Specificaties Avontuur, MMO-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Guild Wars 2, PC (Windows) Review

Feyva 3 september 2012, laatste update op 4 september 2012, 1.461 views

Guild Wars 2, PC (Windows)

Pluspunten

• Prestaties.
  • Gegeven informatie door ontwikkelaars.
  • Prachtige wereld.
  • Boeiende verhaallijnen & fast-paced gameplay.

Minpunten

• Af en toe valt de muziek compleet weg.
  • Veel bugs bij de launch, maar deze worden weer snel verholpen en de speler wordt er wel over geïnformeerd.

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Note: Dit is mijn eerste review, (positieve) kritiek wordt gewaardeerd.

Hardware:
1TB Samsung Spinpoint
Radeon HD6870
8GB Kingston DDR3
AMD Phenom II X4 965 Black
Corsair 500V & Cooler Master Hyper 212+
//Ten tijde van aanschaf van deze set snapte ik het nut van een SSD nog niet, ten grote spijt nu. Deze staat weer op de verlanglijst

Heel kort: De game is geweldig en na 6 jaren wachten voldoet het volledig aan de verwachtingen.

Zoals vele duizenden anderen heb ik de game gepre-purchased en mocht ik meedoen aan de beta-weekenden. Helaas kon ik alleen de eerste mee doen en heb ik enkel kunnen spelen met vele bugs. Ik vind het daarom gedurfd dat Arenanet in zo'n korte periode daarna het spel alsnog uit heeft durven geven.

Een korte toelichting per onderwerp.
Algemene Beoordeling en Gameplay:

Het uitpakken van het spel was, zoals met elk nieuw product dat een tweaker aanschaft, heel spannend. Ik heb het spel gekocht bij de Game Mania, i.v.m. een waardebon die ik daar nog had lopen. Registratie van het spel en koppeling aan GW1 verliep zonder problemen. Eveneens de deelname aan beta weekend nr 1. Ik speel zelf voornamelijk als Elementalist, waarbij het afwisselen tussen de 4 attunements, (Fire, Earth, Air en Water) heel fastpaced is. Het duurt even voordat alle skills "unlocked" zijn op elk wapen (one handed hebben 3 skills in de mainhand, 2 skills in de offhand en een 2handend heeft 5 skills), maar wanneer alle skills op elke attunement unlocked zijn, is het heel makkelijk afwisselen en het spel naar wens in te vullen. Dit is voor mij persoonlijk een heel aantrekkelijk aspect, omdat je zo een speelstijl hebt die je bij elk gevecht iets anders aan kunt pakken. Dan weer healen (water), damage (fire) of support (earth/air), of natuurlijk een combinatie hiervan.

Verder zijn de knoppen vanzelfsprekend. G is guild. I inventory, ASDW de walking keys etc. Alles werkt ontiegelijk soepel en, afhankelijk van de hardware loopt het spel op 900 x 1440 met 50fps en ziet er perfect uit. De UI is heel simpel ingericht. Namelijk zo min mogelijk, zodat er zo veel mogelijk van de grafische omgeving genoten kan worden.

Beeld & Geluid.

Zoals gezegd speelt het spel op max settings op een relatief oud beeldscherm met 50fps uitstekend. De graphics zijn, naar mijn mening, fenomenaal. Ik vergelijk het graag met de buitenwereld en alhoewel de game, vanzelfsprekend, een game blijft, waant men zich met enige fantasie wel degelijk in een andere dimensie. Na een paar uur spelen vloeien de graphics in elkaar over en heb je er niet echt meer erg in dat die ene boom wel erg vierkant is en de takken wat haaks en gemaakt op elkaar staan. Who cares? Wateren, rivieren en watervallen zijn simpelweg prachtig.

Wat geluid betreft is er weinig te vertellen. De muziek van GW2 is gecomponeerd door Jeremy Soule, misschien wel bekend van SW:TOR, WOW:MOP, GW1 met uitbreidingen, Elder Scrolls: Skyrim & Oblivion en numerous andere games. Zijn muziek accentueert de scenarios die men tegenkomt en de game speelt heel netjes de rustige muziek tijdens het questen en de "spannende" muziek tijdens (boss)fights af. Weinig over te klagen dus. Enig minpuntje is alleen dat er af en toe tijdens het questen helemaal geen muziek afspeelt, dan de achtergrond geluiden van de beestje die er rondlopen.

Besturing & Prestaties.

Ik had het er al een beetje over gehad, maar de besturing is redelijk self-explanatory voor bekende MMO-spelers. Voor zij die nieuw zijn in het genre: De veel gebruikte combinatie van ASDW, links, achter, rechts en vooruit, zijn ook hier weer de normale wandelbesturing, met daarbij een strafe left (linksvoor; Q) en een strafe right (rechtsvoor; E). Met, een toevoeging ten opzichte van GW1, spatie om te springen. Je kunt met I in de inventory kijken, H voor je personality stats, achievements, skills en andere nuttige informatie. B voor de battlegrounds (PVP) en G voor de Guild informatie. Als laatste M, de map, met alle informatie die de wereld je te bieden heeft qua haalbare doelen.
Momenteel zijn er nogal veel bugs waarmee Arenanet te maken heeft. Zo is de TradePost (vergelijkbaar met, doch zeer verschillend tot de AH van WoW) ernstig gebugged. Deze valt nog onder de knop O, maar is de helft van de tijd niet beschikbaar. Ook waren er bij de launch problemen met het maken van parties, guilds en invites, het geplaatst worden in een overflow en enkele performance/connectivity issues. Hele nare onderwerpen dus eigenlijk, aangezien elk onderdeel vrij essentieel is voor een goede game ervaring. Ik heb zelf van enkel de guild invites last ondervonden en moet eerlijk toegeven dat ik het ontzettend knap vind, hoe Arenanet de problemen opvangt. Ten opzichte van andere games verliep de launch zeer soepel (kuch, D3) en informeren ze hun spelers binnen 10min wanneer er een massaal probleem bekend is. Wat klantvriendelijkheid betreft zijn ze goed bezig om hun problemen zo snel en storingloos op te lossen.

Replaywaarde.

Ik lijk aan één stuk door lyrisch over het spel te zijn. Stiekem ben ik dit ook wel, maar als ik met een nuchter en sceptisch oog naar het spel kijk, zie ik ook zeker nadelen van, o.a., de zogenaamd "vernieuwende" Dynamic Events. Dit is een systeem waarbij het oude questen vervalt, maar een character zomaar door de wereld loopt en events of quests tegenkomt waar ze in kunnen springen en de locale bevolking mee kunnen helpen. Bijvoorbeeld het verdedigen van een dorp, of juist het heroveren van ditzelfde dorp, omdat de verdediging eerder is mislukt. Een briljant systeem, ware het niet dat op een gegeven moment alle mogelijke events wel een keer langs zijn gekomen en je voor de x'te keer een dorp aan het verdedigen bent van dezelfde eindeloze stroom aan centauren, krait, vijandige asura of andere vijanden. Wanneer is die bron aan beestjes nou eens op, of is het überhaupt een tijdje rustig? Tijd voor de volgende area dan maar..

Kwaliteit en Stabiliteit.

Hier heb ik verder weinig meer aan toe te voegen. Enkel de stabiliteit: Ik ben er vooralsnog 0x uitgegooid zonder reden. Arenanet heeft af en toe een update, bugfix of andere reden om de server te herstarten. Dit geven ze echter netjes ruim van te voren aan zodat de speler de tijd heeft om af te maken waar hij of zij mee bezig is.

Voor mij was het spel iets goedkoper, vanwege een tegoedbon bij de Game Mania. Echter zou ik het spel ook voor de volle ¤40/50/60 euro hebben gekocht. Het feit is dat GW2 f2p is en de microtransactions niet nodig zijn om het spel ten volle te spelen. De tijd die een speler in het spel kan steken is tien keer meer dan een normale RPG/RTS of FPS en dus zeker het geld waard.

Al met al, ik denk dat ik de komende jaren wel zoet ben met GW2 en uitkijk naar enig uitbreiding.

Heb jij ook een Guild Wars 2, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik mis toch een paar afbeeldingen...
Voor de rest is het een degelijke eerste review.
Leuke review, alleen misschien wat meer serverinformatie (populatie, downtime etc.) en PVP informatie (erg belangrijke aspect! Hoe gaat het in zijn werk, speelt het soepel, zijn de klassen in balans?) Ook wellicht vergelijkingen met SW:TOR en/of WoW zou de review wat completer maken! Verder leuke review om te lezen.
Goede eerste review, erg compleet, maar misschien moet je even bij de specs van computer kijken, 8mb RAM? :P Maar voor de rest goede en complete review! :)
De muziek, heb je de slider wel aangezet tot continu muziek? Dat is namelijk een optie.
Heb ij geen last gehad van FPS drops?

Ik draai namelijk dik systeem en blijf maar 20 fps houden op 5760x1080
Thanks voor alle reacties!

@GxTi7 & @Sankara Momenteel is het studentenleven weer begonnen en heb ik weinig tijd de review heel erg aan te passen. Dit ben ik echter wel van plan en staat op de to-do lijst. Plaatjes en PVP komen dan aan bod.

@Xazorx Oops! Foutje, direct even aanpassen.

@Elcivor Daar had ik totaal geen weet van! Thanks.

@Vegettokai Nee, daar heb ik eigenlijk geen last van. Vallen de framedrops misschien samen met hoge drukte, veel lichte kleuren, een patch update o.i.d.? Anders kan ik de reden niet bedenken..