Samsung SE-208BW Zwart Review

MrDummy 23 september 2012, laatste update op 23 september 2012, 7.935 views

Samsung SE-208BW Zwart

Pluspunten

• DVD Streaming werkt goed
  • Music Player voldoet prima
  • er is ook Audio CD streaming
  • Backup functie is nuttig, kan zelfstandig branden
  • Kan bestanden overzetten naar je tablet zonder laptop tussenkomst
  • Router functie zit erin zodat internet doorgegeven kan worden
  • Samba en FTP werken goed
  • Werkt ook als gewone DVD speler direct op laptop via USB.

Minpunten

• DVD Player weergeeft geen DVD menu, dat is jammer
  • Ongemakken zijn mogelijk tijdens DVD afspelen (zie tekst)
  • Teveel SW mode in DVD Player en Video Player, je hebt sterke tablet voor nodig.
  • Audio CD Player is overbodig
  • File Manager kan niet kopieren naar andere media

Media-foutgevoeligheid Score: 3
Media-compatibiliteit Score: 4
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 3
INTRODUCTIE
Samsung Optical Smarthub, model SE-208BW, bevat een DVD-speler in een slimline behuizing, speciaal ontworpen om films te kunnen streamen naar tablet.

We weten allemaal dat tablet geen mogelijkheid heeft om DVDs direct te kunnen weergeven. Daar is vaak geen USB poort voor of is niet goed ondersteund. Samsung heeft de mogelijkheid gegeven zodat je tablet toch nog meer mogelijkheden krijgt om DVDs te bekijken.

Het blijft niet alleen bij DVDs kijken. Smarthub heeft ook meer in huis. Het beschikt over Samba/FTP server zodat je ook bestanden kan kopieren van USB stick of DVD naar je tablet. Je hoeft geen laptop meesleuren om dit mogelijk te maken. Smarthub is een zelfstandig apparaat en weegt dan ook bijna niks met 430 gram. Klinkt ideaal.
En je kan backups maken omdat DVD speler ook een DVD rewriter is. Dus je kan ook zonder tussenkomst van de laptop even wat op DVD branden! Maar de backup functie kan ook gewoon vanaf je tablet naar USB stick overzetten.

Het apparaat bestaat al sinds februari 2012 en na vele maanden later is het product al ruimschoots te vinden op internet en er zijn meerdere reviews gemaakt. Het is dus geen onbekend product meer.

Ik heb uitgebreide review op deze link staan, maar je mag natuurlijk de review hieronder lezen. Je mist alleen de extra afbeeldingen en meer gedetailleerde informatie om duidelijk te maken. Ik probeer wel zo goed mogelijk samen te vatten zonder foto's.

EERSTE BLIK OP DE VERPAKKING
In de verpakking treffen we aan:
- voedingsadapter
- USB Y-kabel
- CDROM met handleiding, software en drivers
- wat bedrukt papier
- snelhandleiding
- en natuurlijk zelf Smarthub speler.

Onder Smarthub is papierwerk, CDROM en USB kabel te vinden, ernaast alleen maar stroomadapter.
Ik kan lezen op de achterkant van de doos wat het apparaat allemaal kan. De inhoud is simpel en alleen broodnodige spullen aanwezig zodat je aan de slag kan.

EERSTE GEBRUIK
Laten we Smarthub aansluiten. Dat gaat makkelijk met netwerkkabel (van je router) en meegeleverde stroomadapter. Meer is dus niet nodig om Smarthub te laten werken. Netwerkkabel is niet verplicht, het is alleen voor de internet gedeelte.

Het valt al snel op dat booten niet vliegensvlug gaat. De CPU led licht wel vrijwel meteen op, maar het moet nog systeem inladen. Met stopwatch meet ik dat het 1 minuut duurt voordat je echt kan verbinden via WiFi op Smarthub. Niet zo snel, tijd genoeg om koffie te drinken.

In het begin heeft Smarthub standaard instellingen. De instellingen vind je onderaan Smarthub op de sticker met o.a. de password voor de WiFi verbinding. Eenmaal verbonden kun je verder.

Verbonden met Smarthub kan ik de applicatie gratis downloaden en installeren. Hiermee kan ik zien wat het apparaat kan doen: DVD player, Video player, Music player, Audio CD player, backup en file manager.
Via opties heeft het ook FTP en Samba ingebouwd. Daarmee kan je bestanden binnenhalen of kopieren zonder tussenkomst laptop, maar ook zonder Smarthub applicatie.

Om gebruik te maken van de functies in de applicatie moet je wel eerst registeren. Dan is het klaar voor het gebruik.

TEST: DVD Player
Dit is een belangrijke test. Mensen kopen Smarthub vooral vanwege zijn bijzondere feature: DVD streaming / afspelen. Er bestaat namelijk nog geen andere product die het kan, speciaal voor het tablet gebruik.

Ik ga kijken of de DVD PLAYER deel goed doet en aan de verwachtingen voldoet. Omdat Smarthub in Europa wordt verkocht, verwacht ik dat de speler regio 2 zou hebben als eerste instelling. Dat is bijna altijd zo bij elke DVD speler die je in de winkel koopt. Heeft Smarthub dat ook?

Standaard blijkt Smarthub apparaat niet over regio 2 te beschikken, want DVD met Regio 2 of ALL werken niet goed. Via Windows kan ik zien dat het daarna op Regio 2 komt te staan, maar dat blijkt automatisch ingesteld te zijn door Windows. Ik kan daarna nog maar 4 keer veranderen.

Het afspelen van de DVD's gaat goed. Maar er komt geen DVD menu tevoorschijn zoals je gewend bent. De eigen menu met titles, chapters, audio en subtitle komt hiervoor in de plaats. Het werkt gelukkig wel, maar na aantal DVD's afspelen zijn er toch nog ongemakken:
- subtitles zijn bijna overal "negatief" gekleurd, geel rand en zwarte letters. Niet zo goed leesbaar.
- subtiles zijn soms uit de sync en wordt dus soms op verkeerde tijdstip weergegeven tijdens afspelen.
- Titles zijn niet goed ingedeeld; soms zie je 1 groot title terwijl DVD meerdere episodes heeft.
- Title volgorde klopt niet altijd; de eerste title is soms episode 2 of 3.
- Het blijft in SW mode draaien ondanks bekende MPEG2 formaat. Je hebt wel stevige tablet voor nodig.

Het valt dus op dat DVD player op paar fronten te kort schiet. Niet alles gaat goed en dat kan wat vervelend worden. Er moet zeker verbetering komen.
Gelukkig doet het wel goed zoals het bedoeld is: DVD streamen naar het tablet. Zo hoort het.

TEST: Video Player
Terwijl ik de Video Player uitprobeer met de diverse video formaten, valt me al snel op dat op veel videoformaten alleen maar SW mode ingeschakeld wordt, en ik kan niet SW mode even aanpassen naar SW 50% zodat de video toch nog soepel draait. Dat is wel jammer van de Video Player.

Enige wat ik erachter kan komen dat Video player in HW mode gaat is met MP4 bestand, gecodeerd met h264/LC-AAC. Maar met bekende formaten zoals MOV (ook h264) en MKV (vaak h264) wil het niet in HW mode gaan. Ligt het aan het tablet zelf? Nee. De andere speler "MX Player", te downloaden vanaf Google Play, is veel geavanceerder en kan wel in HW mode draaien met deze video formaten.

Het blijkt dus al snel dat Video Player minder geavanceerd is. Er zit niet veel ondersteuning in en kent weinig functies. Ik weet niet hoe het zou gaan met 1080p video in SW mode, maar het zal zeker dikke quadcore nodig hebben wil het nog goed spelen.

De MKV bestand wordt zonder problemen gelezen, maar de ondertiteling ondersteuning is duidelijk beperkt. Uit diverse MKV bestanden zie ik nog geen ondertiteling verschijnen.

Je kan met Video Player ook direct afspelen vanaf het geheugen van het tablet zelf, maar dan is er geen sprake meer van streaming tussen Smarthub en het tablet. Vanwege het beperkte nut van de player zullen velen dit ook niet doen en pakken liever meer een geavanceerder MX Player bij.

En omdat bestanden op USB stick ook gewoon op tablet gekopieerd kan worden via Smarthub Backup functie denk ik dat Video Player weinig gebruikt wordt. Het wordt dan ook meer gezien als aanvulling op Smarthub app om wat te kunnen bekijken.

TEST: Music Player
De volgende functie is de Music Player. Dat is de derde icoon in de Smarthub app.

Wat kan je ermee doen? Alle muziekbestanden, maar ook audio CD's worden ook gelezen en afgespeeld. Dat is opvallend. Dat de muziekbestanden minder zwaar zijn, hoeven we dus niets overzetten op het tablet en deze feature zal dus regelmatig gebruikt worden voor een aantal mensen. Lekker makkelijk om direct af te spelen!

De Music Player is zelf simpel genoeg om muziek af te spelen. Hoewel er geen afbeelding van CD cover getoond wordt bij MP3 (niet getest) wordt er een standaard achtergrond getoond.

De MP3 bestanden worden goed herkend en goed afgespeeld. Je kan - als ze op tablet geheugen staan - zelfs sorteren op album, artiest en genre. En eigen play lijst maken van de muziek die je wilt horen achter elkaar.

De Music Player voldoet prima voor zijn feature. Het is natuurlijk mooi dat audio CD's ook direct gelezen kunnen worden, dat voegt nog wat nuttigs aan de Smarthub! Maar voor MP3 is het natuurlijk ook prima!
Bij Audio CD kun je ook track tijden zien in de lijst.

TEST: Audio CD Player
We hebben nog één muziek player in Smarthub app. Beetje raar eigenlijk. Deze keer zou het speciaal ontworpen zijn voor Audio CD's. Het kan geen MP3 bestanden afspelen. Dat moet met andere feature Music Player, eerder getest hierboven.

Laten we kijken of deze "tweede" muziekspeler goed is.
Bij eerste keer duurt het wel lang voordat alle tracks ingelezen is. De traagheid van inlezen is beetje vreemd als je naar Music Player kijkt. En als het eindelijk ingelezen is, is de lijst heel spartaans en geen tijden vermeld bij elke track.

Ik heb wel grote bedenkingen over de Audio CD Player. We hebben dus twee muziekspelers in Smarthub applicatie. Het gekke is dat Audio CD ook gewoon gelezen wordt in Music Player. De vraag rijst dan ook op welke meerwaarde de feature Audio CD Player precies toevoegt aan Samsung Smarthub applicatie die al meer beperkingen heeft.

Met Spartaanse tracklijst zonder tijden erbij en (te) lang vooraf inladen van de tracks maakt deze feature Audio CD Player duidelijk geen favoriet. Ik ga zelfs eerder voor veel nuttigere Music Player gaan omdat die meer informatie kan tonen en sneller CD inleest. Zonde van de beperkingen en de traagheid. En het is zo dubbelop met twee muziekspelers, dat is gewoon overbodig geworden.

TEST: Backup
We zien onderaan in de app twee Backup functies: "Photo Backup" en "SMART Backup". Wat is eigenlijk het verschil tussen twee features?

Met "Photo Backup" kun je dus alleen backup maken van de afbeeldingen op je tablet of smartphone. We gaan dus maar kijken naar "SMART Backup". Het enige verschil is dat "Photo Backup" een moaziek weergave kan maken van alle plaatjes voor snel overzicht. Bij "SMART Backup" wordt er lijst weergegeven met wat kleinere thumbnails. Bij veel foto's wordt dit lijst dus erg lang.

We gaan "SMART Backup" even uitproberen. Tijdens gebruik kun je in stappen uitvoeren. Eerst kies je voor SOURCE uit 3 opslagmedia's: tablet geheugen, DVD of USB stick/drive. Het kiezen van de bestanden gaat makkelijk, gewoon aanvinken wat je wilt overzetten/backuppen. Daarna wijs je de TARGET aan, ook weer keuze uit 3 opslagmedia's. En dan kan er gekopieerd of gebrand worden. Lekker simpel.

De feature "SMART Backup" is duidelijk genoeg in zijn werking. Het kan zelfstandig DVD branden en dat is een leuke aanvulling van de Smarthub. Je kan alleen niet multi-session doen, oftewel bestanden later achteraan toevoegen. Het gaat in een keer branden en DVD wordt gelijk gesloten. Dat moet je dus vooraf weten wat je gaat backuppen.

Met vele mogelijkheden in backuppen tussen tablet geheugen, USB en DVD kunnen we zeker de feature af en toe gebruiken, omdat het makkelijk gaat. Een nuttige aanvulling voor Smarthub applicatie.

TEST: File Manager
De feature File Manager is bedoeld om even bestanden te bekijken. Op je tablet geheugen, op de USB stick of op de DVD. Hier worden alle bestandsformaten getoond, dus je kan kijken of er fout gegaan is.

Je kan in File Manager bestanden openen door kort erop te tappen. Het enige verschil is dat je niet automatisch naar Video Player of Music Player springt. Dat is wel vreemd. Je krijgt in plaats daarvan een keuze van de spelers buiten Smarthub applicatie, dus standaard of eigen viewer / player die je op je tablet hebt ingestalleerd. Op zich niet verkeerd, er is geen eigen picture viewer, maar met video bestanden gebruikt men niet eens eigen Video Player.

De File Manager heeft vreemde kopieerprobleem. Normaal zou het geen probleem zijn om even 1 bestand te kopieren naar andere opslagmedia. Maar er is geen extra keuze op welke media en dus kun je alleen binnen dezelfde opslagmedia kopieren of verplaatsen. Dat is wel nutteloos. We moeten dus maar Backup feature pakken om écht te kunnen kopieren naar de andere opslagmedia.

Alleen Delete en Rename werken wel naar behoren. Meer zit er dus niet in.

File Manager is dus meer een aanvulling om de bestanden te bekijken, voor kopieren hebben we niks aan omdat je geen andere opslagmedia kan kiezen. Het zal wel per ongeluk vergeten keuze zijn door Samsung programmeurs, denk ik.

TEST: SAMBA / FTP
Om Samba en FTP server van Smarthub te kunnen testen moeten we buiten Smarthub applicatie doen. We nemen voor Samba de applicatie ES File Explorer. Dit is goede bestandsbeheer programma.

ES File Explorer vangt het probleem van File Manager op. Hier kun je alle bestanden bekijken en je kan deze keer wel kopieren naar de andere opslagmedia (alleen geen DVD schrijven natuurlijk). Hiervoor moet je de LAN functie gebruiken om naar Samba server te kunnen gaan. Het werkt goed als een shared drive, te kiezen uit USB_STORAGE of TSST_ODD (DVD speler deel).

Hoe zit het met de FTP server? We kunnen FTP functie van ES File Explorer nemen. Je moet als ipadres 192.168.208.1 invullen en login/password is hetzelfde als bij Samba. Als de login gelukt is, krijg je twee opslagmedia te zien: USB_STORAGE en TSST_ODD. Van hieruit kun je ook bestanden "downloaden" en op je tablet zetten.
Met applicatie AndFTP krijg je wel de FTP verloop te zien met voortgang en snelheid overdracht. De overdracht snelheid blijkt ongeveer 2500-3000 KB/s te zijn over WiFi. Dat is acceptabel.

Helaas kan je niet Samba of FTP benaderen via bedraad netwerk. Het moet allemaal via WiFi gebeuren. Dat kan wel met de laptop met WiFi. Je kan dus niet Smarthub als "NAS server" gebruiken via bedraad netwerk, alleen via WiFi.

CONCLUSIE
Goed, we zijn eindelijk op het einde van de review gekomen. We hebben zoveel bekeken van de Smarthub apparaat. Wat een apparaat.

Het valt al snel op dat het apparaat heel veel functies kent in een compacte behuizing. Ik kan ook niet echt alles zeggen. De belangrijkste functie is ongetwijfeld de DVD streaming functie. Je kan inderdaad via Smarthub applicatie DVDs rechtsreeks bekijken zonder eerste te rippen. Dat is zeker al heel makkelijk. Het is mooie verlengstuk voor je tablet en al mooi als je over grote DVD collectie beschikt. Je hoeft niet laptop pakken hiervoor.

Hoewel, ik merk al snel op dat DVD PLAYER nog vrij spartaans is opgebouwd. Er wordt geen DVD menu getoond, daarvoor in de plaats wordt eigen menu keuze getoond van DVD PLAYER. Hierdoor ontstaan er al snel wat ongemakken omdat geen enkele DVD hetzelfde is opgebouwd. De volgorde van titles kloppen niet altijd. En ondertiteling tekst heeft vaak verkeerde kleur, waardoor het negatief lijkt. Het is dan ook naar mijn mening niet zo verstandig om DVD menu te negeren. Je zal hierdoor zelfs extra dingen op DVD missen, en de episode/chapter volgorde kun je niet meer goed checken. En er zijn soms sync problemen met de ondertiteling waargenomen.

Video Player kan veel formaten afspelen, maar wordt al snel minder nuttig omdat bijna alles in SW mode gaat. Het is duidelijk minder geavanceerder dan bijvoorbeeld populaire MX Player. Ik ga dan ook vanuit dat men via Samba gewoon bestand laat afspelen in een betere videospeler. Door SW mode heb je erg krachtige tablet nodig, wil je bijvoorbeeld 1080p zonder schokken afspelen. Dat kost aardig wat energie.
Maar DVD PLAYER mist ook de echte HW mode, dat is jammer. Alleen zo wordt het speelbaar op minder sterke tablets en smartphones, ook al kun je de beeldresolutie verlagen met SW 50% of SW 25%, maar dan kost wel de beeldscherpte.

De Music Player en Audio CD Player zijn allebei in Smarthub applicatie en werken vrijwel identiek voor Audio CD afspelen, met als verschil dat Music Player veel beter doet dan Audio CD Player. Audio CD Player kan dus zonder problemen weggelaten worden. Ik snap niet waarom Audio CD speler erbij is gedaan. Het heeft geen echte nut meer.

De backup functie helpt prima mee om bestanden mee uit te wisselen op een eenvoudige manier tussen 3 opslagmedias. En omdat Smarthub ook een brander is, werkt het ook nog goed met branden DVD. Uitstekend.

File Manager is vrij zwak gedaan omdat de kopieerfunctie niet goed naar behoren werkt. Het is alleen nuttig om de bestanden even te bekijken.

Samsung heeft goed opgelet om ook router functie in het apparaat te stoppen. Zo blijft internet toch nog bereikbaar terwijl je tussendoor de Smarthub applicatie kan gebruiken.

De mogelijkheden zijn dus groot. Je kan makkelijk bestanden overzetten van je tablet naar de USB stick op Smarthub en omgekeerd. Omdat de Smarthub een zelfstandig apparaat is, is het ook lekker compact en kun je overal meenemen. Hoewel, ik vraag me toch af waarom er geen accu in zit. Dan kun je onderweg DVD's bekijken en snel bestanden overzetten.
Er is kleine warme plek aka "hotspot" te voelen rechtsboven bij de leds. Daar is dus de cpu aanwezig.

Natuurlijk kunnen we Smarthub apparaat aansluiten op de laptop, maar dan is het gewoon DVD speler/brander en daar komen we niet voor. Want de WiFi deel gaat uit en dus werkt de Smarthub functies niet meer. Je kan dus niets meer doen met de tablet.

Er zijn nog wel wat verbeteringen nodig in het applicatie Smarthub, maar het heeft veel potentie om nog beter te worden. Ik hoop dat applicatie verbeterd wordt en er wat firmware upgrades komt met goede verbeteringen.
Verder ben ik zichtbaar tevreden met de Smarthub apparaat.

Heb jij ook een Samsung SE-208BW Zwart?

Dankie.

M.n. gewoon branden en spelen en dat schijnt dus te gaan hopenlijk ook in XP.

En al die andere extraas dat komt t.z.t. wel/niet.
Ja, geen probleem. Twee dingen in 1 behuizing. Via micro-USB is ie gewoon speler/brander (eigenlijk bypass van ingebouwde server) en hoeft geen stroomadapter op. Kan gewoon over USB gevoed worden.

Met stroomadapter alleen werkt WiFi / server deel pas en werkt het dan als zelfstandig speler/brander voor je tablet. Power over USB gaat niet.

Zodra PC met USB verbindt wordt WiFi/server deel uitgeschakeld.
En als je via wifi aansluit aan een win8 pc (nettop zonder dvd)? Hoe werkt dat?
Dat moet ik even nakijken voor je. Kom later op terug.
Heeft nettop geen USB? Want dat is beste advies omdat het direct werkt als gewone externe brander.
Jawel, maar als je dit ding extern ergens kan neerzetten (vooral als music player) is dat wel erg handig.
Alvast bedankt voor je reactie!
Knappe review, zo uitgebreid dat ik het nu helemaal niet meer weet. Dus geen plug and play ?
Op welke punten wil je P&P zien? Op Windows werkt ie gewoon zonder drivers als gewone speler of brander.
Functionaliteit via speler gaat via apps op tablets.
Het is nuttig als je tablet beetje van externe dvd speler wil voorzien, gewoon over wifi.