Corsair Vengeance K60 (UK English) Review

zoepersooi 20 september 2012, laatste update op 20 september 2012, 1.123 views

Corsair Vengeance K60 (UK English)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Rode "gaming' toetsen
  • Geen lichtshow

Minpunten

• Geen lichtshow
  • 1 USB poort

Sinds ik de corsair k60/90 heb gezien wilde ik er een hebben.
En toen gebeurde het fantastische mijn Razer Lycosa was voor de 2de keer stuk gegaan, terug gebracht naar de Saturn en van dat geld iets anders gekocht.
Ik heb toen meteen de Corsair K60 besteld (verderop in de review waarom ik voor de k60 ben gegaan en niet voor de k90).
En toen kwam het toetsenbord binnen

De verpakking

Het toetsenbord komt in en vrolijk gekleurde doos, en dat was het eerste onderdeel waar niet op bespaard werd.

Op de achterkant van de doos is nog wat informatie te vinden.
Aan dat soort informatie besteed ik niet veel tijd want ik lees het toch nooit

De binnendoos is gemaakt van een heel stevig zwart kartonachtig plastic(is geen plastic maar heeft wel die stevigheid)

Links is de voorkant van de binnendoos Rechts is de achterkant

Uiterlijk/afwerking van het toetsenbord zelf

Het toetsenbord weegt behoorlijk zwaar namelijk 1750 Gr. Dat gewicht is niet vreemd want ieder mechanisch toetsenbord weegt ongeveer zoveel.

Als je het toetsenbord voor het eerste ziet geeft het een echt WauW effect, dat komt omdat je als eerste de zwarte toetsen op een zilveren aluminium plaatvan 2mm dik ziet liggen .
Er zitten geen toeters en bellen aan, de benodigde knoppen zitten erop en dat is voldoende:
Windows lock toets, volume aan/uit, stop,back,pause/play,forward, en het volumeregel wieltje.
het voordeel van een breed volume wieltje is dat je makkelijk je volume aan kan passen zonder ernaar te hoefen zoeken.

Een plaatje van de knoppen en zijkant

De kabel is goed gesleevd maar nog steeds lekker soepel.
Het voordeel van de USB poort die ook aan de acherkant zit is dat je muis of headset er makkelijk in kan.
Ikzelf heb mijn muis hierin (R.A.T 7) en de kabel heb ik onder het toetsenbord verstopt, dat scheel weer kabels die over je bureau slingeren.

Typ ervaring

Het ypen gaat een stuk fijner en sneller dan op de Razer Lycosa(rubber dome toetsen)
Er zijn verschillende mechanische switches zie ook het
De K60 maakt gebruik van Cherry MX RED switches

Type: Lineaire switch
Tactische feedback: Nee
Clicky: Nee
Actuatiekracht: 45g (55g piekkracht)
Toetsbewegingsbaan: 2mm tot actuatie, 4mm tot bodem.

Red switches zijn kort gezegd black switches die lichter typen. Juist die kracht doet het hem bij de black switches en beter bruikbaar is sommige situaties dan bijvoorbeeld browns. Daarnaast zijn reds vaak ook duurder omdat ze moeilijker verkrijgbaar zijn dan de andere switches.

+ geschikt voor continu indrukken toetsen, ideaal voor shooters ed.
+ licht, 45 gram actuation en maar 55 gram voor bottom
+/- actuatie niet gelijk aan reset (reset ligt iets eerder dan actuatie)
- minder comfortabel
- geen voelbare en hoorbare klik

Dit is rechtsreeks over genomen uit Het grote mechanische toetsenboorden topic op GoT

Bij de K60 worden de WASD en de 1-6 toetsen ook meegeleverd in een speciale rode "gamers" uitvoering
Op de rode is een structuur aangebracht die het eraf glijden van je vingers tegen moet gaan tijdens het gamen.

Hier op deze serie foto's is duidelijk het verschil te zien met de normale toetsen

Hier zie je dat de toetsen gewoon recht zijn

Dit zijn de rode toetsen en hier zie je dat je vingers er als het ware invallen

Hier mogen de roode nog even gezellig op een rijtje zitten

Dit toetsenbord vind ik gewoon top.
Het typt fijn en snel, is goed geschikt voor gaming maar ook voor lange stukken typen.
Na dit toetsenbord wil je ook nooit meer zonder polssteun zeker niet als je lange game sessie's hebt.

De keuze's

Je kan een keuze maken tussen niet mechanisch of wel mechanisch, we kiezen nu even voor mechanisch.
Dan hebben we nu de keuze welk merk, De meest bekende zijn Razer Steelseries en Corsair
Ik heb gekozen voor de Corsair, dan houden we nu nog de keuze tussen de K60 of de K90 over.

Als je graag een toetsenbord wil met allerlei toeters en bellen moet je de K90 nemen, deze heeft verlichting en G toetsen maar is ook duurder.
Heb je geen lampjes nodig en geen G toetsen zou ik gewoon voor de K60 gaan.

Updates

Hier laat ik nog even extra ruimte voor eventuele updates naar aanleiding van jullie reacties en/of vragen.

Heb jij ook een Corsair Vengeance K60 (UK English)?

Misschien handig om te vermelden dat het om USB-Passthrough gaat en niet om een interne usb-hub.
Is handiger voor de mensen die wat snellere/highpowered dingen aan hun toetsenbord willen hangen.
Je foto's doen het niet meer, misschien beter even verwijderen? Maakt het wat leesbaarder.
bedankt voor het vermelden alleen ben ik deze foto's helaas kwijt. het spijt mij :|