Acer AL1711 (17", 16ms, D-sub) Review

Koploper 25 maart 2009, 815 views

Acer AL1711 (17", 16ms, D-sub)

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Geen pixeldefecten
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Contrast
  • Helderheid
  • Reactiesnelheid

Ik gebruikte heel wat jaren terug een oude CRT-monitor van m'n vader. Maar op een gegeven moment begon ik toch te kijken naar een mooi TFT-scherm. 5 Jaar geleden zag mijn vader dit scherm staan bij Modern Electronics voor 350,-.Maar omdat dit het laatste exemplaar was, en hij was gebruikt om in de schappen te staan, mocht ik hem meenemen voor 270,-.
Op dit moment gebruik ik het scherm nog steeds als tweede scherm voor mijn laptop (HP 8510w), en dat gaat prima samen! 8-)

Featureset
Deze monitor heeft niet echt heel veel features. Er is alleen een VGA-ingang, en je kunt hem qua hoek verstellen. Verder is er niks extra's mogelijk met dit scherm. Dit is natuurlijk niet veel, maar goed, voor 5 jaar terug was dat gewoon standaard!

Kleurweergave
De kleurweergave is best wel goed te noemen. Het heeft naar mijn mening een redelijk mooi kleurverzadiging. Het scherm is alleen niet bruikbaar voor photoshoppers, maar goed daar is het scherm ook niet voor bedoeld.

Contrast & helderheid
Het contrast van het scherm kan wel beter. Zwart is niet echt heel zwart, mijn laptop (HP 8510w) heeft meer contrast, en daar is naar mijn mening zwart ook echt zwart.
De helderheid kan ook beter. Als ik hem zo veel mogelijk helderheid geef blijft hij voor m'n gevoel toch nog een beetje donker. Mijn laptop is qua helderheid ook weer veel beter.

Ghosting
Het scherm heeft een reactiesnelheid van 16 ms. Dit is duidelijk niet snel, vooral als je het vergelijkt met schermen van tegenwoordig. Ik speel zelf alleen geen shooters oid om de ghosting te testen, maar bij spellen zoals FSX en AoEIII is er geen ghosting waar te nemen. Maar dat is natuurlijk niet echt heel representatief.

Pixeldefecten
Ik gebruik het scherm tot nu toe zeker 5 jaar en al die tijd heb ik nog nooit last gehad van een pixeldefect. Dus daar ben ik heel tevreden over! :*)

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is prima. Het scherm zit stevig vast aan de voet, en hij staat ook stevig op mijn bureau. De knopjes voelen ook gewoon degelijk aan, en ze zijn ook met dikkere vingers prima te bedienen.

Vormgeving
Tegenwoordig zal een scherm als dit niet echt mooi te noemen zijn vergeleken met andere schermen van bijv Samsung. Maar voor een scherm van 5 jaar terug ziet hij er mooi en dun uit! En zelf vind ik hem nog steeds niet lelijk. :)

Destijds heb ik voor dit scherm 270,- betaald, en dat was echt een prima prijs voor een scherm als dit. Tegenwoordig is dit scherm natuurlijk niet meer te koop.
Als je bijvoorbeeld nog een scherm zoekt voor je oma/moeder die alleen maar surft op internet en soms een briefje tikt, en je kan dit scherm voor een leuk prijsje krijgen, dan zou ik het zeker doen! Mijn opa heeft een paar jaar terug op mijn aanraden ook zo'n scherm gekocht, en die heeft er ook nog steeds plezier van!

Heb jij ook een Acer AL1711 (17", 16ms, D-sub)?