Marshall Headphones Major (Zwart) Review

B1tchwax 19 september 2012, laatste update op 13 maart 2014, 26.676 views

Marshall Headphones Major (Zwart)

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit
  • Goede geluidsisolatie
  • Bass en luisterplezier
  • Ingebouwde microfoon en afstandsbediening
  • Oorschelpen inklapbaar voor vervoer
  • Ontwerp
  • Spelen luid!

Minpunten

• Snoer niet los vervangbaar
  • Sluiten strak aan op je hoofd (draagcomfort)
  • Kunstleren kussens kunnen warm worden
  • Voor dit bedrag kun je beter klinkende hoofdtelefoons vinden (zie review)

De afgelopen jaren heb ik het heel hard geprobeerd... maar in-ear headphones en ik zijn geen gelukkig huwelijk!

Ik hecht veel waarde aan geluidsisolatie en een microfoon/afstandsbediening, een combinatie die je voorheen alleen bij in-ear headphones tegen kwam. Bij draadbreuk of verliezen van oordopjes ben ik door dit argument toch altijd weer terug gegaan naar in-ear headpones. Mijn meeste gebruikte bron van muziek is mijn telefoon (Samsung Omnia 7), welke notoir lastig is met ingebouwde microfoons en afstandbedieningen. Het vooraf testen van oordopjes is vaak niet mogelijk, dus ik kwam ik 9 van de 10 keer thuis met halfwerkende afstandsbedieningen en niet werkende microfoons.

Toen ik deze koptelefoon bij de RAF kon testen met mijn eigen telefoon en zowel de afstandsbediening als de microfoon vlekkeloos werkten was ik al met één been in het huwelijksbootje met de Marshall Major gestapt.

In de doos

De Marshall Majors worden in een vrij minimalistische kartonnen verpakking geleverd. Voor hen onder onder ons die dat belangrijk vinden is deze volledig van recyclebaar materiaal gemaakt.

In de verpakking zitten naast de koptelefoon ook een 3,5mm naar 6,3mm converter, een stereo plug adapter (kom ik zo op terug) en een boekje met weinig nuttige informatie. De koptelefoon heeft een ingebouwde microfoon en afstandsbediening, waardoor sommige oudere audio apparaten ruis kunnen geven. De adapter, die lijkt op een mini verlengkabel, kan gebruikt worden in het geval van ruis. Helaas (of gelukkig) heb ik dit soort vintage audio spul liggen om te testen.

Uiterlijk, bouwkwaliteit en afwerking

De Marshall Major koptelefoon heeft een simpel en retro uiterlijk meegekregen. De buitenkant van de hoofdband en oorschelpen zijn bedekt met hetzelfde vinyl dat ze ook gebruiken voor hun versterkers. De binnenkant van de hoofdband en oorkussens zijn gemaakt van zacht kunstleer. Op de oorschelpen staat in grote witte letters het Marshall logo en aan de binnenkant van de hoofdband in gouden letters de handtekening van Jim Marshall.

De oorschelpen zijn verbonden aan de hoofdband met een plastic scharnier, die er voor zorgt dat je de oorschelpen naar binnen kunt opklappen. Hierdoor is het vervoeren van de koptelefoon gemakkelijker. Met een metalen clip is het mogelijk de oorschelpen langer/korter te maken om hem zo af te stemmen op het formaat van je hoofd.

De looks en stevigheid van de Marshalls is een sterk punt. Vanaf de eerste keer dat je ze oppakt voel je dat er op deze gemaakt zijn om een tegen een stootje te kunnen.

Het snoer is ongeveer 1,3 meter lang, met een klein stuk "telefoon snoer" dat flexibel meeveert als er tijdelijk iets meer lengte nodig is. Een leuk detail is dat de 3,5mm jack is voorzien van een soort springveer die zorgt dat het snoer in de juiste richting wordt geleid. In theorie moet dit de kans op draadbreuk verminderen. Minpuntje is dat het snoer niet te vervangen is en vast zit aan de koptelefoon. Dit komt de duurzaamheid niet geheel ten goede..

Draag je deze koptelefoon op straat dan zie je er wel iets uit als een hipster. Grappig is dat ik in de eerste paar dagen dat ik ze had van veel vrienden en collega's een opmerking heb gehad over de koptelefoon. Gelukkig vaak positief!

Gebruikerservaring

Op de afstandsbediening zit slechts één knop waarmee de muziek bediend kan worden: pauzeren, track vooruit en track achteruit. Ook neem je met dezelfde knop een gesprek aan. Ik heb hier weinig op of aanmerkingen op, behalve dat ik heel blij ben dat deze ook werkt op mijn Windows Phone 7 toestel.

De koptelefoon klemt vrij stevig af en heeft enige tijd nodig om iets wijder te worden. Vooral de eerste paar dagen is het door het stevige klemmen lastig om heel lange luistersessies te hebben. Ik merkte zelf dat ik een paar uur prima volhoud, maar dit zou niet mijn eerste keuze zijn om hele dagen te dragen. Ook worden de kunstleren oorkussens wat warm, wat voor mij geen probleem was. Mocht je vaak in warme situaties terecht komen of ze willen gebruiken om te sporten is het iets om rekening mee te houden.

Omdat hij zo stevig afklemt betekend het ook dat de geluidsisolatie werkelijk uitstekend is. Er komt weinig omgevingsgeluid binnen en, wellicht net zo belangrijk, horen mensen in je omgeving weinig van jouw geluid. Deze eigenschap maken deze koptelefoon uitstekend voor het gebruik tijdens een trein/vliegtuig reis of gebruik op de werkvloer.

Geluidsweergave

Niet geheel onbelangrijk is de geluidsweergave van de hoofdtelefoon, tevens ook het meest subjectieve onderdeel van deze review. Als bron gebruik ik mijn telefoon, zoals eerder genoemd een Samsung Omnia 7. Als bron gebruik ik tracks op de Windows Phone 7 versie van Spotify die ik op high quality afspeel. Is dit audiofiel verantwoord? Nee, maar audiofielen zijn denk ik ook niet de doelgroep van deze hoofdtelefoon.

Dit is de redelijk willekeurig selectie aan muziek die ik gebruik om te testen
  • Dirty Projectors - About to die (indie pop)
  • Andrew Bird - Effigy (indie pop)
  • Hyetal - Phoenix (electonica)
  • The Strokes - Hard to Explain (indie rock/garage)
  • Oliver Nelson - Cascades(Jazz)
Daarnaast heb ik nog een twee koptelefoons liggen die ik als referentie zal gebruiken, namelijk de Grado SR80 en de AKG K-172HD.

Er zijn een aantal dingen die direct opvallen als je de Marshalls gaat vergelijken met de andere headphones in mijn lijstje. Allereerst het volume: deze is veel hoger dan de rest! Ze spelen op 50 procent van het volume nog harder dan de AKG K-172HDs op 100 procent van het volume. Daarnaast hebben alle on-ear modellen een ander (ik zou zeggen prettiger) stereo beeld. Er lijkt meer afstand te zitten in de instrumenten en de plaatsing in de stereo.

De Marshalls hebben een prettige en diepe bass, zonder dat ze heel erg overdreven klinken. De details die terug te horen zijn in de middens en hoogs (vooral bij instrumenten) zijn aanwezig, maar een stuk minder dan bij bijvoorbeeld de Grado SR80 het geval is.

Bij een luistersessie met de Marshalls lijken de genres electronica en rock beste uit de verf te komen. De bassen lopen lekker en het speelplezier spat er vanaf. Ook de indie-pop speelt hij prima af, ook al doet een Grado SR80 meer met het midden en detailering. Er wordt eigenlijk alleen bij Jazz een gat geslagen tussen de Marshalls en de duurdere SR80s. Detail van het laag, verschil in het midden, schellere hoogs en een minder stereobeeld laten zien dat de Marshalls niet gemaakt zijn voor de audiofiel en qua geluid toch echt een stapje minder zijn dan de Grados.

Het vergelijken met een koptelefoon die een heel andere markt bedient is misschien een beetje oneerlijk en gemeen. De Grado's zijn 70 euro duurder, veel groter, hebben geen ingebouwde microfoon, zien er minder aantrekkelijk uit en lekken zoveel geluid dat je ze als compacte speakers kunt gebruiken. Het vergelijk met de AKG K-172HD is lastiger, omdat dit een studio monitor is die eigelijk net niet lekker aangestuurd kan worden door de gebruikte bron. In vergelijking met de Marshall mist deze koptelefoon speelplezier en bass, maar zet hier een betere detailweergave tegenover.

Dit is precies waarom ik denk dat deze Marshalls wel degelijk een sweet spot hebben gevonden. Geweldige looks, geluidskwaliteit die bovengemiddeld goed is, uitstekende bouwkwaliteit, goede geluidsisolatie en ingebouwde microfoon en afstandsbediening. Als je dit afweegt tegen de prijs van 100 euro, dan denk ik dat je de bijna perfecte on-ear koptelefoon te pakken hebt voor gebruik onderweg met een mobiele telefoon.

Zoek je de best klinkende hoofdtelefoon voor rond de 100 euro, dan zou ik doorkijken naar bijvoorbeeld de Grado SR-60. Hecht je net als ik waarde aan gebruik onderweg en ben je bereid een klein offer te brengen op gebied van geluidskwaliteit, dan is dit een heel aantrekkelijke keuze. Met deze voetnoot en de kleine kritiekpunten in deze review kom ik onder de streep nog steeds volledig positief uit. Een aanrader!

Update Maart 2014:
Ik zie diverse klachten over de fragiele hoofdtelefoon aansluiting. Ook bij mij kwam de kabel rond het spiraal bloot te liggen na enkele maanden gebruik. Uiteindelijk na een vliegtuidvlucht één van de earpads verloren, waardoor hij nu al enige tijd ongebruikt in een la ligt. Mijn verwachting is dat ik anders ook binnen afzienbare tijd last zou hebben van draadbreuk.

Ik heb de bouwkwaliteit en overall rating om deze reden omlaag bijgesteld.

Heb jij ook een Marshall Headphones Major (Zwart)?

Man wat was ik blij toen ik via Wehkamp mijn Marshall Headphone binnen kreeg
Super mooi ding, strak geluid

Na 2 dagen toen ik ging zitten in de trein brak de plug af in mijn telefoon. het draad dat gebruikt wordt is een soort textiel ipv het gebruikelijke koperdraadje. Wehkamp gebeld die gaat er niks aan doen. En ik kan niemand vinden die weet hoe dit gerepareerd moet worden.
Bedankt voor de tip (ik ben een professioneel koptelefoon sloper)! Ik zal mobiel niet in mijn achterzak doen.
Hmm, na lezen hiervan toch maar een verlengkabeltje besteld, dat zou het risico wat verminderen en als ik dan ergens achter blijf hangen, dan laat hopelijk eerst deze stekker los:

Leuke review. 4 sterren van mij.

Goed dat je wat vergelijkingsmateriaal hebt. Ik heb deze een tijdje terug beluisterd en was lang niet zo enthousiast als jij. Het design was goed, deed me echt denken aan de Marshall stacks die je bij concerten op het podium ziet staan. Bouwkwaliteit was ook okay maar ik miste veel mid en treble detail in het geluid en de bass werd erg snel wollig.

Je hebt gelijk als je zegt dat je ze niet met een Grado moet vergelijken maar als je er een Sennheiser HD25-1 II naast legt, die maar 25 euro duurder en ook een portable, on-ear hoofdtelefoon is, klinkt de Marshall toch opeens een stuk minder voor de vraagprijs. De HD25-1 II heeft dan weer geen mic.

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 19 september 2012 11:46]

Dank voor de aardige woorden!

De door jou genoemde HD25-1 II staat op de pricewatch voor 149 euro. De Marshalls heb ik voor 100 euro gekocht in een hifi zaak (deze zal online vast wel ergens goedkoper worden aangeboden), best een fors verschil in prijs.

Ik denk dat je precies mijn punt juist onderstreept met deze reactie. Zijn er beter klinkende koptelefoons te vinden in deze prijsrange of vlak daar boven? Ja zeker. Als je naast geluidskwaliteit ook factoren als looks, portabiliteit, aanwezigheid van microfoon/afstandsbediening meerekent dan is de Marshall Major een uitstekende keuze; 4 sterren dus.

[Reactie gewijzigd door B1tchwax op 19 september 2012 15:50]

De Tweakers pricewatch is niet de beste plek om prijzen van hoofdtelefoons te vergelijken. Ze zijn vaak goedkoper bij muziekwinkels als Feedback, Thomann etc. Heb je de Philips Uptown al eens bekeken? Ook een contender. :)

Had je deze al gezien? http://www.marshallheadphones.com/product/major-pitch-black

Update van de Major met denim looks. :)
Enorm slecht van de wehkamp, ik zat zelf ook naar dit model te kijken, mooie vintage look, maar las in andere reviews ook al dat de jack plug vrij fragiel is.. hmmm.
Mijne is de rechter rotatie klip gebroken de 2 schroeven braken af na het inklappen. Ik vroeg me af of je jouwe nog had liggen
Ik ben niet lang geleden verhuisd en heb de Marshall een enkeltje prullenbak gegeven. De earpads waren niet los te verkrijgen en ze lagen al een tijd stof te happen na het verlies van een earpad.

Dit maakt deze koptelefoon een vreemde propositie. Aan de ene kant is de duurzaamheid me vies tegengevallen. Ze zijn simpelweg niet echt heel duurzaam. Aan de andere kant zijn ze voor ronde de 50 euro op te pikken.

Mijn nieuwe on-the-go koptelefoon is de V-MODA Crossfade LP, die ik voor weinig bij de Amazon heb gekocht. Deze is echt gebouwd als een tank en heeft een vervangbare kabel. Het is eigenlijk alles wat ik had gehoopt dat deze koptelefoon zou zijn. Daarnaast heb ik mijn koptelefoon collectie ook uitgebreid met een Beyerdynamic DT 770 PRO, die ik vooral bij de PC gebruik.