Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 202 II (Zwart) Review

Niel6s 18 september 2012, laatste update op 19 september 2012, 1.563 views

Sennheiser HD 202 II (Zwart)

Pluspunten

• Zit erg lekker
  • Uiterlijk

Minpunten

• Lange draad (kan ook een voordeel zijn)
  • Verwachtte duurzaamheid

Vooraf: Dit is mijn eerste review en ik zeg wat ik belangrijkt vind dus verwacht a.u.b. niet te veel.

Reden voor aankoop

Ik zat tot nu toe opgescheept met gewoon wat boxen, maar ik zocht iets als vervanging omdat ik ook wel eens lekker wat wil horen (wat lastig is als je steeds gezeur krijgt dat je muziek te hard staat). Het plan was om een leuke koptelefoon te vinden die lekker zat met een goed geluid. Met dit in mijn hoofd ben ik op zoek gegaan naar een geschikt model. Ik belandde bij de sennheiser 202 en de 205 al had ik van een vriend gehoord dat de 205 erg strak zaten en ik liever een hoofdtelefoon had die om mijn oren zat. Ondertussen had ik vandaag een vrije dag en was even gaan kijken waar ze hem in de buurt hadden ook al was hij via internet iets goedkoper. Uiteindelijk ben ik bij de dixons aangekomen waar ik hem uiteindelijk had gekocht.

Het geluid

Ik heb hem voor het eerst uitgeprobeerd vandaag en ik kan jullie zeggen dat ik het niet geweldig vind. Ik heb ook mijn boxen en een setje oortjes (in-ear), die wel de volledige range goed weergeven. Mijn ervaring met deze koptelefoon is dat de bas erg duidelijk wordt weergegeven in verhouding met boxen. Daar kan ik gelukkig wat aan doen door de lage tonen was zwakker weer te geven via mijn versterker maar via je telefoon of standaard pc is dat denk ik lastiger.
Na het verhelpen van de zware bas kwam ik er achter dat de mid-range tonen niet helemaal goed weergegeven werden in mijn beleving wat erg jammer is.

Draagcomfort

Het tot nu toe enige voordeel aan deze hoofdtelefoon is hoe hij zit. De oorkussens zitten heerlijk zacht en van de beugel heb je evenmin last. Voor sommigen kan de kabel ook een nadeel zijn, hij is erg lang. Voor mij is dat niet van toepassing omdat ik ook prima overweg kan met de meegeleverde draad verkorter (zo'n ding waar je de draad omheen kunt wikkelen). Persoonlijk gebruik ik hem ook alleen thuis, maar voor onderweg kan de draad wel hinder bezorgen.

Bouwkwaliteit

Over de duurzaamheid kan ik weinig zeggen aangezien ik hem pas sinds vandaag heb, maar ik moet zeggen dat het vervelend is om hem af te stellen omdat dat met een soort railsje gaat waar de oorschelpen overheen schuiven. Dit gaat niet heel soepel ij de een en bij de andere kant gaat het veel te los waardoor je vaak van de goede stand schiet en zeker als je hem meeneemt in je tas kan dat vervelend zijn om hem in te stellen. Ook ben ik bang dat het snel zal slijten en het oncomfortabel gaat zitten.

De prijs

Over de prijs kan ik weinig zeggen, dat ligt er aan wat je er voor over hebt. Ik zelf heb hem voor 35 gekocht wat uiteindelijk wel goedkoper zou kunnen, maar voor deze prijs raad ik hem af. Zelf zou ik hem waarderen op max. 25 omdat het geluid niet geweldig is terwijl het daar wel om gaat bij een hoofdtelefoon en het nu ook niet zo'n geweldige kwaliteit lijkt te hebben.

Ik hoop dat ik jullie een beetje een duidelijker beeld heb gegeven wat je van dit product kan verwachten en wat vooral niet.

Heb jij ook een Sennheiser HD 202 II (Zwart)?

Heb zelf de Sennheiser 205 koptelefoon en gebruik hem voornamelijk 's nachts om niet het hele huis wakker te houden. Ik heb er een maand of wat terug 22 voor betaald en dat is hij dubbel en dwars waard. Er zijn uiteraaard veel betere hoofdtelefoons maar die zijn dan ook meteen stukken duurder. Hij zit in het begin wat strak maar als je hem een paar dagen met wat boeken ertussen uitgerekt hebt zit hij prima. Dus voor zijn prijs kan ik hem zeker aanraden - al gaat hij maar een jaartje mee dan heb je hem allang terugverdiend.

[Reactie gewijzigd door calsonic op 18 september 2012 15:54]

Ja klopt, als hij net uit de verpakking is klinkt hij echt niet geweldig, maar ondertussen ben ik er toch iets tevredener over. Ik zou alleen graag willen weten wat nu het verschil is tussen de normale 202 en deze aangezien de reviews daar toch over het algemeen een stuk positiever zijn.
Hallo Niel6s! =)

Ik heb zo'n vermoeden dat de HD202 II de enige versie is die ze vandaag nog maken en dat deze in der daad wellicht afwijkt van de oorspronkelijke HD202 in een of ander aspect wat het voor Sennheiser goedkoper/gemakkelijker maakt hem te produceren.
Uiteraard toen de HD202 oorspronkelijk uit kwam zag de markt er ook iets anders uit (die van mij kostte overigens maar 20 euro bij de kijkshop) dus dat kan ook rede zijn voor de telleurstellende prestaties.

Het is in der daad wel zo dat je met deze koptelefoon (zoals met alle speakers eigenlijk) je ze in moet laten werken voordat het geluid er 'zoals bedoeld' uit komt.

Overigens heb ik nu als vervanging van mijn HD202 een HD595.

Als je de HD202 al lekker vind zitten... wacht maar tot je een HD595 op hebt. Damn wat een wereld van verschil.
Geluidsreproductie is ook absurd veel beter (mag ook wel voor die prijs).
Ik dacht dat er goed geluid uit mijn HD202 kwam maar toen ik die HD595 ophad (na ze een dagje ingewerkt te hebben) stond ik echt versteld van het verschil in geluidskwaliteit. Een MP3 die ik al jaren luisterde klonk ineens heel anders en waar ik met de HD202 gewoon naar 128kbps mp3s kon luisteren kon dat met de HD595 niet meer.. simpelweg omdat het geluid onacceptabel slecht was omdat de HD595 wl het geluid weergaf zoals het hoorde.

Hij heeft wel een open design (wat de betere geluidskwaliteit gedeeltelijk faciliteerd) waardoor hij minder geschikt is voor buitengebruik/noise cancelling maar gezien jij hem toch thuis gebruikt zou ik je serieus aanraden om hem eens te proberen in een audio zaak of zo:)
Ok, leuk bedacht van die boeken en ik denk inderdaad dat de HD 205 een betere keus zou zijn geweest. :p Maarja, zonder de originele verpakking is hij niet te ruilen wat eigenlijk erg jammer is aangezien je niet weet wat je er van moet denken zonder hem eerst even uit geprobeert te hebben. Vind eigenlijk dat ze de verpakkingen hersluitbaar zouden moeten maken zodat je als je ergens niet tevreden over bent je het gewoon kunt ruilen.
Ik heb hem voor het eerst uitgeprobeerd vandaag
Dat klinkt alsof je hem niet hebt laten inspelen. Hint: laat hem minimaal 30 uur spelen, en luister dan nog eens kritisch hoe hij klinkt. Het zal iets beter zijn dan het nu is, al zullen er geen radicale wijzigingen optreden. Deze koptelefoon geeft inderdaad aardig veel bass, is wat zwak in de middentonen en wordt vrij snel schel.