Altec Lansing Muzx Core MZX206EAM (Zwart) Review

RSpliet 23 september 2012, laatste update op 23 september 2012, 403 views

Altec Lansing Muzx Core MZX206EAM (Zwart)

Pluspunten

• Zuiver geluid
  • Goede weegave lage tonen
  • Telefoonbeantwoord knop en ingebouwde microfoon
  • Goede afsluiting van buitengeluiden
  • Geen hoorbaar lekgeluid
  • Kost geen drol!

Minpunten

• Lawaaiige kabeltjes
  • Moeilijk verkrijgbaar
  • Microfoon moeilijk verstaanbaar in de wind.

Inmiddels ben ik begonnen aan mijn tweede setje Muzx Core, nadat ik de eerste spijtig genoeg kwijt ben geraakt. Het heeft mij een poosje gekost dit setje te vinden, maar uiteindelijk liep ik er tegenaan in een geluidswinkel bij het station van Cambridge. En ik ben blij dat ik dat deed..

Eerste indruk
Dat is natuurlijk een beetje misleidend. Ik heb altijd een hoge pet op gehad van Altec Lansing spullen, al sinds het 2100 speakersetje uit 2003. Echter met goede reden: zeer betaalbaar en heerlijk helder geluid. Zo ook dit setje in-ear dopjes dus. De prijs: 10 pond... da's ¤13.
Voor dat geld krijg je een hip uitziend doosje met zwarte en goude details, plus een venstertje naar de dopjes zelf. Bij openen blijken er ook nog twee paar "opzetdopjes" te zitten: een voor grote, en een voor kleine oren. Op de dopjes zelf zit al medium. In het snoer naar het rechter oor zit een klein afstandsbedieninkje op mondhoogte met daarop een knopje met telefoonvormig pictogram. Hierin zit ook de microfoon verwerkt.
Al met al een compleet pakketje met een chique uitstraling.

Geluidsweergave
Daar doe ik het eerlijk gezegd voor. Mogen ze er nog zo strak uitzien, ze moeten ook klinken. En dit is waar ik waarschijnlijk meteen door de mand val als echte kenner. Ik zal echter wel pogen mijn enthousiasme uit te drukken.
Uit pure verveling was ik namelijk van het weekend binnengelopen bij de lokale Mediamarkt-achtige-UK-winkel. En wat vond ik daar: koptelefoons. De meeste voor mij bekende merken waren daar aanwezig: Sony, Philips, JVC, Sennheiser, Skullcandy en helemaal rechts de hoofdprijs: Beats. Gezien de hypedheid van de producten was ik dus eventjes wezen luisteren naar zo'n setje Beatsschelpen, en even wezen vergelijken met de andere (veel goedkopere) koptelefoons. Mijn vergelijkinsmateriaal: The Mars Volta - Luciforms.
Eerlijk is eerlijk: de Beats set klinkt superieur aan de goedkopere setjes. Met name de lage tonen kwamen (misschien iets té) goed naar voren, zonder dat het echt ten koste ging van hoog. Je kon je wanneer je da wilde echt afzonderen van een aantal instrumenten en je focussen op één deel van de muziek, en dat maakte de ervaring toch wat plezanter dan de schelpen van 60 euro.
Ik durf echter stellig te beweren dat dit setje Altec Lansing oordopjes dichter bij deze geluidskwaliteit komt dan al die schelpen die ik daar heb beluisterd. En nu weer, bij het kijken naar het filmpje van Pinn Panelle (waarin ze een bak dubstep coveren) valt mij gewoon op hoe zuiver de weergave is. Ik heb gewoon het gevoel dat ik het hele spectrum hoor... En ook hier kan ik mijn focus verleggen van instrument naar instrument, wat met name bij de basgitaar met veel setjes een opgave is. En dat dus voor ¤13.

Wat vindt de rest ervan?
Ik heb in de trein nooit opmerkingen gehad over geluid. Nouja... een keer dan, maar dat bleek iemand anders' geluid te zijn. Ze lekken nauwelijks. En voor mij als luisteraar is de omgeving ook weg.
Naar minpuntje is de materiaalkeuze van de bekabeling. Je kan het duidelijk horen wanneer de kabel beweegt, en dat maakt dit setje niet zo geschikt voor (hard-)lopen of fietsen.
De microfoon kent een vergelijkbaar euvel. Wanneer het stil is en ik stil zit ben ik prima te verstaan. De microfoon is zelfs vrij goed te noemen volgens anderen. Echter is bij een zuchtje wind niks meer over van het geluid. Dit maakt dat de bouwkwaliteit in mijn ogen "slechts" voldoende is: ze zijn solide en zo zien ze er uit, maar mogelijk wel een verkeerde materiaalkeuze voor outdoor.

Mits indoor (of in-train) gebruik is dit een absolute aanrader. Strakke vormgeving, geweldig geluid zonder de omgeving ermee te storen. Instrumenten zijn goed te onderscheiden, wat voor mij echt een dimensie extra geeft aan muziek. En voor het geld hoef je 't niet te laten, ook de ¤30 die Amazon vraagt is het dubbel en dik waard.

Heb jij ook een Altec Lansing Muzx Core MZX206EAM (Zwart)?