Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

WD TV Live (2011) Review

rvliet22 15 september 2012, laatste update op 15 september 2012, 7.832 views

WD TV Live (2011)

Pluspunten

• betaalbare toevoeging van mediabeleving in huiskamer met internet op tv.

Minpunten

• remote app werekt niet zoals ik het wil. WD is wel eens vastgelopen in het zoeken naar wifi.

Geluidskwaliteit Score: 3
Ik heb in huis en technologische achterstand in te halen. Is een proces van enkele jaren. Ik ben dus denk ik niet vergelijkbaar met de meeste mensen op deze site.

Wat wil ik?
Mijn wens is een (deels draadloos) netwerk, alle bestanden waarvan vooral homevideo en muziek veilig centraal opslaan en internetradio en Spotify op de bank kunnen selecteren en afluisteren. Films downloaden vind ik onbelangrijk. Kijk nu al te veel televisie en elke winter heeft Film1 al een korting. Ik zie dus genoeg.

In huis staat:
- HD TV van Philips. Is DLNA maar wordt nergens in het netwerk herkend trouwens
- 'nieuwe' Windows 7 laptop met media
- net aangeschafte N router Sitecom WLR 4000
- goede zware edoch analoge stereo versterker van Yamaha zonder optische ingang
- Sinds twee weken de WD TV Live.

Wat volgt?
- NAS (1 bay Zyxel 310) en Google Nexus 7 tablet. En als mijn wensen niet haalbaar zijn moet er ook een nieuwe receiver komen.

Heb nog getwijfeld over de WD TV Live hub maar dat is maar 1 Tb en gezien er toch een nas aan moet komen lijkt me dat alleen maar dubbelop. Wel heeft de Hub een analoge tulp aansluiting voor mijn versterker en de live enkel 3,5 mm AV uitgang. Maar een MP3 speler doet het ook zo op de stereo dus dat moet lukken.

WD maakt veel reclame over hun remote app en met Spotify en Twonky/Zappo TV. Beiden noemen de WD in hun lijst van compabiliteit. Dat leek dus veelbelovend.

WD gekocht inMediamarkt voor 99 euro na enig onderhandelen over Coolblue prijs. Uitpakken en installeren ging makkelijk. Wifi was geen succes. Youtube start dan niet op. Dus met veel moeite 25 meter UTP kabel aangelegd vanaf de meterkast. Dan werkt het goed.

Remote app
In Google play deze gelijk gedownload. Werkt veel beter dan de afstandsbediening. Elke live service kan je daarmee selecteren. Omdat de proeftijd van Spotify premium maar 48 uur is en WD niet werkt met de gratis versie kon ik dat niet goed uitproberen. Wel Live365 uitgeprobeerd. Maar waar ik op hoopte, het selecteren van muziek met de remote app, kan dat helaas niet. TV moet aan en daar hou ik niet van.

Overige bestanden streamen van mobieltje of laptop naar de WD gaat goed. Heel leuk. Het is me nog niet gelukt de mediabestanden van de laptop op te roepen in de WD.Hij herkend alleen C:\users. Heb alles gedeeld in windows en mediaplayer 12 maar zal vast iets fout doen.
Ook kreeg ik direct foutmeldingen dat de WD mijn ongecomprimeerde AVI bestanden en MOV filmpjes niet wilde afspelen. Dat was even jammer. Van de grote AVI bestanden had ik dat al eens gelezen, die moet ik dus nog omzetten naar Mpeg4 oid.

Geluid gaat nu via de AV uitgang naar de stereo. De bijgeleverde kabel doet dat prima maar is een meter te kort. Koop ik een identieke langere kabel doet maar 1 kanaal het goed. Wat blijkt? Na veel uitproberen blijkt de WD kabel er een halve mm dieper in te kunnen. Ik heb de nieuwe kabel dus moeten bijvijlen! Nu doet het geluid het wel maar bromt het als er even geen nummer is. Ik lees dat ik misschien een aardlus isolator nodig heb.

Wat ik tot dusver echt leuk vind is Youtube op TV. Kinderen een half uur Donald Duck laten kijken, de toespraak van Bill Clinton zien of een mooie documentaire van National Geographic in HD. Prachtig!

Ik ben blij met het ding omdat het iets toevoegt aan mijn media beleving. De verwachtingen die ik had kan het echter niet waarmaken. Wil ik op de bank zitten met tablet en lekker streamen van internetdiensten naar de stereo en TV moet ik aan de Sonos connect of Ipad met Airplay/Airfoil denk ik. Beiden zijn niet goedkoop en beperken je nogal. Of een nieuwe receiver kopen met ethernetaansluiting en goede app zoals Onkyo. Daar denk ik nog even over na.

• analoge yamaha versterker AX 590
  • sitecom router wlr 4000
  • philips HD tv spf 8404
  • android mobiel
  • windows 7 laptop

Heb jij ook een WD TV Live (2011)?

Wat ik jammer vind, is dat ik hier een hele lijst met B-merken zie, met Philips en Yamaha als enige positieve uitzonderingen.

WD maakt goede harde schijven, maar op het gebied van mediaspelers is het een B-merk. Sitecom is ook niet het merk dat de wifi-N specificatie het best ge´mplementeerd heeft. Samen is dat misschien wel de reden dat je het geheel niet draadloos aan de praat kreeg!

Als je een plug moet bijvijlen, betekent dat dat je de verkeerde plug hebt! Omruilen dus. Of de analoge uitgang van je tv aansluiten op de analoge ingang van je versterker. Philips heeft daar vast aansluitingen voor tulpstekkers achterop je tv gemaakt. Dan ben je meteen van die brom af.

En voor je nog te kopen NAS zou ik Synology of QNAP adviseren. Want voor je router (had had beter een LinkSys E4200 of E4500 kunnen zijn) is het te laat, ik hoop je zo een volgende teleurstelling voor je NAS te besparen!
Kennelijk weet jij het niet beter, want ik heb al verschillende mediaspelers gehad en de beste was toch wel de western digital.
Daar sluit ik me bij aan.

Ik heb er inmiddels ook een aantal versleten en de WD Live is de beste tot nu toe.
Ik was er in het begin vrij sceptisch over, omdat ik spelers van tussen de 200 en 300 euro heb gehad en deze voor 100 euro in de winkel lag. Toch maar even proberen en inmiddels bezit ik er twee.

De WD is erg recht toe recht aan. Speelt alles af wat ik tot nu toe heb opgedragen zonder enkel probleem. Daarnaast komen er regelmatig updates, ook altijd prettig. Ik vind het een super speler, helemaal voor zijn prijs en formaat.
Vandaag even naar Correct in Rotterdam gegaan. Zij vertelden mij dat mijn Spotify wens (bedienen met tablet) onmogelijk was tenzij ik op Sonos of Squeezebox overstap. Zelfs een Onkyo netwerkreceiver met Spotify geintegreerd werkt niet goed volgens hen omdat je daarmee niet naar muziek kan zoeken maar alleen afspeellijsten kan laten afspelen.

Dat van de kabel is echt raar. Het is een drieweg composiet. Die van WD deoet het goed, audio is rood/wit. De erbij gekochte doet het niet. Audio is daar rood/geel! (???)

Voor nu laat ik het er maar bij. Twonky doet het fantastisch met WD met mijn eigen muziek.

Zyxel NAS heeft veel goede recensies! En Raid 1 hoeft voor mij niet.
Dit lees ik na veel speuren op het WD community:

04-26-2012 05:06 AM - edited 04-26-201205:12 AM

Beware the WD AV lead does not have standard wiring so you may buy something longer and it may not work. Just get a longer cable with rca connectors on both ends and then connect to the WD cable with female to female rca adaptors or a 3 rca male to 3 rca female lead.

Precies mijn probleem. Bij WD zitten de rood/geel/wit RCA uitgangen toch anders..