Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

Bartjezz 5 september 2012, laatste update op 5 september 2012, 7.756 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Hoge snelheden via WAN, LAN en wireless
  • Simpel te beheren
  • Met DD-WRT nog beter te configureren

Minpunten

• Er willen nog weleens maandagmorgenexemplaren tussen zitten. Heb dezelfde router bij familie geconfigureerd en deze is terug gemoeten naar de leverancier. Gelukkig werd de router nog dezelfde dag omgeruild zodat die mensen niet zonder internet/netwerk hebben gezeten.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Sinds een maandje of 2 ben ik nu in het bezit van een TP-Link WR1043ND router. Dit naar aanleiding van de aanleg van glasvezel in mijn appartement.
Na het opzeggen van mijn Tele2 abbo'tje was het tijd om de glasvezel aan te slingeren. Dus de TP-Link uitgepakt en ingesteld.

Verpakking:
Daar is niet zoveel over te vertellen, behalve dat het gewoon goed is. Op de doos staan alle specificaties duidelijk beschreven en staan nog wat devices die TP-Link aanraad om een zo stabiel en snel mogelijk netwerk op te zetten. Helaas heb ik in mijn laptop geen PCI-slot meer vrij, dus moet ik het maar met de interne wireless module doen. Gelukkig zit in mijn XPS 17 een Intel Centrino Wireless N1030 kaartje dat de benodigde snelheid aankan. Maar dit gaat over de verpakking. Als je de groene doos opentrekt kom je een witte doos tegen, daar zit de router netjes in een plastic zakje in verpakt. Net zoals de adapter en een netwerkkabel van 2 meter. Ook zitten er wat boekjes en een klein cd'tje bij. Onder de router liggen de 3 antennes.

First impression:
Als ik de router aansluit en bekijk, ziet alles er perfekt afgewerkt uit. Een folietje over het schermpje van de ledjes, een stickertje over de LAN aansluitingen dat ik eerst de cd moet draaien en de antennes zitten stevig vast.
Omdat ik al ervaring had met DD-WRT ging ik gelijk aan de slag om de alternatieve firmware te installeren. Dit leverde totaal geen problemen op, en welgeteld 142 seconden later kon ik mijn wachtwoord invullen.

Beheerbaarheid:
Omdat ik een alternatieve firmware draai, is de beheerbaarheid ook een stuk gestegen. In plaats van 1 wireless netwerk kan ik er nu veel te veel maken en de statistieken zijn tot op de seconde ongeveer bij te houden. Alle opties die je maar kunt wensen zitten erop. Maar dat ligt dan natuurlijk aan DD-WRT.

Draadloos bereik:
Het draadloze bereik is een stuk groter geworden ten opzichte van het standaard Tele2 modempje. Met z'n 3 antennes kun je een gigantisch bereik creŽeren. Als je dan ook nogeens de settings in DD-WRT omzet naar eigenlijk illegale waardes kun je ongeveer op de fiets tot aan de sportschool op je eigen netwerk internetten. (ligt eraan waar je sportschool ligt, hier is dan een paar km van m'n woning)
Ook de stabiliteit van het draadloze netwerk is gewoon goed. Een paar uurtjes laten pingen en datatransfer later is er nog steeds niets aan het handje. 0% packetloss en maar een paar ping time-outs, maar dat is standaard omdat netwerkapparatuur voorkeur geeft aan data en niet aan pings.

Internetten:
Dat gaat gewoon super. Ik heb een 25Mb abonnement bij Lijbrandt afgesloten, en bij elke speedtest haal ik minstens 25Mbit down, en soms wel 27,5Mbit upload. De WAN -> LAN throughput is dus wat mij betreft goed. Ik heb helaas geen mogelijkheid om de router op snellere internetaansluitingen te kunnen testen, maar ik neem aan dat het een peuleschilletje is voor de TP-Link om ook veel hogere snelheden aan te kunnen.
Het uploaden gaat ook snel, als ik via het internet op een andere locatie iets download, zit ik meestal tegen de downloadlimiet van die aansluiting aan. Theoretisch gezien kan ik dus films streamen vanaf mijn NAS naar een willekeurig adres. (nu nog de uitvoering, maargoed...)

Netwerken:
De TP-Link handelt alle netwerkverkeer netjes en snel af. De maximale snelheid die ik tot nu toe over mijn netwerk heb gehaald is 34Mbit/s omdat mijn NAS nu eenmaal niet sneller is. Andere laptops in huis communiceren nog met het G protocol, terwijl mijn laptop met het N protocol is verbonden. Als ik naar de verbindingsstatus kijk, zie ik de meeste tijd 117Mbit/s als snelheid staan, maar dit heb ik dus nog nooit gehaald.

Ervaringen:
Tot nu toe heb ik dus nog geen negatieve ervaringen gehad met de TP-Link. Door de DD-WRT firmware heb ik toegang tot veel meer opties dan ik nodig heb, de snelheid is goed en de stabiliteit is tot nu toe 100%. Uit andere reviews ben ik te weten gekomen dat de max throughput van de TP-Link ongeveer 135Mbit/s is, meer dan genoeg voor bijna elk breedbandabbo.

Zoals je vast gelezen hebt, is dit niet een review met getallen e.d., maar meer een handson hoe het apparaat werkt.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

2 KM bereik is een beetje onzin lijkt me..
Als je het goed had gelezen had je enige vorm van sarcasme gezien... En de voorgaande 5422 viewers vonden het blijkbaar geen probleem...
Ff korte vraag,

Ik heb de TP-Link WR1043ND router net besteld.

Welke alternatieve firmware heb je gebruikt?
DD-WRT draait als een zonnetje bij mij. Zeker een aanrader!

Maar 2 kilometer wifi bereik is kant en klare onzin. Daar moet je niet in trappen! ;)