Specificaties 32GB microSDHC, §0,506 per GB - Bekijk alle specificaties

Sandisk 32 GB MicroSDHC Review

Sietse1990 17 september 2012, laatste update op 17 september 2012, 4.013 views

Sandisk 32 GB MicroSDHC

Pluspunten

• Zeer snel.
  • Meteen een adapter naar SD erbij.
  • Mooie kleuren.
  • Grote opslag voor een tablet.

Minpunten

• Iets duurder dan de gemiddelde kaart.

Bijgewerkt op 17 september 2012.

Vorige week kreeg ik de vraag of de MicroSD kaart beviel die ik destijds goedkoop had kunnen kopen. Vandaar dat ik heb besloten om een simpele review te schrijven over dit product.

Waarom heb ik deze kaart gekocht?
Deze kaart heb ik gekocht omdat ik graag extra opslag wilde hebben in mijn Asus TF101. De versie die ik had was 16GB en dit is voor mij nog steeds meer dan genoeg. De reden dat ik er een MicroSD kaart in wilde was het makkelijk overzetten van bestanden zonder de tablet aan te sluiten op de computer. Hier had ik eerst een simpelere MicroSD kaart (Samsung 16GB Class6) in zitten, maar deze kaart zorgde ervoor dat de films happerde tijdens het afspelen. De beste manier was om de films eerst te kopiŽren naar de interne opslag van de tablet en ze vervolgens af te spelen. Helaas houd ik erg veel van series (bv. The Big Bang Theory of Game of Thrones) en wanneer ik een aflevering heb gezien wil ik niet eerst een nieuw deel moeten kopiŽren naar. Deze kaart was toen ergens een dagaanbieding waardoor ik heb besloten deze kaart te kopen.

Eerste bevindingen
De films die ik op het kaartje heb staan lopen vlekkeloos. Let wel op dat ik ook speciaal voor deze review nog eens 1080p heb geprobeerd, maar dat dit niet geweldig loopt, maar dat doet het vanaf de interne opslag ook niet. Dus weet niet of het aan dit kaartje ligt of dat de tablet hier niet geweldig in is. Gelukkig kijk ik eigenlijk altijd 720p (wat op dit scherm toch het maximale is) en heb hier geen last van. Zo ie zo zijn mijn ervaringen met SanDisk kaarten goed. Merk geregeld dat deze beter presteren dan de concurrent met dezelfde of hogere Class. Jammer dat dit voor USB-sticks niet het geval is, maar voor SD-kaartjes voor mij eigenlijk alleen nog SanDisk.

Het overzetten gaat natuurlijk niet met de aangegeven overdracht snelheid, maar dat verwacht je eigenlijk ook niet van deze kaartjes. Maar hij gaat wel sneller dan de meeste kaartjes die ik in handen heb gehad. Een complete film van vaak 720p is binnen 10 minuten gekopiŽerd naar de kaart.

De benchmarks
De eerste vraag van een mede-tweaker was of ik hem kon testen in HDTune. Dit wilde ik best, maar heb het helaas de afgelopen tijd erg druk gehad. Toch vandaag even de benchmark gedraaid en hieronder mijn bevindingen.

Aangezien een benchmark niet helemaal optimaal is heb ik ook gewoon even wat gekopiŽerd via Windows 8. De vorige keer heb ik aangegeven deze resultaten als onbetrouwbaar te zien, maar Windows 8 heeft toch een vrij stabiele overdrachtssnelheid waar Fedora toch wat meer heen en weer sprong met snelheid (gemiddeld toch wel hoger) en Windows 7 snel lijkt, maar op het laatst wat tegen werkt en even blijft hangen op 99%.

Vragen?
Heb je nog vragen en/of opmerkingen, stel of maak deze gerust. Ik zal proberen deze te beantwoorden.

Heb jij ook een Sandisk 32 GB MicroSDHC?

Zou je mischien ook een hdtune test kunnen doen?
Ben namelijk benieuwd naar de io score van de kaart.
De HDTune test wil ik best doen, maar daar heb ik vandaag geen tijd voor... Dus de aanbieding zul je dan mislopen...
Zegt de class niet iets over de minimale sustained write(of hoe je het ook noemt) snelheid
want volgens mij zakt de 4k performance altijd tot 50 kilobyte/sec ofzo.
Ik wil het kaartje namelijk gaan gebruiken voor swap in mijn i9000 en dan komt iops om de hoek kijken.
Heb er geen haast bij hoor.
Zit al een tijdje naar een snel kaartje te zoeken.
Hoe kan je nu al de dagaanbieding van vandaag binnen hebben?
Dagaanbieding van 09-03-2012 van iBOOD, zelfde kaart, maar toen was hij nog wat duurder. (§29.95,- i.p.v. §22.95)

Nu snap ik ook waarom iemand vroeg hoe het zat met deze kaart ;) Had nog niet naar iBOOD gekeken vandaag ;)

[Reactie gewijzigd door Sietse1990 op 10 september 2012 11:10]

Misschien even handig om je te laten weten. Class 10 is zowiezo veel sneller dan class 6.
Ben ik van op de hoogte, maar mijn Class 6 kaartjes van Sandisk die ik gebruik in mijn DSLR zijn ook sneller dan mijn Class 10 kaart die ik gebruik in mijn Boxee Box. Mijn ervaring is dus dat die Class niet veel zegt en die snelheden die erbij vermeld staan ook niet. Als een Class 6/10 kaart maar 2MB/s haalt vind ik dit toch echt te weinig. Vooral als je kijkt dat oudere kaarten Class 4 waaronder eentje die bij mijn mobiel zat waar geen Class bij staat een nog snellere overdracht hebben.
Zoals al aangegeven ga ik hem deze week nog een aantal tests erop uitvoeren.

Het jammere ervan is altijd dat de mensen die zeuren of nog nooit zelf een review hebben geschreven, maar in jouw geval ook erg kale reviews. Van de 6 reviews die je hebt geschreven zou er ook maar eentje voldoen als het over een test gaat met, op zich een best netjes filmpje erbij, maar daardoor vind ik persoonlijk dat je niet het recht van spreken heb dat je mijn review totaal nutteloos vind.