Philips Wake-up Light (HF3470) Review

Opinion 22 september 2012, laatste update op 22 september 2012, 4.281 views

Philips Wake-up Light (HF3470)

Pluspunten

• Wakker worden met een gesimuleerde zonsopgang
  • Prettig licht
  • Als leeslamp te gebruiken
  • Voldoende instellingsmogelijkheden

Minpunten

• Relatief duur voor een wekker
  • Duur van het snoozen is niet in te stellen

Kwaliteit Score: 4
Intro
Ten tijde van dit schrijven is de zomer ten einde gekomen en zijn de dagen korter geworden. Dit betekent dat het weer donker is wanneer ik op moet staan (06:00 - 06:30 uur). Ik merk dat ik hierdoor aanzienlijk meer moeite heb om wakker te worden en mijn bed uit te komen. Maar als ik Philips mag geloven hebben zij de oplossing voor mij! Met de Philips Wake-up Light (type HF3470) zou ik op een natuurlijke manier wakker moeten kunnen worden. Als ik de doos mag geloven geeft 80% van de 477 ondervraagden (NL/FR) dat het een aangenamere manier is om wakker te worden. Ik was benieuwd of dit ook voor mij een verschil zou kunnen maken dus ben overgegaan tot aankoop.

Wat doet de Wake-up Light?
Wat is er nou lekkerder wakker worden dan de zonnestralen en fluitende vogeltjes die je wekken? Dat moeten de makers van Philips hebben gedacht. Het idee is dat je je wekker instelt en een half uur voordat de wekker afgaat, begint de lamp langzaam op te bouwen qua felheid. Dit moet een natuurlijke zonsopgang simuleren lijkt mij.
Tegen de tijd dat je moet opstaan is hij op de uiteindelijke -door jou van tevoren ingestelde- felheid en begint het wekgeluid. Ook dit bouwt zich op, om na 90 seconden het uiteindelijk -ook door jou van tevoren ingestelde- geluidsniveau te bereiken. Een behoorlijk contract vergeleken met een normale wekker, waarbij het plotseling een geluid maakt en de slaapkamer nog donker is dus.

Specificaties
Technische specificaties
Power: 85 W
Voltage: 230 V
Frequentie: 50 Hz
Isolatie: Klasse II (dubbel ge´soleerd)
Levensduur van lampen: naar verwachting meer dan 4000 uur
Type lampen: Philips halogeenlamp 100W, 12 V, GY6.35
Snoerlengte: 200 cm

Gewicht en afmetingen
Afmetingen van het product: 25,2 (hoogte) x 17,0 (diameter) cm
Gewicht van het product: 1,45 kg
Afmetingen doos (b x h x d): 19,5 x 30 x 19 cm (b x h x d)
Gewicht doos: 1,7 kg

De verpakking
Op de doos staan plaatjes van de lamp en uitleg over de werking en enkele beloften die Philips maakt. De lamp zelf wordt beschermd door karton aan de boven- en onderkant. De lamp wordt hierdoor voldoende beschermd.

Het uiterlijk
De lamp heeft een cilindervormig uiterlijk, waarbij de bovenkant smaller is dan de onderkant. Aan de voorkant is de display met bijbehorende bedieningsknoppen (hierover later meer). Aan de zijkant is de bediening voor de felheid van het licht, evenals een knop voor de aan/uit bediening. Iets daaronder is de bediening voor het volume, waar ook een knop de aan/uit stand regelt.

De bediening
Zoals gezegd is aan de voorkant de display met bijbehorende bedieningsknoppen.
De knoppen spreken redelijk voor zich en de bediening is dan ook redelijk intu´tief te noemen. Met de knoppen is de tijd in te stellen, de tijd voor het alarm, de toon voor het alarm en de helderheid van de display. Dit laatste vind ik persoonlijk erg fijn, omdat ik niet wil dat de display te fel staat. Deze is dan ook dusdanig laag in te stellen dat het 's nachts niet storend is.
Aan de zijkant is de lamp aan en uit te doen, zodat deze ook als nachtlamp gebruikt kan worden. De instellingen qua felheid worden overgenomen voor de uiteindelijke felheid bij het wekken. Hetzelfde geldt voor de volumeknop, waarmee de radio gebruikt kan worden en het volume ingesteld.
Het hendeltje geeft aan of het alarm aan of uit staat en kan als snooze-knop gebruikt worden. Met de snooze-knop wordt het weksignaal 9 minuten uitgesteld. Let op: de duur van het snoozen is niet aan te passen! Het licht blijft tijdens het snoozen aan.

Mijn ervaring
Ik ben tot nu toe 3 keer gewekt door de nieuwe wekker. Ik heb het idee dat ik inderdaad lekkerder wakker wordt. Het geleidelijk toenemen van het licht draagt hier zeker aan bij, hoewel het geluid volgens mij altijd vervelend zal blijven. Het licht is warm geel en niet storend aan de ogen. Ik zal de komende tijd ook nog experimenteren met de instellingen qua felheid en volume.

Voorlopige conclusie
Verwacht geen wonderen van de wekker: het blijft vervelend om vroeg op te moeten. Wel is mijn voorlopige conclusie dat deze wekker het opstaan enigszins veraangenaamt. Met name de gesimuleerde zonsopgang is fijn en de kleur van het licht. Ik vind dat de lamp voldoende instellingsmogelijkheden heeft en er niet al te lelijk uitziet. De komende tijd zal leren wat de definitieve conclusie wordt.

Heb jij ook een Philips Wake-up Light (HF3470)?

Kan je iets zeggen over het energie gebruik? Hoeveel watt wordt er bijv. gebruik tijdens een normale 'wekronde'? Hoeveel watt gebruikt de lamp in zijn verschillende gedimde standen?
De lamp is een 100W halogeen lamp (meteen specificaties toegevoegd aan review), maar het apparaat zelf zal meer stroom verbruiken. Ik zal mijn meetapparaat gebruiken om het energieverbruik van het gehele apparaat te checken, even geduld :)
Waar ik hem voor zou gebruiken is alleen het licht. Is dus ook in te stellen dat er geen geluid gespeeld wordt? Ik heb nl zelf een wekkergeluid op mn telefoon welke ik heel relaxed vind (hoef geen radio in de ochtend).
Ja, het is mogelijk om het geluid volledig uit te doen, zodat je alleen het effect van het licht hebt

[Reactie gewijzigd door Opinion op 24 september 2012 22:07]

Faber89 heb je op deze wekker ook de instelling dat de lamp na 30 minuten uit gaat?
Je kunt naar mijn beste weten niet instellen dat de lamp na 30 minuten automatisch weer uit gaat. Persoonlijk vind ik het alleen maar prettig dat het licht aan blijft, omdat ik dan beter uit bed kan komen. Het is tenslotte ook geen vervelend licht. Je kunt uiteraard wel het licht met 1 druk op de knop uitzetten. Of was dit niet wat je bedoelde?
Ik heb nu een oudere versie van deze wake up light. Als ik ga lezen stel ik een timer in dat het licht uit gaat na 30 minuten.Zodat wanneer ik in slaap val ik niet om 3 uur 's nachts wakker wordt omdat het licht nog aan staat.

Trouwens bedankt voor je snelle reactie

[Reactie gewijzigd door AmmoRunner1 op 17 oktober 2012 21:22]

Ik heb zojuist nog even de handleiding er op nageslagen: er is inderdaad geen mogelijkheid om een timer in te stellen.
(Overigens stopt het weksignaal automatisch na 90 minuten)
Oke dankjewel dan ga ik voor de hf3471 die de mogelijkheid wel heeft.