-inleg en is met zacht en soepel kunstleder omhuld. Je voelt die nauwelijks op je hooft zitten!
De oorschelpen zijn eveneens bekleed met zachte mousse en kunstleder en sluiten mooi om het oor. De grote schelpen zouden zelfs moeten passen bij mannen met grote oren. Door de druk voel je de schelpen natuurlijk wel zitten, maar niet op een hinderlijk manier. Je kunt ze zonder probleem een uur of 2 op hebben.

De kabel is niet afneembaar. Dit wordt door sommigen als een nadeel aanzien. Wel voelen de kabel en stekker heel solide aan. De kabel heeft een dikke, stevige rubber isolatie en lijkt lang mee te kunnen gaan. De stekker is gold-plated en heeft een lange kabel-overgang. Dat laatste maakt de kans kleiner dat de kabel dicht bij de stekker kapot gaat. Dat is immers de plaats waar hij het meeste te verduren krijgt. De grip op de stekker had beter gekund. Er zijn zeer subtiele ribbeltjes ingebouwd die eigenlijk geen houvast bieden.
Er wordt ook een adapterstekker meegeleverd van 6,3 mm naar 3,5 mm. Deze is ook volledig gold-plated en heeft wel een goede grip.

Toch kan ik ook 2 nadelen melden aan deze koptelefoon. De oorschelpen zijn draaibaar zodat hij platter kan worden opgeborgen. Liever had ik gezien dat deze inklapbaar waren zodat ze in een kleiner tasje passen. Binnenshuis speelt dit geen rol. Het is eerder lastig als je ze in je rugzak of handtas wil meenemen.
Een ander, iets groter nadeel, is dat de plastic constructie knarst als je met je kaken beweegt. Dit verstoort enigszins het luisterplezier. Dit had vermeden kunnen worden met een ander scharnier of met metalen boogjes i.p.v. plastic.

Heb jij ook een Denon AH-D1100?

beetje siliconespray er op en weg geknars ;)
Ik heb gelukkig geen last van het geknars, maar echt een top koptelefoon
"De lage tonen zijn lichtjes versterkt maar niet storend. "

Als ik zo de metingen bekijk dan zijn de lage stonen echt hevig versterkt:

Vergelijk het eens met koptelefoons van Beats:

We zien dat de Denon AH-D1100 zelfs nog wat bassier is dan de koptelefoons van Beats. Het is een echte basszware koptelefoon en wie een neutraal geluid zoekt moet elders kijken.