CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) Review

CyberEye 21 september 2012, laatste update op 21 september 2012, 1.646 views

CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)

Pluspunten

• Toetsen reageren erg licht en snel
  • Meerdere toetsen tegelijk kunnen herkennen
  • Zeer stevig
  • Design is geweldig
  • Functie toets zeer nuttig en makkelijk in gebruik
  • Rode verlichting ziet er super uit
  • Prijs zeer goed voor wat je krijgt

Minpunten

• stukje software

Ik was al een tijdje opzoek naar een nieuw toetsenbord. Altijd genoten van mijn Microsoft Desktop Elite keyboard (ergonomisch draadloos toetsenbord) maar het draadloze signaal begon de laatste tijd erg slecht te worden en het keyboard was gewoon aan vervanging toe. Aangezien ikzelf Starcraft 2 en Call of Duty Modern Warfare 3 op redelijk hoog niveau speel werd het tijd om me eens te wagen aan een wat meer game gericht toetsenbord.

Keuze mechanisch toetsenbord

Als de term "gaming toetsenbord" valt dan komt de term “Mechanisch” al heen snel boven water drijven. De voordelen van zo’n mechanisch toetsenbord zijn bij de meeste wel bekend zoals het natuurlijke gevoel bij het typen, grote feedback en de mogelijkheid om meerdere toetsen tegelijk in te kunnen drukken. Ik was dan ook al enkele weken op zoeken naar zo’n mechanisch toetsenbord.

MX Cherry switches
Mechanische toetsenborden maken gebruik van een fysieke “switch” i.p.v. de al enige tijd standaard rubber cirkeltjes. De voordelen heb ik hierboven al benoemd maar er zit nog heel veel verschil tussen de verschillende soorten switches. Deze heb ik hieronder even kort beschreven (dit is gekopieerd dus geen daadwerkelijk mening):
Cherry MX Blue zijn de bekendste mechanische switches. Je moet een kracht van 50 gram uitoefenen om de aanslag te registreren. Blues zijn redelijk luidruchtige toetsen, ze hebben dan ook het typische klik-geluid.
Cherry MX Clear switches zijn erg zwaar. Typen gaat dan ook heel goed, maar tenzij je gewoon bent om hard te typen, zijn Clears niet aan te raden. Deze switches zijn wel redelijk stil.
Cherry MX Red wordt aangeraden voor gamers. Reds zijn erg licht, waardoor het voortdurend indrukken van een toets erg goed gaat. Ze typen echter wel wat minder goed dan de rest.
Cherry MX Black geeft vrijwel geen feedback. Je hoort ze amper, en ook het fysieke gevoel heb je niet bij Blacks. Deze switches zijn iets zwaarder, maar wel minder comfortabel voor langdurig typen.
Cherry MX Brown is een soort van combinatie van Blue en Black. Ze zijn licht, je kan de toetsaanslagen voelen, maar niet horen. Browns kan je erg gemakkelijk indrukken. Je kan best wel zeggen dat MX Brown het beste van twee werelden is.

De CoolerMaster QuickFire Pro vs de Rest
De CoolerMaster QuickFire Pro maakt gebruik van de hierboven benoemde Cherry MX Red switches. Ik heb voordat ik deze kreeg een Steelseries (Cherry MX Black) en een Razer (Cherry MX Blue) mechanisch toetsenbord mogen testen maar de CM sprong toch mijlenver boven deze uit.

De Steelseries vond ik vooral te zwaar (hier staan de Cherry MX Black’s ook om bekend), je moest in verhouding met andere toetsenborden erg veel kracht gebruiken om de toets te laten registreren. Dit merkte ik vooral na een uur gamen. De Razer ( met de Blue switches) vond ik een stuk aangenamer, enig nadeel hiervan vond ik dat de toets voorledig terug naar boven moet zijn voordat die weer geregistreerd kan worden. Dit laatste was vooral vervelend wanneer een toets twee keer snel achter elkaar moest worden ingedrukt.

Dan nu eindelijk naar de CoolerMaster QuickFire Pro. Deze maakt zoals hierboven benoemd gebruik van de Cherry MX Red switches. Dit zijn in mijn ogen de beste switches voor gaming. Ze zijn erg licht wat bij lange game sessies toch wel erg fijn is. Ook wordt de toets bij een lichte kracht al geregistreerd wat ervoor zorgt dat je snel veel toetsen tegelijk in kan drukken. In vergelijking met mijn oude Microsoft toetsenbord waren de toetsen ietswat klein, maar na een aantal uurtjes was dit al compleet gewend.

Het uiterlijk
Ik was aangenaam verrast toen ik de CM QuickFire Pro uit de verpakking haalde. Hij zag er erg stevig uit en waar de Steelseries toetsenborden erg saai zijn zag deze er echt super uit (zie foto). De rode achtergrond verlichting ziet er ook erg mooi uit (al zullen echte gamers niet vaak naar hun toetsenbord kijken). De verlichting heeft drie verschillende modes , mode 1 met verlichting achter WASD + Arrow Keys, Mode 2 met verlichting achter QERZXC + 12345 + F1 F2 F3 F4 + Arrow Keys+ Esc + Spacebar en Mode 3 waarbij de verlichting van Mode 2 aan en uit glijdt wat voor een mooi hartbonkend effect zorgt.

Praktijk test
Starcraft 2 – Aangezien ik op hoog niveau Starcraft 2 speel, was dit meteen interessant om als praktijk test te gebruiken. Meteen opgestart en een aantal potjes gespeeld. Toetsen reageren super snel en bij lichte indrukking en dit zorgt voor een prettige game ervaring. Aangezien Starcraft een strategy game is en vooral voordeel heeft bij tactiek en muisgebruik (toetsenbord voor sneltoetsen) kon ik verder weinig over het toetsenbord zeggen.

Call of Duty Modern Warfare 3 – Game dat ik ook graag mag spelen. Toetsenbord speelt hierin een hele grote rol omdat je vaak met meerdere toetsen tegelijk aan het rondspringen en draaien bent. Ook hierin weer het prettige gebruik van de lichte toetsen die super snel reageren. Ik merkte ook dat het toetsenbord bij meerdere toetsindrukkingen gewoon bleef werken. Al met al een heerlijke ervaring waar in mijn ogen het mechanische echt voordeel heeft.

Unreal Tournament 2004 – Een shooter die waarschijnlijk iedereen wel kent en dat nog steeds enorm veel gespeeld wordt. Hier komt dan ook niet alleen de kracht van een mechanische toetsenbord naar boven maar ook het verschil met de Razer met MX Blue switches. In Unreal tournament maak je veel gebruik van dubbele toetsen snel achter elkaar (om naar links of rechts te springen). Waar de Razer mij nog weleens liet staan spring ik met de CM Quickfire Pro heerlijk naar links en naar rechts. Ook weer een heerlijke game sessie gehad.

Nadelen / verbeterpunten
Waar bij de Steelseries en de Razer meteen wat nadelen naar boven kwamen drijven moest ik toch erg lang nadenken over verbeterpunten / nadelen van de CoolerMaster QuickFire Pro. Uiteindelijk toch nog één kunnen vinden. Ik mis een gedeelte software achter het toetsenbord (al komt dit bij de Steelseries en de Razer toetsenborden ook niet voor). Het klinkt misschien flauw maar ik vond het bij mijn Microsoft toetsenbord heel fijn om rechtsonder een volume balkje te zien wanneer ik de volume toetsen deed gebruiken. Maar zoals ik al zei dit is echt maar een klein puntje wat ikzelf er wel in zou willen hebben (met misschien andere mogelijkheden).

Mijn conclusie in één woord: Heerlijk! Ik vind het echt een geweldig toetsenbord dat heel licht en fijn reageert op de aanslagen. Het design ziet er prachtig uit en hij voelt gewoon stevig aan. De achtergrond verlichting ziet er erg mooi uit. Zeker als ik het toetsenbord naast de Steelseries of de Razer leg komt deze mijlenver erboven uit. Enig verbeterpuntje zou een stukje software zijn. Prijs/kwaliteit verhouding is echt super, zeer goedkoop voor datgeen wat je krijgt.

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)?

Hoi Anduuuh,

Als je het toetsenbord echt koopt om te typen dan is het in het donker niet mogelijk de toetsen te onderscheiden. Alleen de gebruikelijke game toetsen zijn belicht. (voor blind typers is er natuurlijk geen probleem). Totale belichting was natuurlijk een welkom extra maar een beetje typer - gamer ziet zijn toetsen niet eens.

Over het geluid kan ik snel zijn: het is een mechanisch toetsenbord en de toetsen zijn dan ook duidelijk hoorbaar (vooral bij de blackcherry toetsen, de redcherry toetsen die deze heeft zijn stuk minder maar nog steeds duidelijk aanwezig).

overal wel een echte aanrader (misschien een doosje oordopjes voor de ouders erbij bestellen?)

Gr. Alex
Mooie en duidelijke review!

Ik heb nog een vraag. Ik zit zelf in het donker te gamen, en mijn ouders slapen in de kamer naast mij.
Is het nog duidelijk waar je typt als de backlight alleen bij bepaalde toetsen aanwezig is?
En maakt hij veel geluid?

Groet,
Andy