CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) Review

Palmachius 18 september 2012, laatste update op 18 september 2012, 2.110 views

CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)

Pluspunten

• Erg nette afwerking
  • Zeer stevig
  • Verschillende verlichtingsmogelijkheden
  • Key rollover en pollingrate in te stellen
  • Aanwezigheid mediatetoetsen
  • Geen drivers nodig

Minpunten

• Nog niet met andere switches verkrijgbaar
  • Verlichting indicatoren rechtsboven kan mooier
  • Aansluiting kabel gaat stroef

Introductie
Coolermaster bied met de CM Storm lijn een reeks producten vooral gericht op gamers. In deze review bespreek ik het CM Storm Quick Fire Pro toestenbord. In de rest van deze review zal ik “QFP” gebruiken om naar dit toetsenbord te refereren.

Een overview van QFP:
"Mechanical keyboards are becoming an essential piece of hardware for anyone who takes their PC gaming seriously. CM Storm aims to offer gaming enthusiasts the ultimate gaming gear. The Quick Fire Pro comes equipped with ultra-durable mechanical CHERRY MX switches that are guaranteed to survive at least 50 million taps. It features an anti-ghosting tweaked keyboard matrix with Full NKRO support via USB, and every key within the gaming cluster (Esc,F1,F2,F3,F4,1,2,3,4,5,Q,W,E,R,A,S,D,F,Z,X,C,Spacebar, Fn as well as the arrow keys) feature their own individual red LED backlight. It is available in 4 versions with either Black, Brown, Blue or Red Cherry MX switches, so no matter what game type you are into and what spring strength and tactile feedback you prefer, we got you covered. Once you found your dream mechanical switch, you would rather die than go back to a rubber dome keyboard."

Dit is mijn eerste mechanische toetsenbord, dus ik kan nog niet beoordelen of een mechanisch toetsenbord echt essentieel is om serieus te gamen. Tot nog toe gaat dit met een simpel dome switch keyboard ook goed. Naast gamen ben ik vooral benieuwd hoe QFP bevalt om simpelweg veel mee te typen en of ik inderdaad niet meer terug wil. De versie die ik test is voorzien van de rode Cherry MX switches. Op het moment van schrijven is in Nedlerand alleen deze uitvoering verkrijgbaar.

De rode Cherry MX switches zijn te herkennen aan een lichte aanslag zonder duidelijk voelbare of hoorbare feedback. De meningen lijken verdeelt over deze switches. Sommige mensen vinden ze niet geschikt voor gamen of typen omdat de lichte aanslag foutieve aanslagen tot gevolg kan hebben. Mij lijkt een toetsenbord dat licht typt en weinig geluid maakt juist wel prettig, ongeacht het gebruiksdoel. Na QFP een tijd gebruikt te hebben kan ik hier pas echt een oordeel over geven.

Details over Cherry MX switches en mechanische toetsenborden in het algemeen zijn hier te vinden:Dan de features:
  • Mechanical CHERRY MX switches
  • USB 2.0 full speed
  • NKRO in USB mode
  • Multimedia shortcuts
  • 1000Hz/1ms response time
  • Windows key disabled in game mode
  • Partial Red LED backlight
  • Removable braided USB cable with cable routing
QFP kan zes toetsaanslagen tegelijk registreren, dit zou voor de meeste gebruikers genoeg moeten zijn. Met behulp van een een functietoets kan echter ook gekozen worden voor full n key rollover. De van polling rate afhankelijke response tijd kan ook met behulp van een functietoets ingesteld worden.

Verpakking
QFP komt in een opvallende doos in CM Storm kleuren.
Voor wie een toetsenbord niet online besteld is het handig dat er duidelijk vermeld wordt dat dit toetsenbord voorzien is van de rode Cherry MX switches.
Op de achterkant worden de features in diverse talen beschreven. Enkele daarvan worden ook geillustreerd.
Aan de linker zijkant staat dat Windows vereist is, maar dit is niet helemaal waar. QFP wordt aangeduid met SGK-4010. Het achtervoegsel GKCR1 staat voor het type switches, rood in dit geval. GKCC1, GKCL1 en GKCM1 staat respectievelijk voor zwart, blauw en bruin.
Aan de rechterzijkant is een Storm Tactics logo te zien. Er wordt nergens nader toegelicht waar strength, security en control precies op slaan.

Inhoud
De binnenverpakking is niet zo indrukwekkend. Bij sommige verpakking is het product gelijk te zien, bij deze verpakking is dat niet het geval.
Naast het toetsenbord is er een Micro-USB naar USB kabel, een keycap puller en een quick start guide aanwezig.
De kabel is 1.8 meter lang en behoorlijk dik met stoffen omhulsel. Dit connectors zijn verguld en de USB connector is zelfs voorzien van een CM Storm logo. Deze kabel kan niet zomaar vervangen worden, bij andere (goedkopere) kabels kan het zijn dat de leds of zelfs het hele toetsenbord niet meer werken. Merk overigens op er in de features “NKRO in USB mode” staat. Een andere modus is echter helemaal niet mogelijk, QFP kan niet via PS/2 of draadloos worden aangesloten.
De keycap puller is in feite niets meer dan een stukje plastic dat het makelijker maakt om de keycaps van de switches los te halen, handig dat deze wordt meegeleverd.
De quickstart guide bestaat uit slechts twee bladzijdes, maar legt wel duidelijk uit hoe de functietoetsen werken.

Overzicht
Schuin van voren gezien vallen de ‘sleuven in de behuizing op en het CM Storm logo helemaal rechts.
Vanaf links en rechts is de dikte goed te zien, zo’n 2.5 centimeter op het dunste punt en 3 centimeter op het dikste. Dit is dikker dan ik gewend ben van een toetsenbord, maar dit schijnt voor een mechanisch exemplaar gebruikelijk te zijn. Daarnaast vallen twee kleine uitsparingen op. Hier kan de kabel doorheen geleid worden.
De onderkant laat vier rubberen voeten zien, en twee opklapbare poten om QFP nog iets schuiner te zetten. Een deel van de onderkant is verzonken, met uitlopers naar de randen van het toetsenbord: de cable routing.
Van onder een andere hoek is de Micro-USB aansluiting te zien. Er is wel genoeg ruimte om de kabel aan te sluiten, maar dit gaat wel vrij zwaar, ook bij het eruit halen. Het lijkt me toch beter om dit niet te vaak te doen. Deze kan daarna naar wens naar links, achteren of rechts geleidt worden. De achterkant ligt het meest voor de hand. Voor zou rechts niet goed uikomen met mijn muis en links zou de kabel in een bocht om het toetsenbord lopen om achter op mijn bureau uit te komen. Voor bij een laptop of een pc op een bureau zou een van de zijkanten misschien juist wel weer handig kunnen zijn.

Details
Het valt op dat de letters op de toetsen wat vierkanter zijn dan bij de meeste toetsen, ik vind het er zelf mooi uit zien. Ik kan niet precies achterhalen welk font er gebruikt is, maar volgens myfonts (http://www.myfonts.com/) lijkt het op Eurostile Bold Extended #2 of Bi Bi Bold.
QFP lijkt de amerikaanse US layout te gebruiken, niet die britse engelse UK layout die ook vrij gangbaar is. Dit kan ik erg kan waarderen. De belangrijkste verschillen, de kleine shift links met ‘`’ ernaast, smalle enter en andere positie van de ‘\’ kunnen behoorlijk hinderlijk zijn voor wie net als ik aan een US keyboard gewend is. Het is zowel voor games als bij normaal typwerk dan heel normaal om perongeluk de pink niet ver genoeg uit te steken en daardoor de verkeerde toets in te drukken. Misschien geldt dit niet voor iedereen, maar ik zou zelf daarom geen toetsenbord met UK layout aanschaffen. QFP wijkt met de numerieke toetsen overigens wel af van de standaard, de symbolen zitten onder in plaats van boven. Het ontbreken van macro toetsen is voor mij geen probleem, deze zouden voor mij waarschijnlijk eerder in de weg zitten dan dat ik ze veel zou gebruiken.
De windows toetsen en de spatiebalk zijn respectievelijk voorzien van grafische en textuele CM Storm logo’s. De context toets naast de rechter ‘windows’ toets is vevangen door een FN-lock toets. Hiermee veranderd de functie van enkele andere toetsen, totdat nogmaals op FN-lock gedrukt wordt. Een ledje licht rood op zolang het lock actief is.
De functietoetsen zijn als volgt:
Verlichting: F1-F4
Media: F5-F8
Volume: F9-F11
De ‘ Windows toets’ kan met F12 geblokkeerd worden en is ook verlicht indien actief.

Daarnaast kan er gekozen worden tussen 6 key rollover en full key rollover door ‘n’ en ‘ins’ of ‘del’ in te drukken. Met ’p’ en numlock, ‘ /’ , ‘ *’ of ‘ –‘ kan de polling rate gekozen worden.
Behalve de ‘f’, ‘j’ en ‘5’ op het numpad, waarmee de handen eenvoudig gepositioneerd kunnen worden, voelen de toetsen glad aan. Het lijkt erop alsof er gebruik is gemaakt van “Dye Sublimation” (zie links in de introductie), een hoogwaarde manier om toetsen van opdruk te voorzien zodat ze bovendien niet snel slijten. Het laat trouwens ook licht door zodat het witte gedeelte van de toets oplicht als de verlichting ingeschakelt is.

De volgende foto’s laten een deel van QFP zien met en zonder keycaps:
Uiteraard zien we de rode switches terug. Sommige zijn voorzien van een LED. Ik kan niet achterhalen of dit rode- of RGB-leds zijn, maar ik neem aan rode. Achter de toetsen is het oppervlak rood, wat ook deels zichtbaar is als de keycaps niet verwijderd zijn. Wat mij betreft weer een positief punt voor de afwerking.

In gebruik
Vergeleken met het simpele toetsenbord waar ik normaal op typ is QFP behoorlijk zwaar. Dit is in gebruik alleen te merken aan het feit dat ie niet makkelijk over een glad bureau glijd. De behuizing is van kunstof maar voelt heel stevig aan en buigt vrijwel niet door als ik er (hard) op druk. In eerste instantie leek QFP me erg hoog, maar in de prakijkt valt dit toch mee.

Eenmaal aangesloten is het eerste dat me opvalt de numlock indicator. Dit bestaat stukje wit plastic met een rood ledje erachter. Zeker bij daglicht loopt het rood naar de randen toe uit naar roze, jammer. Deze verlichting kan logischerwijs alleen uitgeschakelt worden door numlock te deactiveren.

De toetsen voelen inderdaad heel licht aan en het valt me op hoe snel en makkelijk een toets helemaal in te drukken is. Als dome-switch keyboard gebruiker heb ik de neiging dat ook te doen. Hoewel dit bij mechanische toetsenborden niet nodig is doe ik het toch vanzelf. Dit leid er toe dat ik er in eerste instantie vrij luidruchtig op typ. Ik moet waarschijnlijk nog wennen aan mechanische toetsen maar ik vraag me af of de lichte aanslag het echt mogelijk maakt om stil te typen.

Al snel na het voor de eerste keer aansluiten heb ik een typ test gedaan op: http://10fastfingers.com/typing-test/dutch
Op mijn vertrouwde toetsenbord haalde ik ruim 500 aanslagen per minuut, in eerste instantie kom ik met QFP tot 460. Enkele dagen later is dit alweer 20 tot 30 aanslagen meer, dat valt me zeker niet tegen!

De media- en volumetoetsen werken prima, al is het wel lastig dat deze of helemaal in-, of helemaal uitgeschakeld zijn. Browsen en muziek lusiteren tegelijk leid bij mij af en toe tot het pauzeren van de muziek, in plaats van het refreshen van de pagina. Hoewel in gebruik niet altijd even handig vind de aanwezigheid van mediatoetsen absoluut een meerwaarde.

6 key rollover werkt ook zoals te verwachten was, zes toetsen tegelijk worden nog geregistreerd, zeven niet meer. Een modifier, bijvoorbeeld ‘shift’ telt daarbij niet mee. Bij het schakelen naar full n key rollover is het net alsof QFP opnieuw aangesloten wordt; de leds gaan uit en even later herkent windows opnieuw een toetsenbord. Daarbij worden ook (weer) automatisch drivers geinstalleerd. In deze modus worden inderdaad net zoveel toetsaanslagen geregistreerd als er daadwerkelijk gedaan worden. Alle toetsen tegelijk indrukken leid tot een opmerkelijk resultaat: niet alle toetsen reageren meer en sommige geven vreemde karakters. Aleen een reboot zorgt dat QFP weer normaal functioneert.

Bij het wisselen van polling rate wordt QFP ook opieuw herkent, maar ik heb geen verschillen tussen de verschillende instellingen gemerkt. Misschien dat dit alleen merkbaar is voor de zeer veeleisende gebruiker, maar het kan geen kwaad dat het erop zit.

Terugkomend op de system requirements, QFP zou alleen op Windows 7 werken. Dit is niet waar, op Ubuntu 12.04 werkt deze ook, inclusief media en volumetoetsen. Gelukkig werkt QFP ook al in de bios.

Verlichting
In een donkere ruimte waar het enige licht van een monitor komt kan het zijn dat de toetsen lastig te onderscheiden zijn, zeker bij games waar het beeld vaak ook donker is. QFP lost dit met een naar mijn mening erg fraaie verlichting. Onderstaande foto’s zijn in een volledig verduisterde ruimte genomem, maar ook met meer omgevingslicht vind ik de verlichting absoluut geslaagd. De kleuren lijken op de foto’s enigzins oranjerood, maar zijn in werkelijkheid felrood.

Normaal gesproken zijn alleen de indicatoren voor numlock, capslock en scrolllock verlicht. Indien de fn functie geactiveerd is wordt ook de fn-lock toets verlicht.
In de eerste modus lichten daarnaast ook de “WASD” toetsen, de pijltjes toetsen en het CM Storm logo op. Dit is wat CM Storm het “Gaming Cluster” noemt. Het valt op dat niet alleen de toetsen oplichten, maar dat er ook een gloed op de achtergrond te zien is. Ik vind het er zelf mooi uitzien.
Hoewel deze verlichting in principe al voldoende is om je handen voor de meeste games goed te positioneren,, kan de verlichting nog verder opgevoerd worden, het “Extended Gaming Cluster”. Het is niet afgebeeld, maar de ‘F12’ toets, waar de Windows-lock mee ingeschakeld kan worden, licht ook op indien actief.
Het is in deze modus ook mogelijk om te kiezen voor “breathing”. Daarnaast kan in elke modus de helderheid worden aangepast. Het verschil is op een foto lastig vast te leggen, QFP lijkt bij minimale helderheid meer licht te geven dan deze in werkelijk doet. De toetsen zijn dacn echter ook nog uitstekend af te lezen en de gloed is nog steeds aanwezig. Het valt op dat de FN-lock toets niet meedimt.

Ervaring
Na bijna twee weken met QFP gewerkt te hebben kan ik de volgende conclusies trekken:
  • Ik ben nog niet gewend aan mechanisch typen, ik druk de toetsen nog steeds hard in en typ daardoor luidruchtig.
  • Mijn typsnelheid is niet verbeterd ten opzichte van wat ik met mijn ‘normale’ toetsenbord haalde.
  • Ik merk zelf niet dat ik in games beter of sneller ben geworden.
  • Het is fijn om een verlicht toetsenbord te hebben, jammer dat niet alle letters verlicht zijn.
  • De functietoetsen zouden handiger zijn met losse toetsen of door zowel een van de F toetsen en FN-lock in te drukken.
  • Het blijft verwarrend dat de cijfers en symbolen omgedraait zijn. Om een of andere reden associeer ik de bovenste symbolen met het indrukken van de shift.
Dat ik nog niet helemaal gewend ben aan de rode switches en de gevolgen die dat in de praktijk oplevert kan ik QFP uiteraard niet kwalijk nemen.

Qua afwerking en bouwkwaliteit is er wat mij vrijwel niets op QFP aan te merken. De verlichting onder de toetsen is erg mooi en helemaal gericht op gamers. Ook de features als full n key rollover en de instelbare polling rate zullen de veeleisende gamer aanspreken.

Al met al kan ik niet anders concluderen dat QFP een mooi volledig toetsenbord is, maar dan met name voor gamers, zoals CM Storm dit toetsenbord eigenlijk ook bedoelt heeft. Gebruikers die veel waarde aan macro toetsen hechten kunnen misschien beter verder kijken en voor niet- of minder regelmatige gamers denk ik dat QFP eigenlijk net iets te veel van het goede is.

De QFP is op het moment van schrijven voor ongeveer §80,- te koop, dat lijkt me zeker niet te veel voor het gebodene. In deze prijsklasse van mechanische toetsenborden zijn er eigenlijk maar weinig alternatieven:
  • Cooler Master Storm Quik Fire Rapid
  • Steelseries 6Gv2
  • Corsair Venegeance K60
De Quick Fire Rapid is wat goedkoper, en vooral de kleine broer van de Quick Fire Pro: het numpad ontbreekt en ook verlichting is niet aanwezig. Ik denk dat deze alleen interessanter is dan de Quick Fire Pro voor wie het toetsenbord veel meeneemt naar bijvoorbeeld een lanparty. Wel jammer dat de verlichting dan juist ontbreekt. De 6Gv2 is ook wat goedkoper, maar ook daar lever je in op verlichting. Ook uitgebreide mogelijkheden zoals het wisselen tussen key rollover en polling rate ontbreken. De K60 ilijkt me de grootste concurrent en betere keuze voor niet-gamers die wel een mechanisch toetsenbord willen: iets duurder, geen verlichting maar wel een (deels) metalen behuizing en de mediatoetsen niet gecombineerd met de ‘F’ toetsen.

Mij hebben de rode cherry mx switches niet kunnen overtuigen, maar dat kan voor anderen compleet andersom zijn.. Ik raad wel aan om als dat mogelijk is van te voren te uit te proberen welke variant (switches) het meest bij je past. Hopelijk wordt QFP binnenkort ook met andere switches in Nederland verkocht.

Eigenlijk kunnen gamers niet om de Quick Fire Pro heen, hiermee haal je een toetsenbord in huis dat erg goed afgewerkt is en veel features weet te combineren met een relatief scherpe prijs.

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)?

Ik heb met de pro zelf het probleem dat door de dunne stabilizers de knoppen die hiermee zijn uitgerust nogal wiebelig zijn. Hoe heb jij dat zelf ervaren?

[Reactie gewijzigd door -36- op 19 september 2012 16:55]

Nu je het zegt valt het me inderdaad op dat de knoppen een beetje heen en weer kunnen bewegen. Ik heb dit eerder niet als storend ervaren.

Als je een keycap verwijderd en aan de rode switch zelf voelt, zul je merken dat deze zelf ook al een beetje heen en weer kan bewegen. De keycap zelf zit er wel stevig op. Dit lijkt me dus meer een 'probleem' met de cherry mx switches zelf dan dat het specifiek voor dit toetsenbord is.
wat ik beetje raar vind is dat je de G110 compleet overslaat in je conclusie, geen functie om bepaalde knoppen te verlichten maar wel verlichting over het hele toetsenbord heen.

pricewatch: Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty)

voor de rest, mooie review!

[Reactie gewijzigd door jacket13 op 18 september 2012 22:46]

Ik heb ervoor gekozen alleen mechanische toetsenborden in de conclusie op te nemen die qua prijs niet meer dan zo'n §15,- afwijken. Als ik beide criteria had laten vallen waren er veel te veel toetsenborden overgebleven om mee te vergelijken. Daarnaast lijken de genoemde modellen me ook bij uitstek degenen die ook overwogen worden door potentiŽle kopers.
Ik zou een mechanisch toetsenbord niet vergelijken met een niet-mechanisch toetsenbord. Eerder met andere mechanische toetsenborden :)
Bedoel je deze? Dat is ook exact dezelfde review, ik heb hem zowel hier als op hardware.info gepubliceerd.
TIP : Maak een T.net fotoalbum aan en upload daar de foto's ;)

Beetje maf om te zien op deze manier...