Samsung WF8604NHWG Review

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Goede onbalanscorrectie
  • Grote vulopening

Minpunten

• Onaangenaam geluid bij centrifugeren
  • Toetsgeluiden niet uitschakelbaar

Droogresultaat Score: 3
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 4
leestijd: 4:02

Mijn vijf jaar oude Zanussi wasmachine werkte me op de zenuwen. Tijdens het centrifugeren stuiterde het apparaat de hele badkamer door. Het lawaai dat hiermee gepaard ging maakte dat ik niet 's avonds durfde te wassen ivm de buren. Toen ik op een ééndaagse aanbieding van de Samsung WF8604NHWG stuitte was de knoop snel doorgehakt.

Een half uur vóór opening van de betreffende winkel stond ik voor de deur. Rond openingstijd stonden er dertig mensen achter me met dezelfde intentie. De helft daarvan viste helaas achter het net, maar ik kon even later met mijn wasmachine naar huis! De machine weegt een kilo of zestig. Ik kon 'm in mijn eentje van de auto naar mijn badkamer krijgen, maar voelde daarna wel mijn rug... :) ik raad je dus aan om het plaatsen met zijn tweeën te doen.

Uitrusting

De Samsung WF8604NHWG is een zeer betaalbare wasmachine die toch heel compleet is. In deze review bespreek ik de eigenschappen van de machine en mijn ervaringen na negen maanden gebruik. Ik was ongeveer twee keer per week (één bonte en één witte was). De grote vulopening en de startuitstel zijn prettige features die tegenwoordig op bijna iedere machine wel aanwezig zijn. Een leuke extra is dat de machine een display heeft voor resttijdindicatie. De Samsung WF8604NHWG heeft daarmee eigenlijk alles wat een gemiddeld huishouden nodig heeft.

In tegenstelling tot wat veel webwinkels beweren, heeft deze wasmachine géén zogenaamde Diamond Drum. Dit is een speciale gaatjesstructuur die voor minder slijtage van je kleding zou zorgen. Wil je dit wel, kijk dan naar de Samsung WF8604AFV.

Filter

Rechts onderaan de machine vind je een schroefdop waarachter het filter zit. Ook zit hier een afgedopt slangetje waar je de kuip mee kunt laten leeglopen, mocht dat nodig zijn (defect, verplaatsen ivm verhuizing, you name it). Eens per maand kijk ik even of er troep in het filter zit. Dit is echter altijd schoon tot nu toe. Haren en andere troep verzamelen zich in een uitsparing in het rubberen manchet. Deze zie je dus liggen wanneer je de deur opent, ik veeg ze dan even weg met een wcpapiertje.

Geluidsproductie

Tijdens het wassen is de WF8604NHWG gemiddeld stil voor zijn klasse. De Zanussi die ik hiervoor had maakte ongeveer net zo veel geluid. Er zijn geen speciale maatregelen voor geluidsdemping genomen, zoals bijvoorbeeld Miele dat wel doet.

Zodra de machine gaat centrifugeren neemt de geluidsproductie toe. De motor met koolborstels maakt op hoog toerental een wat zeurend geluid. Ik vind dit niet storend, maar met slapende kinderen in een aangrenzende ruimte kun je dus niet 's avonds wassen. Als dat belangrijk voor je is kun je beter iets meer uitgeven en een Samsung met Direct Drive kiezen. Deze machines hebben de naam een stuk stiller te zijn.

Naast mechanische geluiden produceert de wasmachine blije piepjes tijdens het indrukken van knoppen. Vergelijk het met de toetsgeluiden van je eerste Nokia, maar dan nog een pak luider. Wanneer de was klaar is speelt hij zelfs een melodietje. Vinden ze zeker leuk, die Koreanen... :P Op een Duitse machine zou je dit bijvoorbeeld nooit tegenkomen. Het muziekje aan het eind vind ik wel handig, maar als ik de toetsgeluiden uit kon zetten zou ik het doen.

Onbalanscorrectie

De onbalanscorrectie werkt erg goed: als de was in de trommel niet goed verdeeld is wordt dat direct opgemerkt en gaat de machine herverdelen. Als je een dekbed of sportschoenen mee wast kan het zijn dat dit twee of drie keer gebeurt. Per herverdeelbeurt moet je wel een minuut of twee bij de totale wastijd optellen. Mijn vorige wasmachine besloot na één keer herverdelen steevast om het er maar op te wagen, met veel lawaai en gestuiter als gevolg. De Samsung blijft keurig op zijn plek staan en heeft zichzelf na negen maanden nog geen millimeter verschoven.

Wasresultaat

Hierover kan ik kort zijn: mijn kleding komt er zonder vlekken en zonder schade uit. Erg vuile kleding was ik wel op het intensieve programma van twee uur, het kortere programma van 61 minuten is dan niet voldoende.

Droogresultaat

Prima; ik heb geen droger en mijn was is de ochtend na het wassen altijd wel droog.

Duurzaamheid

De WF8604NHWG maakt een degelijke indruk. De kunststof delen zijn netjes afgewerkt en de knoppen en scharnierende delen voelen stevig aan. Als de machine een jaar of zes mee gaat ben ik tevreden. Gaat ie langer mee, dan beschouw ik dat als bonus. Heb ik na vijf jaar gebruik een defect, dan denk ik niet dat ik het laat repareren.

Al met al ben ik erg tevreden over de WF8604NHWG. De wasmachine heeft een paar zwakke punten zoals de geluidsproductie, maar die zijn voor mij niet zo storend. Alles wat een wasmachine moet doen, doet ie naar tevredenheid. Is de geluidsproductie een dingetje, geef dan iets meer uit voor een machine die motorisch of qua geluidsdemping iets hoogstaander is. Voor de ruime driehonderd euro die ervoor gevraagd wordt geef ik de prijs-kwaliteitverhouding een 8. Rekening houdend met de prijs die ik zelf betaalde zou ik zelfs een 9 geven.

Zou je 'm nog eens kopen?

Waarschijnlijk niet. Ik ben erg onder de indruk van de prijs-kwaliteitverhouding van deze Samsung en vind 'm meer dan prima voor mijn éénpersoonshuishouden. Wanneer vervanging aan de orde komt, zal ik zeker weer een Samsung overwegen. Maar dan wel eentje uit de hogere serie met een stillere motor, zodat ik ook 's nachts kan wassen zonder me af te vragen of buren er wellicht last van hebben. Voor nu heb ik erg veel schik met deze wasmachine.

Zou je 'm aan vrienden aanraden?

Absoluut, maar wel met de kanttekening dat het niet de stilste wasmachine ever is. In Samsung als wasmachinefabrikant heb ik na mijn ervaringen alle vertrouwen. Mijns insziens doet Samsung niet onder voor de gevestigde merken die zomaar 100 tot 300 euro meer vragen voor een vergelijkbare machine.

Eindoordeel?

Een 8. Geen fratsen, lekker wassen.

Heb jij ook een Samsung WF8604NHWG?

231 euro is echt geen geld! Wat een mazzel!
Bedankt voor je review!

Waar was hij trouwens zo goedkoop? Wellicht dat deze shop vaker dit soort acties heeft… :)