Samsung SE-208AB Zwart Review

Eagle Creek 14 september 2012, laatste update op 14 september 2012, 933 views

Samsung SE-208AB Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk en vormgeving

Minpunten

• Korte USB-kabel
  • Bromt als een gizzlybeer

Media-compatibiliteit Score: 3
Schrijfsnelheid Score: 3
Leessnelheid Score: 3
Ik wil mijn scorereview enigszins onderbouwen, maar plaats geen zeer uitgebreide review.

Omdat ik de optische drive uit mijn laptop heb gehaald en vervangen heb voor een HDD cady, moest ik een extern optisch station hebben. Mijn keuze viel, met name vanwege de prijs, op de Samsung SE-208.

Daarmee heb ik ook meteen de meest positieve eigenschap benaderd. Voor een zeer betaalbaar bedrag heb je een externe dvd-writer, die er ook nog eens strak uitziet. De behuizing is wel gevoelig voor vingerafdrukken. De prestaties zijn voldoende. Cd's worden gebrand met 24x, dvd+r(w) en dvd-r(w) gaan echter nog maar met 8x of 6x. Dit is niet om naar huis te schrijven maar acceptabel voor zij die af en toe een schijfje branden. Een muziek-cd'tje heb je binnen een paar minuutjes gereed. Leessnelheden zijn prima voor zover ik deze heb kunnen testen. Blu-rays kun je met dit appraat niet lezen of branden.

Het apparaat bromt echter als een grizly. Het apparaat komt in de verpakking met twee strips van piepschuim ter bescherming en deze laat ik er op mijn bureau opzitten om me niet te veel te storen aan het gebrom. Wanneer na het branden de schijf wordt uitgeworpen (of je voor "uitwerpen" kiest in Windows) bromt hij alsof je hem sadistisch aan het martelen bent. Je kunt er wel naast zitten (het aantal dB is niet pijnlijk) maar het is een hoop geblaat en weinig wol, zogezegd :).

De brander wordt geleverd met een érg korte UBS-kabel met twee aansluitingen. Je hebt geen externe voeding nodig, mits je USB-poorten voldoende kunnen leveren en de poorten niet te ver van elkaar verwijderd zitten (de splitsing zit aan het einde van de kabel, niet aan het begin). De kabel had überhaupt van mij langer gemogen.

Conclusie: zoek je een simpele en goedkope brander om af en toe een schijfje (cd of dvd) te branden, en stel je niet per se prijs op fluisterstil? Dan is dit een prima keuze.

Heb jij ook een Samsung SE-208AB Zwart?