CM Storm QuickFire Pro (Red Switch) Review

Techless 15 september 2012, laatste update op 22 september 2012, 2.009 views

CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)

Pluspunten

• Toetsen layout perfect
  • Degelijke bouwkwaliteit
  • Oplichtende game toetsen
  • Verschillende verlichtingsopties
  • Plug & Play zonder poespas
  • Andere Cherry MX switches ook mogelijk! (maar daarvoor moet je vooralsnog buiten de Benelux shoppen)
  • Memory functie voor laatste instellingen (ook na verlies spanning)[/li]
  • Full NKRO dus een wedstrijdje wie-kan-het-meeste-characters-typen-in-10-sec is met dit toetsenbord extra leuk?!

Minpunten

• Kabel moeilijk in/uit
  • USB Hub ontbreekt
  • Geen software/macro support (niet zozeer negatief alswel een gemis t.o.v. concurrent)
  • Slechts gedeeltelijke backlight
  • FN-toets en windows-start-lock-toets doen niet mee met gekozen lichtprogramma

Een ramplank voor echte liefhebbers!
Het Cooler Master CM Storm Quick Fire Pro mechanische gaming toetsenbord is zoals de naam al doet vermoeden gericht op gamers.

Dit mooie toetsenbord heb ik gekregen en het is volgens mij een vrij nieuw model, want ik zag nog geen reviews staan vandaar dat ik onderstaande heb toegevoegd.
Bij mijn review bespreek ik in ieder geval de onderwerpen waarvoor ik sterren heb gegeven en dan nog wat achtergrond informatie en andere zaken die mij relevant lijken (en jou hopelijk boeien). Ik laat zoveel mogelijk zien met foto's en een film (waarin je het toetenbord zelfs kan horen! zie einde eerste paragraaf).
Tevens zal ik aanvullingen schrijven in de loop van de tijd als vragen of opmerkingen daar aanleiding toe geven.

CM Storm Quickfire Pro doos

Inhoudsopgave
Doos en inhoud (met hd video)
Mechanische toetsenborden (korte uitleg)
Ergonomie
Milieu
Vergeleken met
Reviews op andere sites

Doos en inhoud
Zelfs de doos ziet er gelikt uit, mooi drukwerk waarbij een deel glimmend onderscheid maakt van de matte verdere afwerking. Aangezien het toetsenbord er is in vier smaken zie je voorop rechts welke Cherry MX schakerlaars erin zitten (in dit geval de rode soort, meer info hierover in de volgende paragraaf).
Op de achterkant zijn de hoofdzakelijke features van het toetsenbord uitgelicht met enkele plaatjes:
1. Mechanische Cherry MX schakelaars
2. Gedeeltelijke achtergrond verlichting (rode leds)
3. NKRO in USB mode
4. Verwijderbare USB kabel (met ogenschijnlijk vergulde pluggen), gevlochten mantel ziet er luxe uit.
Overige features staan uiteraard ook op de achterkant genoemd
5. USB 2.0
6. Multimedia shortcuts
7. 1 ms reactiesnelheid (een stuk sneller dan die van mij)
8. Windows Key disabled in game mode

De doos bevat naast het keyboard:
A. USB kabel
B. Handig knop-optil-dingetje
C. Quickstartguide
D. Stofkap (of het is verpakkingsmateriaal waaraan ik een nuttige functie toeken)

Bij het uitpakken heb ik een filmpje gemaakt en na wat montage werk leverde dat het volgende op (de muziek die u hoort is natuurlijk het toetsenbord terwijl ik een stukje tekst type):

(Full hd kijken mogelijk op Youtube)

Key remover

Mechanisch toetsenbord & Cherry MX schakelaars
Een toetsenbord met mechanische toetsen is iets speciaals naar mijn idee. En het speciale is wel de aanslag van de toetsen. Het volt kostbaar, maar dat kan ook komen door de prijs van het toetsenbord...
Het bijzondere van dit toetsenbord is dat je vier smaken hebt en dat je dus zelf kan je favoriete "feedback voor je vingers" kan kiezen.
  • Zwart: Linieare switch zonder bumb (model: SGK-4010-GKCC1)
  • Bruin: Bumb in het midden naar beneden (model: SGK-4010-GKCM1)
  • Blauw: Bumb en klik, klaarblijkelijk de fijnste bij het typen (model: SGK-4010-GKCL1)
  • Rood: Lage resistentie, lineaire feedback ook geen bumb (model: SGK-4010-GKCR1)
Zie ook link, voor meer details
of het mechanische toetsenborden topic op GoT.

Ik ben blij dat ik de rode heb gekregen aangezien ik die zelf ook zou kiezen. Het kost heel weinig moeite om ze helemaal naar beneden te drukken en dat vind ik ideaal bij het gamen. Eigenlijk druk ik ze altijd volledig naar beneden in dus daarom is een bumb of een klik ook geen must en ik denk dat dat voor de meeste gamers het geval is. Bij het typen hebben inderdaad de blauwe ook wel wat met hun klik en bumb, maar ik zit vaak niet alleen op de werkkamer en dan is het extra geluid niet zo prettig voor het gezelschap. De quickfire pro met rode switches maakt een subtiel geluid al is het zeker luider dan dat van de rubberen schakelaars in de Natural Keyboard Pro. Ik heb helaas geen dB meter anders zou ik het kwantitatief kunnen uitdrukken.

De Cherry MX schakkelaar op het toetsenbord Rode Cherry MX schakkelaars stikker op de doos
L: Cherry MX Red op keyboard, R: Cherry MX RED sticker op doos (de rand is altijd rood!)

(vergeleken met andere mechanische toetsenborden)
Op moment van schrijven kost dit toetsenbord, zo'n 80 euro. Dat is een fikse prijs voor een toetsenbord, maar wel een scherpe prijs voor een mechanisch (gaming) toetsenbord.
Een geduchte concurrent is de Corsair Vengeance K60 en die is ruim 10 euro duurder. voornaamste verschillen zijn naar mijn idee dat de corsair alleen verkrijgbaar is met Cherry MX red keys, geborsteld aluminium bovenkant, zogenaamd ergonomisch dingetje voor onder je pols, en geen backlight. De Corsair Vengeance K90 heeft wel backlight (volledig en anders) en 18 extra programeerbare toetsen, maar dan betaal je bijna 40% meer dan voor de Quickfire Pro die ik hier heb. Het zal aan de games liggen die je speelt of je dat ervoor over hebt.

Ergonomie
Eigenlijk is er op dit front niets bijzonders te melden, ik geloof niet dat dit toetsenbord ergonomischer is dan een ander recht toe recht aan toetsenbord. De functie toetsen zoals de shift keys zijn in ieder geval aan beide kanten lekker groot, zodat je niet moeilijk hoeft te doen om die te raken.

Ik ben echter gewend om thuis te typen op een Microsoft Natural Keyboard Pro juist vanwege zijn ergonomische kwaliteiten en dan mis ik hier toch echt iets. Ik zou heel graag zien dat een bedrijf als Cooler Master eens een keyboard maakt met mechanische toetsen wat hier op lijkt eigenlijk hoeven ze dan alleen een stukje toe te voegen aan deze in het midden en dan benaderd het al praktisch mijn persoonlijke ultieme keyboard ;-)

Maar dat is heel persoonlijk want de meeste mensen vinden het helemaal niks om te typen op zo'n Natural Keyboard Pro... omdat ze steeds toetsen mis slaan, uiteraard is dat na een paar weken over als je het die tijd zou geven, maar dan nog is het voor games soms ronduit onhandig. Als je bijvoorbeeld met rechts de rechter Alt+Y wilt indrukken, dat is een stuk praktischer op een normaal keyboard. Ik kan mij herinneren dat het bij Starcraft onhandig is. Verder heb ik er persoonlijk weinig hinder van gehad.

Ik heb ook nog een Maltron Single Hand keyboard voor games dus gebruik dat als oplossing voor een game als World of Warcraft waar je eigenlijk nooit genoeg knoppen kan hebben die gemakkelijk te bereiken zijn met één hand (het liefst met zo min mogelijk modifiers).

Microsoft Natural Keyboard Pro
Microsoft Natural Keyboard Pro (multimedia)

Mashup MS Storm Natural Quickfire Pro (small)
Mashup... CM Storm Natural Quickfire pro, droomtoetenbord...

Functionaliteit
  • De backlight ziet er echt heel mooi uit, het heeft ook wel wat dat niet het hele ding oplicht, al zou ik zelf de J ook uitgelicht hebben, omdat die dan sneller te vinden is wanneer je in het donker zit te gamen en even iets tienvingerig moet typen.
    Je kan ook nog 5 verschillende helderheden instellen voor de backlight, dat is perfect want als je in het donker zit te gamen wil je niet verblind worden door je toetsen!
    En tevens is een optie om hem in de hens te zetten, dan gaat hij steeds van helder naar zwak en weer helder en zwak etc.
    Dan valt nog op te merken dat de FN-toets en Windows-toets-lock-toets de lichtprogrammering negeren. Waarschijnlijk omdat die altijd aan moet zijn ter indicatie, maar bij de keuze voor een lage lichtsterkte zouden ze zich daar wel aan moeten conformeren. Evenals het programma waarbij light van helder naar minder helder gaat en weer terug. Ze hoeven alleen de licht uit functie te negeren want dan zou je niet meer zien dat FN of de windows toets gelocked zijn.
  • De verwisselbare USB kabel ziet er mooi uit en je wil hem eigenlijk gewoon laten zitten. Het plugje los en vast krijgen gaat wat moeilijk, omdat er weinig ruimte achter zit. De kabel klemt goed in de gleuf waarlangs hij naar buiten loopt en ook dat is naar mijn idee iets wat je liever niet te vaak los en vast maakt, omdat het dan sneller slijt, mogelijk gaat het dan nog lang mee want de mantel voelt wel heel degelijk.
    Zoals je in de foto's en film ziet kan je hem alle kanten naar buiten laten lopen behalve naar voren, dat is denk ik alleen voor tweakers handig die pc's van familie ter reparatie voor het gemak maar even onder het bureau plaatsen voor je voeten zodat je makkelijk overal bij kanen in de winter je voeten warm houd.
  • De Multimedia Keys zitten onder de F-toetsen, ik heb ook verschillende toetsenborden gehad waarbij er extra toetsen staan boven de F toetsen. Mijn voorkeur gaat toch uit naar deze optie. Ik vind het er netter uitzien zo. Tevens is er een "FN" lock toets waardoor de F toetsen standaard de multimedia functionaliteit uitvoeren. Eigenlijk ideaal voor mij want ik gebruik de F toetsen amper sinds ik Word Perfect 5.1 heb ingeruild voor Microsoft Office.
    Tevens heeft Cooler Master ervoor gezorgd dat de instellingen bewaard blijven ookal wordt de spanning van het bord afgehaald. Iets wat mijn Wireless Natural Keyboard Pro niet deed tot grote ergernis heb ik die dan ook weer geruild tegen de bedraadde voorloper (met multimedia keys boven de F-toetsen.
  • Full NKRO, dat is volgens mij een functie voor de liefhebbers. Je kan wisselen tussen de 6KRO en Full NKRO instelling. NKRO wil zeggen dat alle toetsen die je tegelijk indrukt ook worden geregistreerd. Bij 6KRO is dat gelimiteerd tot 6 toetsen tegelijk. Ik vermoed dat dat excl. modifier toetsen Shift, Alt, Ctrl is, omdat 6 normale toetsen en 4 modifier toetsen de normale limiet is bij USB aansluiting.
  • Polling snelheid kan ook aangepast worden kies tussen 1000 hz (1 ms), 500 Hz, 250 Hz en 125 Hz. Dus dat is dan de tijd die maximaal verstrijkt tussen het aanslaan van een toets en het moment waarop het signaal wordt doorgestuurd. Ik heb hem op de hoogste stand gezet, zodat ik zeker weet dat ik zelf niet de zwakste schakel ben.
    Bij het wisselen van NKRO mode en polling mode word het toetsenbord kortstondig uitgeschakeld, of betergezegd; de USB aansluiting.
  • Cherry MX schakelaars, rode variant, zoals in paragraaf twee besproken.
  • Windows key disabled, dit kan je zelf aan of uitzetten met een FN toets. Ik vind het niet erg boeiend in een aantal spellen die ik speel zit het standaard al ingebouwd, dat is handiger want dan is het ding sowieso uit als je de game opstart en als je terug komt in windows weer aan. Het is hier hardware matig dus zolang je hem locked is de windows toets functionaliteit uitgeschakeld.
nkeys

Precisie
Als eigenschap achter op de doos had ik hem al genoemd, de reactiesnelheid van 1 ms. Op een goede dag is die van mij waarschijnlijk minstens 10 keer zo hoog dus ik weet niet of het voor mij nut heeft. Misschien voor een pro gamer. Ik ben er in ieder geval zeker van dat het keyboard niet de zwakste schakel zal zijn. Je kan de reactietijd ook nog verlagen naar 2, 4 of 8 ms. Wat er in feite gebeurd is dat je de Polling snelheid aanpast van de USB aansluiting. Bij 1ms is de Polling snelheid 1000 Hz en wordt dus 1000 keer per seconden gecheckt of je nog een toets hebt ingedrukt. Ik heb hem op 1 ms gezet, ik snap nog niet waarom ik hem ook ooit op een andere stand zou zettten. Iemand een idee?

Design
De knoppen zijn beletterd met zwarte verf. De knopjes zijn eigenlijk van transparant mat witte kunstof en gespoten met zwarte zijdeglans lak. Er is een bijzonder font gebruikt wat naar mijn idee wel past bij zo'n stoer toetenbord.
Of even slijtvast is als dat van het kleine quickfire pro toetsenbord dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Overigens heb ik nog nooit belettering afgesleten van een goed toetsenbord... wellicht type en game ik daar te weinig voor.

Ik heb ook even gekeken of de verlichte toetsen nog verschillen van de andere toetsen en dat blijkt niet het geval te zijn. De enige uitzondering is mogelijk de toets met " en ' waarbij het laatste enkele aanhalingsteken niet doorschijnend is, mogelijk door het zo'n klein puntje is. Bij de >. toets zijn echter wel beide symbolen doorschijnend in geval van rood backlight.

Alternatieve knoppen lichten ook gewoon op
Alternatieve keys lichten ook gewoon op. Ook het enkele aanhalingsteken licht gewoon op, maar dit is alleen bij hogere lichtsterkte ook zichtbaar. Tevens zie je hier goed hoe de letters oplichten door een ledje boven de schakelaar.

losse keys
Losse caps, duidelijk te zien dat semitransparant wit kunstof de basis is

Bouwkwaliteit
De afwerking van het toetsenbord is perfect te noemen, geen openstaande kieren of gaten bij dit toetsenbord. Ik heb ook even gekeken of ik er een wokkel van kan draaien, en dan geeft hij wel wat mee, maar zeker niet veel. De toetsen zijn van doorschijnend plastic en dan zwart overgespoten met een zijde glans zwarte lak. Het gebruikte font doet futuristisch aan... Dat past naar mijn idee heel goed bij dit bord.

bouwkwaliteit 1 klein

bouwkwaliteit 2 klein

pootjes

kabel mesh
Zelfs de USB kabel ziet er goed uit met zijn gevlochten mantel.

ruimte voor kabel achterkant k
Ruimte voor wegwerken kabel aan de achterkant, helaas is het wat krap waardoor je de plug moeilijk in en uit krijgt.

Drivers, ondersteuning, software
Drivers en ondersteuning... dat is natuurlijk nergens voor nodig het toetsenbord doet het gewoon uit de doos en je hoeft er in ieder geval voor Windows 7 geen drivers extra voor te installeren. Dat hoeft bij toetsenborden eigenlijk nooit. Alleen bij de Dinovo Edge heb je een driver nodig om de functietoetsen te programmeren naar een andere functie dan de standaard. Tevens wil je bij dat toetsenbord ook wel dat de volume bar in het scherm verschijnt als je dat aanpast via het toetenbord.

Al dat is bij de Quickfire Pro niet aan de orde. Wellicht zijn er gamers die behoefte hebben aan programmeerbare multimedia toetsen of macro mogelijkheden dat is bij dit toetsenbord (nog) geen optie. Ik heb geen idee of Cooler Master plannen heeft om dat soort software in de toekomst nog uit te brengen.
Als je daar behoefte aan hebt ben je waarschijnlijk beter uit met het eerder genoemde mechanische toetsenbord van Corsair.
Of een los programmeerbaar toetsenbord met macro functies zoals een X-keys Pro.

Aan de andere kant is het ook een voordeel dat je geen software nodig hebt om alle functies van dit toetsenbord te kunnen gebruiken. Fijn dat er niet het zoveelste systray programma'tje bij zit dus. Als Cooler Master wel zo'n programmatje zou maken, in de toekomst denk ik dat het goed zou zijn als het optioneel blijft!

Garantie
Standaard 2 jaar garantie. Ik heb wel eens te maken gehad met Cooler Master bij het verhalen van gerantie op een voeding en dat verliep zeer vlot, kreeg gewoon een nieuwe (nieuwe model ook nog). Ik verwacht eigenlijk dat dit toetsenbord veel langer mee zal gaan dan 2 jaar, ik heb nog zelde een toetsenbord versleten en zeker geen van 80 euro. Mocht het ding toch stuk gaan heb ik het volste vertrouwen in de support van Cooler Master.

Milieu
De kartonnen doos is in ieder geval goed te recyclen en behalve de stofkap zit er geen plastic rommel of vulspul in de doos.
Voor de grote fabrikanten heeft Greenpeace al een aantal keren een lijstje gemaakt over de milieu performance van elektronica bedrijven. Cooler Master is een te kleine speler denk ik... om in het lijstje terecht te komen. Ik zou graag meer info zien over de milieuvriendelijkheid van elektronica (bedrijven).
Juist die kleinere elektronicafabrikanten kunnen op dit front gemakkerlijker afwijken (in positieve zin) van de massa het is zelfs van belang omdat ze zich daarmee juist van die grote kunnen onderscheiden net als met dit soort niche producten.

Vergeleken met
  • Microsoft Natural Keyboard Pro (multimedia)
    Aan de ergonomische kwaliteiten van een gesplitst toetsenbord kan de CM Storm Quickfire Pro niet tippen, ik zou het geweldig vinden als Cooler Master nog eens zou komen met een "Natural Quickfire Pro"
  • Microsoft Wireless Natural Multimedia Keyboard
    Deze heeft de zeer irritante onaardigheid dat je de multimedia toetsen ook onder de F-toetsen hebt zitten, maar dat de stand van de schakelaar tussen F-toets of Multimedia-toets niet onthouden blijft. Moet je dus steeds weer opnieuw F-lock intoetsen. Dit toetsenbord heeft wel ook boven de F-reeks nog dedicated multimedia toetsen. Meer dan ik nodig heb.
  • Logitech Dinovo Edge
    Grootste euvel aan toetsenborden van dit merk vind ik de te kleine shift toets links. Dit toetsenbord heeft verder een heel andere functie (afstandsbediening mediacenter). Typen doe ik er weinig op.
  • Maltron Single Handed keyboard (LH)
    Handig als je maar één functionele hand hebt en als je met één hand gewoon veel knoppen binnen bereik wil hebben. Ik heb deze een tijd gebruikt toen ik wow speelde. Heeft tevens Cherry MX Zwarte schakelaars dus heb ik die ook kunnen vergelijken. De rode hebben overduidelijk een kleinere kracht nodig om in te drukken.
Maltron Single Hand Keyboard

Dinovo Edge, kleine shift

Reviews op andere sites

Na het tikken van de hele review en enkele e-mails en andere correspondentie ben ik al helemaal gewend aan dit toetsenbord en raak steeds de juiste toetsen. Het plankje tikt lekker weg. Ziet er goed uit, heeft leuke additionele functies, zoals de backlite die je in het donker de toetsen laat vinden, de hardwarematige windows lock toets is zeker handig voor enkele games.
De rode Cherry MX schakelaars onder de toetsen kan ik ook aanraden met de lage weerstand kun je ze met heel weinig moeite vloeren!

Ik heb als casual gamer geen baat bij de hogere polling freqentie denk ik, want ik merk geen verschil tussen 1000 Hz en 125 Hz. Ik laat hem echter graag in 1000 Hz staan, zodat ik zeker weet dat mijn toetsenbord niet de zwakste schakel is.
Full NKRO is leuk om op de doos te kunnen zetten, het zou voor mij echter niet uitmaken al was de limiet 6KRO, dat zijn al veel toetsen om tegelijkertijd in te drukken (met je 10 vingers ;).

De CM Storm Quickfire Pro ga ik op mijn werk gebruiken, omdat ik zelf liever het gesplitste toetsenbord blijf gebruiken als ik thuis aan het werk of gamen ben (ik type thuis al ruim 15 jaar op zo'n soort toetsenbord). Op mijn werk is het echter een geniale vervanger van het standaard Dell plankje.

Ik hoop dat je wat gehad hebt aan deze review. Commentaar is welkom ten aanzien van verbeteringen en/of aanvullingen.

Heb jij ook een CM Storm QuickFire Pro (Red Switch)?