Specificaties 7" (1280x800), Android 4.4, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 16GB Zwart Review

Robin522 9 september 2012, laatste update op 9 september 2012, 1.759 views

Asus Nexus 7 16GB Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Ondersteuning
  • Integratie met Google diensten

Minpunten

• Scherm is wat flets en mist kleurintensiteit

Een weloverwogen keuze.

Na maanden lang uitgekeken te hebben naar de Nexus 7 van Google/Asus heb ik vijf dagen geleden eindelijk het toestel kunnen bemachtigen op de dag van de Nederlandse release. Een weloverwogen keuze, aangezien ik twijfelde tussen de Nexus 7 en de iPad 3.

Het ging mij om de prettigste beleving, waarbij ik dus de prijs niet zwaar meerekende in de keuze en zodoende dus ook heb gekeken naar een iPad 3. Het op papier vergelijken van de tablets was verre van voldoende om tot een goede keus te komen. Beide hebben degelijke specificaties en zouden dus theoretisch erg goede performance moeten leveren. Voor zover ik wist kon de Nexus 7 nergens uitgeprobeerd worden en moest ik mijn indruk dus hebben van hands-on filmpjes en gebruikerservaringen. Wel heb ik bijvoorbeeld naar de Galaxy Tab 2 7.0 gekeken om een idee te krijgen van het 7" formaat van de Nexus. De iPad was uiteraard volop uit te testen in nagenoeg alle winkels en dat deed ik dan ook. Na een paar minuutjes spelen merkte ik echter al dat de iPad tamelijk zwaar was en dat ik al snel last van mijn armen kreeg. Ook voelde de tablet wat fors aan, wat niet erg uitnodigend is om het toestel vaak op te pakken.

Blijkbaar was de 9.7'' grote iPad niet het juiste formaat voor mij, ik wilde namelijk een tablet die je makkelijk meeneemt. Dingen als hoesjes met toetsenbordjes werd mij al veel te log. Uiteindelijk is mijn keuze uiteraard op de Nexus 7 gevallen en dat was niet alleen vanwege het formaat, maar ook vanwege de software die op het toestel draait, namelijk: Android 4.1 Jelly Bean. Persoonlijk maak ik erg veel gebruik van Google services, omdat ze allemaal gekoppeld zijn aan je Gmail account wat ervoor zorgt dat je met één klik meteen bij al je diensten bent. Tevens staan al mijn contacten en mijn gehele agenda gesynchroniseerd met mijn Google account. Hieruit kun je wel afleiden dat volledige integratie van Google services in het Android systeem mij erg aansprak en daarnaast speelt integratie ook een grote rol in in de hele belevenis van het apparaat.

Hier een kleine opsomming van diensten die Google biedt en volledig samengesmolten heeft met Jelly Bean:

- Gmail
- Maps/Navigatie/Latitude (nu ook met "kaarten offline beschikbaar maken" optie)
- Earth
- Talk
- Currents (nieuw)
- Chrome (nieuw)
- Picasa Web Albums
- YouTube
- Google+
- Drive (cloud opslag, gratis 5gb)
- Play Music
- Google Play Store (nu ook voor films, tijdschriften, series en muziek)

Het gebruik van de Nexus 7

De vraag is dan natuurlijk: hoe gebruik je al deze dingen in de praktijk? Om te beginnen beschikt de Nexus 7 over niet-uitbreidbare opslag en is er geen 3G/4G aanwezig voor data onderweg. Voor veel mensen zijn dit de grootste knelpunten en/of dealbreakers. Voordat ik met deze tablet ging werken gebruikte ik voornamelijk mijn smartphone (LG Optimus 2X) met Android voor al de bovenstaande diensten. Met 3G/HSDPA kon ik dus overal met mijn Google in verbinding zijn. Opslaguitbreiding was ook geen probleem en ik maakte me dus ook geen zorgen om tekort aan ruimte. Kortom: ik miste niets. Vanzelfsprekend was ik me bewust dat dat ging veranderen wanneer ik met de Nexus 7 zou gaan werken. Het niet aanwezig zijn van cellulaire verbinding en de beperkte 16gb aan opslag, baarde me toch wel zorgen.

Mijn telefoon staat vol met muziek die ik ook gedeeltelijk op mijn Nexus 7 heb gezet, maar nu blijkt in de praktijk dat ik niet tot nauwelijks muziek luister op mijn tablet. Het enige gebruik van mijn muziek bestanden dat ik kan vinden is het aansluiten van het toestel op een versterker of af en toe een deuntje aan te zetten wanneer ik in gezelschap ben. Met koptelefoon luister ik eigenlijk liever via mijn telefoon, puur omdat die stukken compacter is en bij het muziek luisteren niet in de weg zit. Een volwaardige film kijk ik dan uiteraard weer liever op mijn Nexus 7, maar ook dan is er geen sprake van ruimte gebrek met het 16gb model, aangezien je een film vaak toch weer verwijderd van je toestel nadat je hem gezien hebt. Zo blijft er zat ruimte over.

Dan komen we bij internetverbinding aan. Met de Nexus 7 kun je dus niet overal zomaar internetten als er geen Wi-fi signaal in de buurt is. Het voornaamste gebruik van tablets is in het algemeen vooral internetgebruik en dat gaat voor mij ook op. Nu is het wel zo dat steeds meer plekken in steden gratis wi-fi hotspots hebben en je vaak wel even kunt surfen op een onbeveiligd netwerk van een buurtbewoner :9.
Voor smartphone gebruikers die beschikken over een data-bundel is het missen van een 3G antenne geen punt. Wireless tethering is namelijk iets dat dan heel goed van pas komt en ook USB tethering zou moeten werken via een USB OTG kabeltje voor in je tablet; je telefoon heb je immers altijd op zak. Voor mij is dit de oplossing.

[b]~ REST VOLGT NOG [/b]

Heb jij ook een Asus Nexus 7 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Volgens mij is dit voor jou toch een beetje een upgrade van je smartphone, zo'n LG staat ja niet als goed te boek.

Ik zelf ben ook benieuwd naar JB, want tot nu toe ben ik nog nooit echt een fan geweest van stock Android en vind ik Sense van HTC juist een aangename toevoeging.

[Reactie gewijzigd door 318025 op 9 september 2012 18:40]

Ik heb hem ook en voor de twee nadelen zijn er prima oplossingen:

- opslag --> rooten en met een OTG kabel een usb stick eraan hangen werkt echt prima. Voor die paar keer dat je extra opslag nodig hebt werkt dit prima.
- 3G/4G --> wifi hotspot vanaf je smartphone werkt echt super. Ik merk nauwelijks snelheidsverschil als ik via mijn HTC desire S internet. Kun je alles met één 3g verbinding doen.