Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

Koesper 27 juni 2008, laatste update op 30 juni 2008, 937 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• ergonomie
  • voelt fijn aan qua materialen
  • typt prettig
  • ziet er goed uit
  • extra knoppen
  • insert/home blok zoals het hoort
  • maakt weinig geluid
  • prijs vind ik zeer acceptabel

Minpunten

• F lock geneuzel, maar gelukkig hoef je dat niet elke keer uit te zetten
  • "my favorites" knop (het sterretje) kan je niet programmeren
  • geen volgende/vorige media knop
  • aanlopen van de spatiebalk
  • geluidsproductie spatiebalk
  • kan niet tegen koffie

Ik heb inmiddels 6 van deze toetsenborden onder mn vingers gehad (zijn er nu drie in gebruik), en al vind ik het het prettigste toetsenbord wat er te krijgen is ben ik er niet onverdeeld positief over.

Sowieso zijn er bij 4 van de toetsenborden wat problemen geweest met de spatiebalk.
Als je die een beetje "naar voren" indrukt loopt hij aan op het stukje plastic rond de zoomschakelaar.
Datis soms best irritant,aangezien je dansoms zonderspatietypt. ;)

2 toetsenborden heb ik om die reden geruild, het 3e toetsenbord had het iets milder en na een paar weken typen had ik er eigenlijk geen last meer van.

Ook vind ik de spatiebalk redelijk rumoerig, de rest van het toetsenbord is relatief stil. (als je hem vergelijkt met de oude witte natural is hij echt stukken stiller)

Één toetsenbord is inmiddels overleden doordat ik er een kop koffie overheen heb gegooid, jammer genoeg heb ik hem niet kunnen reanimeren door hem zonder printplaat in de vaatwasser te zetten.

De materialen van het toetsenbord voelen erg goed aan, vooral de (ingebouwde) polssteun is van fijn materiaal (nep-leer). De extra verhoging waardoor je het toetsenbord "achterstevoren" kan kantelen gebruik ik niet.

Je kan met de intellitypesoftware alle extra knoppen instellen om een bepaald programma op te starten, maar helaas kan je de 'my favorites" knop (het sterretje) zelf niet instellen. Als je met een tooltje gaat kijken naar de scancodes van alle knoppen geeft die knop ook gewoon géén scancode af. |:(

Wat ik mis zijn volgende/vorige knoppen voor mn mediaplayer, daarvoor moet je dus een andere knop opofferen.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Als je winamp wilt kunnen bedienen met dit toetsenbord kan je CLamp (http://membres.lycos.fr/clamp/) gebruiken. Door dit tooltje met de juiste parameters op te starten kan je de "extra" knoppen bijv. als vorige en volgende knop instellen.

Op eenzelfde manier kan je bijvoorbeeld psshutdown (http://technet.microsoft....ysinternals/bb897541.aspx) gebruiken als je met een van de "extra" knoppen je computer wilt uitzetten of locken.
precies, die gebruik ik dus ook, maar dan moet je een aantal van je 'favorite' knoppen opofferen. Had het relaxter gevonden als ik twee extra knoppen (forward/back) had gehad naast de volume knoppen die er op zitten.
De reden waarom ik functionaliteit iets lager waardeer is omdat ik een volgende/vorige toets voor mn muziek echt mis. De rest van de "extra" knoppen zijn wel goed inorde.

De bouwkwaliteit waardeer ik iets minder, doordat ik van de 5 toetsenborden die ik in onder mijn vingers heb gehad twee een lawaaierige spatiebalk hebben. De spatiebalk maakt dan echt een tikken geluid als je hem indrukt. Als ze het alle 5 zouden hebben gehad zou het een feature zijn geweest, maar nu komt het niet betrouwbaar over.
Deze review was eerst een korte-review, vandaar dat ik toen het bovenstaande commentaar heb geplaatst. Inmiddels heb ik voor de pc van mn vriendin weer zo'n toetsenbord gekocht, en heb ik mn review uitgebreid tot de bovenstaande oratie.
Ik gebruik deze toetsenborden al jaren(Microsoft Natural Ergo Keyboard) en heb laatst weer een nieuwe aangeschaft voor thuis.
Zelf heb ik niet zoveel last van een luidruchtige spatie omdat mijn duimen altijd rusten op deze toets.
Ik heb ook nooit echt last gehad van het aanlopen van de spatie, maar dit kan ook met mijn typestyle te maken hebben.
Wat me wel opvalt, is dat de veel gebruikte toetsen na een jaar toch aanzienlijk minder wit zijn als minder gebruikte toetsen.

Overigens kan ik uit ervaring melden dat deze toetsenborden niet gek zijn van bier. :+ Dit is me overkomen toen ik hem net een week had. Na een goede schoonmaak doet hij het bijna weer 100%. Alleen de "=()'en de backspace boven het numpad gedeelte werkt niet meer.

Voor de rest een nette review!
Aan groot glas cola werkt ook niet helaas...

Ik gebruik dit toetsenbord nu ongeveer 2 jaar denk ik.
Tweede thuis en sinds een jaar ofzo ook een op werk.
Heerlijk toetsenbord.
Spatie is wat luidruchtiger dan de rest, maar heb er niet zo'n last van.
Merk het niet eens meer.

Voor normaal werk en gamen vind ik 'm super. Vorige Natural had ik ook, en ook super.
Super ding. Gebruik ook al jaren een Natural keyboard. Eerst jaren lang een Pro natural en nu deze. Lekker, lekker, lekker.

Wil geen raar normaal toetsenbord meer ... die zijn krom!
Dat is waarom ik inmiddels op al mijn machines een natural heb zitten... op een 'normaal toetsenbord' type ik inmiddels net zo snel en soepel als mn oma...
not good!
Mijn vriendin heeft ook zo'n keyboard, als ik bij haar in de kamer zit word ik echt gek van het geluid van die spatiebalk, meestal zet ik dan maar muziek aan, probleem opgelost! :) Maar het is al een hele verbetering in vergelijking met de oude (witte) versie. Daar waren alle toetsen luidruchtig.

[Reactie gewijzigd door Paranoidmonk op 27 juni 2008 15:24]

De 'My Favorites' knoppen zijn wel te configeren via de software van Microsoft. Installeer Intellipoint, druk op het sterretje onder de favorites knop en je kan ze instellen (shortcut, www)..

Het zelfde geldt voor het wisselen van tracks. Je kan welke functie knop dan ook toewijzen een volgend nummer af te spelen. Werkt met WMP en winamp.

[Reactie gewijzigd door BakkerM op 27 juni 2008 22:33]

Idd, de 5 favorites knoppen wel, maar de knop 'my favorites' (het sterretje) die helaas niet.
in mijn ogen dus een volstrekt kansloze knop, die je maximaal 5x indrukt....
zou die knop liever kunnen mappen naar iets anders.