Bekijk alle uitvoeringen

Asus Zenbook UX31A-R4003V Review

tzaman 6 september 2012, laatste update op 6 september 2012, 1.419 views

Asus Zenbook UX31A-R4003V

Pluspunten

• Beste scherm op de markt voor ultrabook
  • Bouwkwaliteit
  • Aansluitingen
  • Toetsenbord
  • Touchpad
  • Bouwmateriaal
  • Kleine charger

Minpunten

• "Multitouching"
  • SSD niet te vervangen
  • RAM niet te upgraden

In eerste instantie beoordeelde ik de "Prijs" van deze laptop als "Voldoende". De beschrijving had het echter over de prijs-kwaliteit verhouding. In dat opzicht heb ik ook deze als zeer goed beoordeeld. De reden dat ik deze laptop heb gekocht omdat deze in mijn ogen de allerbeste prijs/kwaliteitverhouding heeft op dit moment voor een high end ultraportable.

Ik schrijf deze review omdat ik wat ervaringen wil delen, met name dingen die nog niet in andere reviews zo genoemd zijn - deze lees je dus in de andere reviews. Over het algemeen klopt alles wat je leest in de andere reviews hier op tweakers, maar dit zijn dus mijn toevoegingen, en dingen die ik anders heb beleefd.

Toetsenbord
Top toetsenbord. Geen enkel probleem met aanraken van touchpad tijdens typen ofzo, werkt prima. Misschien heel even wennen aan het begin, maar dat is altijd met een nieuw toetsenbord. Verlichting is ook top.

Touchpad
Touchpad werkt bij mij perfect, hij is onwijs groot, waardoor ik er serieus mee kan werken, hiervoor dat ik altijd een muis nodig omdat ik gestressed raakte van zon klein touchpad. Voor mij werken al die multitouch dingen voor geen meter. Het is sloom en veel te gevoelig of ongevoelig, gewoon niet mee te werken. Maar dat geeft niet, want ik wil ook helemaal niet multitouchen.

Behuizing
Ik heb iemand horen zeggen dat het scherm niet super stevig is, maar deze is bij mij zeker super stevig. Doordat de laptop eigenlijk gewoon twee aluminium platen zijn, is dit ding zo ontzettend sterk en stevig.

Windows, Ubuntu, Dualboot
Er staan ongeveer 30 programma's standaard ge´nstalleerd die je niet nodig hebt, nog een 4Gb Intel partitie (ofzo), 10Gb recovery partitie, en de schijf heeft standaard een 100gb/120gb partitie in de vorm van "OS" en "Data". Mijn gouden tip:
1) Maak een windows 7 thumbdrive.
2) Wis met deze thumbdrive Alle partities. Daarna start ie nog 2x sneller op ook (paar seconden). Dan even zelf een stuk of 5 drivers download van de Asus website.
3) Ik koos even simpel voor Wubi Ubuntu, maakte een partitie aan van 30Gb voor Ubuntu, en nu heb ik dual boot. Wubi is niet ideaal en heeft wat restricties, maar ik gebruik Ubuntu sporadisch.
N.B.: Je kunt dus (doordat het een EFI paritite heeft, GPT systeem) niet zondermeer Ubuntu installeren. Dit is behoorlijk cumbersome en heeft voor mij niet gewerkt.
Ubuntu: Bij mij werkt alles perfect out-of-the-box, beter dan in Windows! Alleen de knoppen voor de belichting van het toetsenbord schijnen niet te werken ofzo (alsof ik dat gebruik). Bij mij komt ie ook prima uit hibernate/sleep/suspend, dus dat probleem is niet aan de orde.

Display
Waanzinnige display. Zeer scherp, bijna te scherp. Mijn vriendin zij "wooow het is net papier" - toen wist ik dat de goede laptop had gekozen. Lame of niet, ik gebruik hem voor het overgrote deel voor lezen en schrijven. Alles zeer soepel, text op 125% leest fijn. Op 100% kan ook maar dan is een letter echt 1,5 mm groot, echt heel klein.
Ik heb geen edge bleeding, nergens. Zeer egaal belicht en een prachtig semi matte scherm. compleet mat vind ik hem zeker niet. Maar hij kan niet veel beter.
Resolutie is uitgerekend op 190 DPI. Perfecte ogen kunnen misschien net de pixels zien op 50cm, maar ik zeker niet.

SSD
Juist, bij deze laptop weet je niet welke SSD je krijgt. Een ADATA of een SanDisk. Deze SanDisk schijnt slechter te zijn of zelfs zoals ik heb gelezen 'sloom'. Andere zeggen weer dat je het verschil zelf toch niet merkt. Daar ben ik het mee eens. Ik heb dus de SanDisk gekregen, en ik merk geen verschil tussen deze en de Crucial M4 in mijn desktop.
In een ander review hier op tweakers hoorde ik iemand zeggen "Als ik de SanDisk had gekregen had ik hem teruggestuurd". Hier heb ik geen enkel goed woord voor over, want hij wist het toen hij hem kocht. Dit soort types zadelen de retailer en producent met onnodige kosten op.

Alternatieven
Macbook Air - De specs van deze vond ik gewoon veel minder. Voor dezelfde prijs heb je bijna 1.5x meer features. De air met een 256gb ssd begint alleen bij 1500 euro, dat gaat echt te ver.
Samsung series 9 - Opzich een mooiere laptop vind ik, maar de specs zijn minder. Te kleine schijf, minder beeldscherm, en de 256gb ssd versie was niet beschikbaar. Deze weegt echter wel 1.1kg, dus is NOG lichter dan de ux31a!
Macbook Pro - Deze is twee keer zo zwaar (>2kg) dus uitgesloten. Ik heb de Retina overwogen maar deze was complete overkill, en ik kon de pixels op de asus al niet zien (geen perfecte ogen) dus het heeft ook compleet geen zin. En de retina weegt ook 2kg. (UX31a=1.3kg)

Conclusie, perfecte laptop. Absolute prijs is alleen een beetje hoog naar mijn idee, maar voor dit top segment is het een zeer goede prijs.

Heb jij ook een Asus Zenbook UX31A-R4003V?

Beste Tzaman,

Bedankt voor de review. Netjes en duidelijk.
Ik heb wel een vraag. Je schrijft het volgende:
""""""
"""""
Betekend dit dat je het multitouchen compleet uit kan zetten??

Groet,

Pigs
Je kunt deze multitouch onderdelen afzonderlijk in- danwel uitschakelen door simpelweg vinkjes te zetten bij de SmartPad instellingen: zooming, scrollen, roteren en drie vinger swipes.
Jazeker. Mijn oplossing was de driver niet installeren! Dan werkt hij helemaal prima. Moet erg wennen aan dat die touchpad zo groot is. Het is heerlijk maar ben het niet gewend. Denk dat ik geen muis nodig ga hebben.
Tof, ik heb ook Ubuntu geinstalleerd zodra ik deze laptop binnenkreeg. Meteen dat windows met al die ONNODIGE MEUK eraf geflikkerd. Werkt erg goed. Alle functieknopjes werken, behalve die van de backlight (maar dat werkt wel weer gewoon in de settings menu's van ubuntu) en daar zijn workarounds voor. Oja, ik moest ook nog ff wat config files aanpassen voor de gevoeligheid voor touchpad aanpassen. Voor de rest werkt alles perfect!

Edit: nog 1 dingetje dat niet werkt in Ubuntu: het automatisch aanpassen van de keyboard verlichting door middel van de lichtsensor.

[Reactie gewijzigd door KaptKoek op 6 september 2012 16:37]