Panasonic PT-AT5000E Review

Q 12 september 2012, laatste update op 12 september 2012, 1.653 views

Panasonic PT-AT5000E

Pluspunten

• Prachtig beeld
  • Full HD (1080p)
  • Stil
  • 3 x HDMI
  • Afstandsbediening met verlichte toetsen
  • Zoom en focus via afstandsbediening

Minpunten

• Enorm groot
  • Geen 3D bril meegeleverd
  • Handmatige lens dop

Contrast / helderheid Score: 4
Als je echt een thuisbioscoop wilt maken en een groot scherm wilt hebben ontkom je eigenlijk niet aan een digitale projector of beamer.

Ik heb een scherm aan het plafond gehangen en deze beamer aan het plafond gemonteerd. Het resultaat is een 120" televisie met prachtig beeld. Maar alleen als je het goed donker weet te maken in je kamer. Overdag zie je met daglicht gewoon niets. Het is echt een home cinema projector, de licht opbrengst is beperkt.

Ik wist dat het wel een fors apparaat zou zijn maar de PT-AE5000E is echt enorm. Eenmaal aan het plafond gehangen is het ding duidelijk aanwezig in de ruimte, het ding is niet subtiel.

De geluidsproductie is dat wel. Het apparaat heeft een eco stand en een 'normale' stand en in de eco stand hoor je niets als je een film kijkt. Ik zit dan op hemelsbreed 2.5 meter afstand van de beamer. Ik heb de beamer niet in zijn 'gewone' stand gebruikt omdat dit eigenlijk teveel licht geeft.

Het probleem met een beamer is dat zwart nooit echt zwart is, je projecteert toch altijd op een grijs of wit
projectiescherm en als je ene lichte woonkamer hebt dan heb je altijd last van reflecties via de muren en het plafond. Mijn scherm heeft een zwarte bovenrand van ongeveer 50cm zodat je het beeld zo ver mogelijk van het plafond vandaan kan houden. Je zult echt een kamer van je huis als bioscoop moeten inrichten, met donkere wanden en plafond om echt goede zwartwaarden te krijgen. Ik wil gewoon lekker op de bank in mijn woonkamer kijken, waar ik leef. Als je namelijk met je hoofd in de film zit dan merk je eigenlijk weinig tot niets van reflecties want zwartwaarden ervaar je relatief.

De ervaring om op de bank naar een beeld van grofweg 1.5 meter hoog bij 2.5 meter breed te kijken is erg overweldigend. Het beeld is haarscherp met goede HD content. Ik vond het standaard Cinema 1 profiel het mooiste kijken qua kleur, maar ik ben een leek. Ik heb niets gekalibreerd en in dat onderwerp moet ik me nog verdiepen. Maar zonder calibratie, met gebruik van de presets is het beeld gewoon prachtig. De lamp gaat in eco mode 5000 uur mee en in normal mode 4000 uur. Een nieuwe lamp kost nu zo'n 330 euro. Stel nu dat je 20 uur per week kijkt, dan kun je bijna 4 jaar vooruit met deze lamp. In eco mode bijna 5 jaar. Als je de kosten van zo'n lamp over die periode uitsmeert dan kost deze projector je ongeveer 60 tot 80 euro per jaar exclusief stroom verbruik.

De beamer kan niet alleen 2D maar ook 3D projecteren. Maar 3D, het kan me gestolen worden. Misschien kom ik terug op die uitspraak en ben ik gewoon oud en star, maar ik heb deze beamer gekocht omdat het ook een hele goede 2D beamer is, volgens vele reviews op het Internet. Het beeld is mooi, maar ik heb geen referentiekader. Ik ben een consument die het ding op basis van wat internet reviews blind via Internet heeft gekocht. Wie trouwens toch om 3D geeft, trek dan je buidel nog even want er worden geen 3D billen meegeleverd.

Projecteren op een groot scherm heeft een forst nadeel. Content die niet Full HD is, is gewoon niet mooi om naar te kijken. Dat soort content kun je beter dan maar wat kleiner projecteren.

De beamer wordt geleverd met een afstandsbediening met verlichte knoppen. Met die ab kun je vanuit je luie stoel het beeld zoomen, dus groter of kleiner maken, en tevens de focus aanpassen, heel erg prettig. De beamer heeft 3 HDMI ingangen en via de remote kun je tussen deze ingangen switchen. Composiet en S-Video ontbreken ook niet, wat handig kan zijn voor de console gamers. Over gamen gesproken, de beamer heeft een game mode die eventuele lag probeert te reduceren. Ik heb zelf geen game console en weet niet of dit ook goed werkt, maar 'het internet' zegt van wel.

Een beamer in deze prijs klasse hoort een tilt/shift lens te hebben, zodat je de beamer niet op een specifieke plek hoeft neer te zetten cq. te monteren voor het beste beeld. Gebruik nooit keystoning om trapezium vorming van het beeld te voorkomen, dat kost je alleen maar beeld kwaliteit. Een beamer zonder shift lens is in mijn ogen het geld niet waard. De Panasonic beamer heeft wel lens shift en dat maakt een wereld van verschil. De lens bedien je met een handel die achter een kapje aan de voorzijde zit verborgen. Het mechaniek werkt niet echt lekker en het is even klooien om de afstelling precies goed te krijgen. Maar daarna hoef je er niet meer aan te komen.

Het enige waar ik nog over kan klagen is het feit dat de lens dop een los ding is dat je handmatig moet plaatsen of verwijderen. Dat zou ik liever met een druk op de knop doen via de afstandsbediening waarbij een motortje iets met de lens dop doet. Maar waarschijnlijk is deze functionaliteit voorbehouden aan beamers in een prijsklasse die mij te ver gaat.

Prima apparaat, ben er zeer tevreden over.

Heb jij ook een Panasonic PT-AT5000E?