be quiet! Dark Rock Pro 2 Review

pnverheij 23 september 2012, laatste update op 24 september 2012, 1.628 views

be quiet! Dark Rock Pro 2

Pluspunten

• Zeer stil
  • Prima koeling (al heb ik nog geen tests kunnen uitvoeren)
  • Vele meegeleverde brackets en coolingpaste
  • Visueel meesterwerkje (mede door materiaalgebruik en kleur)

Minpunten

• Zelf op te brengen coolingpaste
  • Door de omvang valt deze over de geheugenmodulen heen, dus eventueel.verwisselen ervan kan lastig zijn. Ook mogen de heatsinks niet (te) hoog zijn.
  • Behuizing van pc moet ruim zijn (nu geplaatst in een CM Storm Trooper).

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Aankoop overwegingen
Voor mijn nieuw te bouwen pc (inmiddels klaar en 2 dagen draaiend) was ik zoekende naar een waardige opvolger van de Scythe Mugen 2 die onderdeel uit maakte van mijn vorige pc. Ondanks dat de Gelid Tranquilo Rev.2 in vele reviews en hardware guides genoemd wordt als opvolger, ben ik toch voor de Be Quiet! Dark Rock Pro 2 gegaan.

Mijn redenen? Ik was opzoek naar een cpu cooler die allereerst heel stil is (en dan niet alleen op lage RPM), een cpu overklok eenvoudig aan kan (op dit moment nog niet uitgevoerd op mijn nieuwe i7 3770K) en looks van de cooler zelf. De prijs vond ik minder belangrijik, ik geef liever iets meer uit aan een goede onderdelen dan er op korte termijn spijt van hebben en te moeten vervangen. Ook heb ik van een goede vriend (en net als ik mede community leider van CKS http://www.cks-gaming.co.uk) gehoord dat hij erg tevreden over de cooler was en nog steeds is.

Uitpakken/eerste indruk
Het eerste wat me opviel bij in ontvangst name was dat de verpakking nog groter was dan dan die van de Scythe Mugen. Ook uitgepakt bleek de Be Quiet! Dark Rock Pro 2 een slagje groter te zijn, niet veel hoger maar wel wat breder doordat de cooler eigenlijk bestaat uit 2 kleinere coolers en dus ook 2 120mm ventilatoren heeft. Wees er dus zeker van dat de behuizing voldoende ruimte heeft en wat ook erg belangrijk is om te weten is dat de cooler grotendeels over de geheugenbankjes komt en je dus het liefst low profile heatsinks op je geheugenbankjes hebt zitten. Visueel is het echt een meesterwerkje, het metaal is matzwart gespoten en de randen van de ventilateren hebben een rubber coating. Geweldig mooi!

Monteren
Het monteren vergde helaas wel wat moeite, maar dit kwam mede doordat ik de handleiding niet goed gelezen. Het bleek dat ik mijn zojuist gemonteerde moederbord (Asus P8Z77-V Deluxe) weer uit mijn behuizing moest halen om een backplate te monteren die nodig is om de cooler vast te kunnen zetten en uiteraard extra koeling te geven aan de cpu. Ook bleek dat ik handmatig de met de cooler meegeleverde (!) coolingpaste moest opbrengen, iets wat bij een aantal eerdere coolers reeds op de voet van de cooler was aangebracht (dat laatste heeft ook mijn voorkeur).

Er zaten daarnaast nog een aantal brackets bij om de cooler op de gewenste cpu socket te plaatsen. Die was een kwestie van vastschroeven en de cooler vervolgens plaatsen. Deze laatste stap ging vrij eenvoudig. Bedenk echter wel dat je eerst de geheugenmodulen plaats en daarna de cooler. Ook is het belangrijk dat het moederbord nog niet in de kast gemonteerd is, aangezien je de cooler na het plaatsen op de socket nog vast moet draaien door de reeds geplaatste schroefjes van de backplate aan te draaien.

Mening
Zoals gezegd heb ik mijn nieuwe pc pas 2 dagen draaien en nog weinig ervaring op kunnen doen met de cooler, maar hij doet zijn merknaam eer aan en is bijzonder stil te noemen. Ik ben in ieder geval erg blij met mijn keuze en hoop dat jullie iets aan deze review hebben.

Edit
Algemene beoordeling aangepast naar 4 sterren.

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock Pro 2?

Ik heb er zelf ook 1, kost wat, heb je ook wat. mooie review wacht nog op de verdere benodigde informatie, voor nu 2 sterren, zodra alles er is 3/4. :)

Edit:

Erg netjes en simpel, mooi overzichtelijk, duidelijke kopjes.
Wat mij betreft dikke 4 sterren

[Reactie gewijzigd door Nickvdd op 23 september 2012 20:35]

Bedankt. Blijft altijd lastig om een goede review te maken en zal ook nu vast niet volledig genoeg zijn voor een ieder. ;) Ik was de review begonnen op mijn iPad en die heeft blijkbaar niet alle ingevulde gegevens doorgegeven tijdens het opslaan. Heb mijn review zojuist iets aangevuld.
Ik raad aan om voortaan bij je volgende reviews dikgedrukte kopjes te gebruiken, puur voor het overzicht, en het leest wat fijner ;) :D

Betreft het zelf moeten aanbrengen van koelpasta: dit is zo bij de meeste koelers, dus wen er maar aan haha :)

[Reactie gewijzigd door Axon op 23 september 2012 18:00]

Bedankt voor je tips, heb meteen even kopjes gemaakt. Eerste review, zal vast nog wel iets vergeten zijn.

Ik neem zomaar aan dat het zelf moeten aanbrengen van de coolingpaste niet uniek is voor deze cooler, maar ben het nog niet eerder tegengekomen. Heb blijkbaar mazzel gehad tot nu toe. ;)
er zit een 120mm en een 135mm fan op, niet 2x 120.
de reden dat er geen thermal pad(is niet hetzelfde als de thermal paste die je erbij krijgt) onder zit is omdat dit een koeler gericht is naar de enthousiasts, en die mijden thermal pads als kiespijn(ze werken een stuk slechter dan de paste)