Indesit IWE 71682 B ECO (EU) Review

Spockz 28 september 2012, laatste update op 28 september 2012, 1.801 views

Indesit IWE 71682 B ECO (EU)

Pluspunten

• Stil
  • Wast goed
  • Maakt wasgoed niet stuk
  • Centrifugeert goed

Minpunten

• De knoppen voelen sponzig aan
  • Eco stand is matig
  • Energy Saver stand is waardeloos
  • Water blijft staan bij pauze functie

Wasresultaat Score: 4
Algemeen
Dit is mijn eerste wasmachine met een zogenaamde DirectDrive. De wasmachine heeft een flink aantal standen waaronder een stand voor sportspullen en voor spijkerbroeken.

Enig echt nadeel: er zitten helaas geen twee kranen op voor een warmwateraansluiting.

Geluid
Het apparaat is zo stil dat je bij het wassen alleen de was hoort vallen en bij het centrifugeren hoor je het een klein beetje. Goed recht afstellen is heel belangrijk hier en dan maakt hij praktisch geen geluid. Je hoort alleen beweging van de was en niet de motor. Tijdens het centrifugeren maakt hij logischerwijs meer geluid maar niet het hoge gejank van een normale wasmachine.

Bediening
Het enige nadeel is dat de knopjes wat minder solide aanvoelen maar misschien is dat bij alle wasmachines zo, ze voelen een beetje sponzig. Ook moet ik de aan-knop twee keer indrukken voordat de wasmachine aan gaat en lijkt hij altijd te onthouden dat hij op de 'end' stand stond en piept dan.

Wassen
Helemaal volstoppen tot de 7kg zou ik niet doen met deze machine. Dan komt de was er een beetje muffig uit. Belangrijk is ook om de was er zo snel mogelijk uit te halen. Een beetje extra wasverzachter erbij kan ook wonderen doen. (Eerst gebruikte ik nog dezelfde hoeveelheden wasmiddel als voor een 5kg was.)

De was komt er goed droog uit als je met 1600 toeren centrifugeert. Het verschil met de 1200 toeren van mijn vorige wasmachine is duidelijk merkbaar.

De wasduur voor een gewone witte was (60 graden) is 2:14, en voor een donkere was (40/30 graden) is 1:32. De eco time werkt prima maar je moet dan echt maar een half wasje erin doen en zoveel tijd scheelt het nou ook weer niet. De energy saver stand is niet zo handig om te gebruiken omdat het water dan geheel niet verwarmd wordt, dit heeft bij mij niet echt goede resultaten opgeleverd.

De modus voor spijkerbroeken laat de machine op 800 toeren centrifugeren en vereist een halve lading. Of deze modus verder ook nog beter is voor het kleurbehoud van de spijkerbroeken weet ik niet. Daarvoor was ik ze nog niet lang genoeg met deze machine. Maar na de eerste 5 keer wassen is er nog geen verloop te zien.

De sportstand was met max 30 graden en dat is te merken, zweetlucht gaat daardoor niet echt uit de kleren weg. Maar dat kan ook aan de stof van de spullen zelf liggen, hier kan ik dus niet echt een mening over geven. Misschien dat het met mooiere shirts (ipv katoen) die je vanaf het begin in de sportstand wast wel goed gaat.

Pauzestand
De wasmachine is te pauzeren, echter water wordt niet altijd weggepompt. Dus ook al gaat de deur van het slot, kijk even of er nog water in zit anders krijg je natte voeten.

Uitgestelde start
De wasmachine beschikt over een uitgestelde start. Dit vereist wel enige timing aangezien de was gauw muffig wordt. (Een uur speling heb je wel.)

Update: wasmodus toegevoegd / review herzien

Voor het weinige geld (293) een aanrader. Zoals je kan zien in de PW zijn er wasmachines die net weer een slagje duurder zijn en ook meer features hebben. Of deze ook daadwerkelijk beter wassen dan dit apparaat kan ik niet zeggen. Doorgaans gaan wasmachines in het duurdere segment weer iets langer mee. Voor een student die even een goedkope machine nodig heeft is het een prima keuze. Ga je voor een gezinswasmachine dan zou ik toch liever voor een gerenomeerder merk gaan.

Ik zie dat hij voor 335 als goedkoopst in de PW staat. Voor weinig geld meer heb je ook een Samsung die een goede beoordeling krijgt. Als je bij een witgoedzaak op korting bedingt kan je vaak toch nog wat voorelkaar krijgen. Ook voor een wat duurder model.

Heb jij ook een Indesit IWE 71682 B ECO (EU)?

In je review zeg je "Helemaal volstoppen tot de 7kg zou ik niet doen met deze machine." Dit is natuurlijk bij geen enkele wasmachine aan te raden. Hoe voller de wasmachine zit hoe minder bewegingsvrijheid het wasgoed heeft waardoor het wasgoed minder schoon wordt. Bovendien slijt de wasmachine snel als de machine te vol zit.

Ook vind ik dit is een vreemde negatieve eigenschap "Water blijft staan bij pauze functie". Een pauze stand is bedoeld om wat was bij te vullen of juist eruit te halen. Wat betreft het water dat er dan mogelijk uit komt heb je natuurlijk wel gelijk. Weet je zeker dat je niet extra water aan hebt gezet bij het kiezen van het programma?
Najah goed. Natuurlijk is volstoppen niet helemaal goed, maar ik heb gemerkt dat als je hier net zoveel was in stopt als voor een 5kg wasmachine dat het dan allemaal een stuk frisser eruit komt. Ik heb eigenlijk nooit echt vuile was dus hoe goed het in algemene zin schoonmaakt kan ik je niet zeggen.

Die negatieve eigenschap slaat dus op dat je de machine kunt pauzeren en dat het slot van de deur af gaat terwijl er water in staat. Dat zal ik even verduidelijken. Nee, ik had niet voor extra water gekozen.
Beetje vreemd, als positief noem je dat de machine goed wast, maar als wasresultaat geef je 3 *
Ja, alles wordt wel schoon. Maar het ruikt soms wel muf. Ik heb er 4 sterren van gemaakt want in principe wast hij dus wel goed.

[Reactie gewijzigd door Spockz op 28 september 2012 17:17]

Ik mis ook een beetje de punten die je in het verhaal schrijft in de positieve/negatieve eigenschappen.

Uit je verhaal haal ik dat verschillende programma's, zoals bijvoorbeeld de sportstand, hun werk niet doen. Dat zou ik een nadeel vinden.

Verder vind ik dat je de machine in het gebruik goed omschrijft, maar krijg ik nou niet echt een beeld of je er blij mee bent of niet. Is het nou een aanrader om te kopen, of niet?
Ik heb er een conclusie bij gezet. Over de sportstand kan ik niet echt een mening vormen, ik er te weinig tests mee gedraaid. Verder een prima wasmachine voor een student / alleenstaande.